To Bayesian, το πολυτελές γιοτ της συζύγου του Βρετανού μεγιστάνα της τεχνολογίας Μάικ Λίντς, κατά πάσα πιθανότητα πήρε στο βυθό όλα τα μυστικά για τα αίτια της τραγωδίας που στοίχισε τη ζωή σε επτά ανθρώπους, ανάμεσά τους ο ίδιος ο Λίντς και η 18χρονη κόρη του.

Τα σενάρια πληθαίνουν για το πώς κατέληξε στον πάτο της θάλασσας το «αβύθιστο», όπως το χαρακτηρίζει η κατασκευάστρια εταιρεία, σκάφος. Οι ιταλικές αρχές επιχειρούν να αναδείξουν τις αιτίες της τραγωδίας και να αποδοθούν οι ευθύνες. Όλες οι εκτιμήσεις, οι δηλώσεις των εμπειρογνωμόνων, η εταιρία αλλά και βίντεο που κυκλοφορούν, συγκλίνουν στο ότι πρόκειται για ανθρώπινο λάθος και τα βλέμματα στρέφονται στον καπετάνιο.

Ο Τζιοβάνι Κονσταντίνο, Διευθύνων Σύμβουλος της Italian Sea Group, δήλωσε ότι δεν υπάρχουν ελαττώματα στο σχεδιασμό και την κατασκευή του συγκεκριμένου σούπερ γιοτ, τονίζοντας ότι τα σκάφη αυτά «είναι τα ασφαλέστερα με την πιο απόλυτη έννοια». «Ως κατασκευαστής της Perini [των σκαφών], γνωρίζω πολύ καλά πώς τα σκάφη σχεδιάζονταν και κατασκευάζονταν», σημείωσε. «Και καθώς το Perini είναι ιστιοφόρο, τα ιστιοφόρα είναι γνωστό ότι είναι τα ασφαλέστερα που υπήρξαν ποτέ». Μάλιστα, ανέφερε ότι η είδηση του ναυαγίου του προκάλεσε θλίψη, αλλά και δυσπιστία. «Αυτό το περιστατικό ακούγεται σαν μια απίστευτη ιστορία, τόσο από τεχνική άποψη όσο και ως γεγονός», τόνισε.

Ο Κονσταντίνο μάλιστα δήλωσε: «Ήταν ανθρώπινο λάθος, το γιοτ βυθίστηκε επειδή πήρε νερό. Από πού ακριβώς θα μας πουν οι ανακριτές. Η δυναμική της βύθισης φαίνεται και διαβάζεται από δεδομένα AIS (Automatic Identification System) και διήρκεσε 16 λεπτά. Έχουμε δώσει αυτά τα δεδομένα στους εισαγγελείς. Από τις εικόνες φαίνεται σαν το γιοτ να έπαιρνε νερό για τέσσερα λεπτά. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν άλλη μια ριπή ανέμου για να το αναποδογυρίσει, αυτό σήμαινε ότι έμπαινε περισσότερο νερό».

Δείτε πώς βυθίστηκε μέσα σε 5 λεπτά το Bayesian:

 

Πάντως όπως σημειώνει η Daily Mail, ειδικοί λένε ότι μόνο η ανάσυρση του σκάφους θα μπορέσει να δώσει οριστικές απαντήσεις για τα περιστατικά που οδήγησαν στη βύθισή του μέσα σε ελάχιστα λεπτά και τον θάνατο επτά ανθρώπων.

Σε κάθε περίπτωση θα είναι «ακριβή και περίπλοκη» επιχείρηση με τη χρήση γερανού για την ανάσυρση του «Bayesian», πέρα φυσικά από το ότι θα είναι και δαπανηρή. Το σκάφος, θεωρητικά, πρώτα πρέπει να σταθεί σε όρθια θέση και μετά να ανελκυστεί με τρόποι ώστε να μην προκληθούν περισσότερες ζημιές.

Μιλώντας στην Daily Mail, διακεκριμένη προσωπικότητα της βιομηχανίας ιστιοπλοΐας ανέφερε ότι ένα γιοτ όπως το Bayesian θα έπρεπε να έχει επανέλθει σε όρθια θέση λίγο μετά το «χτύπημα» του υδροστρόβιλου.

Αυτό πρέπει να κάνει ένα καλοσχεδιασμένο γιοτ με το σωστό βάθος καρίνας, είπε ειδικότερα. Την Τετάρτη, σε συνάντηση μελών ομάδας διάσωσης που συμμετείχε στις έρευνες για τους αγνοούμενους επιβάτες, δύτες ανέφεραν ότι η καρίνα του γιοτ δεν είχε χαμηλώσει πλήρως.

Σύμφωνα με τον ιταλικό κρατικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό RAI, η καρίνα -η οποία δίνει σε ένα γιοτ σταθερότητα και ισορροπία στην πλεύση- κατέβηκε σε βάθος 4 μέτρων, αντί για το πλήρες βάθος που είναι 7,5 μέτρα.

Δηλαδή, το ιστιοφόρο διέθετε καρίνα που μπορούσε να ανασηκωθεί ώστε να προσεγγίζει σε ρηχά νερά. Όσο ανασηκωνόταν η καρίνα, όμως, τόσο μεγαλύτερος ήταν ο κίνδυνος για την ευστάθεια του γιοτ.

Έχει επίσης αναφερθεί ότι ο χώρος του κάτω καταστρώματος, που στεγάζει το tender, δεν ήταν πλήρως κλειστός όταν το πλοίο ανετράπη.

Σύμφωνα με μαρτυρίες, κάποιοι είχαν επιστρέψει στο γιοτ από μια βόλτα στη στεριά αργά εκείνο το βράδυ. Ωστόσο, δεν είναι -ακόμα- γνωστό αν επρόκειτο για αποστολή του πληρώματος για μεταφορά επιβατών ή για δείπνο στην ξηρά.

«Είχαν εν μέρει βάλει το tender στη θέση του», ενημέρωσε τη RAI ένας από τους ειδικούς, «αλλά δεν είχαν ασφαλίσει σωστά τον χώρο».

«Το Bayesian πιθανότατα βυθίστηκε λόγω ανθρώπινου λάθους, ευρισκόμενο σε όχι ενδεδειγμένη θέση για την πιθανή άφιξη μιας κακοκαιρίας», είπε ο μηχανικός από την Italian Sea Group, την εταιρεία στην οποία ανήκει η Perini Navi που παρουσίασε το γιοτ το 2008.

Μιλώντας ανώνυμα στην ιταλική κρατική τηλεόραση, ο μηχανικός επεσήμανε πιθανά λάθη, από ανοιχτά φινιστρίνια μέχρι το γεγονός ότι οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν.

Στο «κάδρο» ο καπετάνιος
Έντονη κριτική υπήρξε για το γεγονός ότι οι επιβάτες ήταν στις καμπίνες τους και απροετοίμαστοι -και πιθανότατα κοιμόντουσαν. «Ακόμη και την ώρα που έφτανε ο υδροστρόβιλος», πρόσθεσε ο μηχανικός, «υπήρχε πολύς χρόνος. Δεκαπέντε λεπτά θα ήταν αρκετά για να ενεργοποιηθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας».

Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα που απαιτούν εξηγήσεις από τον καπετάνιο της θαλαμηγού, γεννημένο στη Νέα Ζηλανδία, Τζέιμς Κάτφιλντ, ο οποίος έχει ήδη υποβληθεί σε εκτεταμένη ανάκριση από τις Αρχές.


O καπετάνιος του Bayesian

Να σημειωθεί ότι οι ειδικοί στα γιοτ απορούν με την προφανή έλλειψη ετοιμότητας του πλοίου για τόσο βίαιες καιρικές συνθήκες. «Εκπλήσσομαι που δεν παρακολουθούσαν αυτό το ακραίο καιρικό φαινόμενο καθώς κινούνταν στη Μεσόγειο», λέει ένας, επισημαίνοντας ότι ένα πολύ μεγάλο γιοτ είχε ναυαγήσει στη Μαγιόρκα λίγες μέρες πριν και ότι υπήρχαν πολλές αναφορές για ισχυρό άνεμο και καταιγίδες που κινούνταν προς το σημείο όπου ήταν το Bayesian.

Διαβάστε επίσης: Πώς ανετράπη το «αβύθιστο» ιστιοπλοϊκό Bayesian – Δείτε το αποκαλυπτικό βίντεο