Οι αναχαιτίσεις ρωσικών μαχητικών αεροσκαφών τα οποία προσέγγιζαν τον εναέριο χώρο των κρατών της Βαλτικής και της ανατολικής Ευρώπης έχουν υπερδιπλασιαστεί από τις αρχές της χρονιάς, δήλωσε αξιωματούχος του NATO κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του γενικού γραμματέα του Συμφώνου στην Πολωνία.
Τα ρωσικά αεροσκάφη πέταξαν, χωρίς να το κάνουν γνωστό εκ των προτέρων, κοντά στους εναέριους χώρους κρατών-μελών του NATO, πάνω από τη Βαλτική Θάλασσα και τη Μαύρη Θάλασσα, εξήγησε ο ίδιος αξιωματούχος.
«Από την αρχή του χρόνου υπήρξαν 2,5 φορές περισσότερες αναχαιτίσεις από ότι την περασμένη χρονιά. Διαπιστώνουμε μια μεγάλη αύξηση», σημείωσε, ενώ ο γ.γ. του NATO Γενς Στόλτενμπεργκ βρίσκεται στην Πολωνία, όπου πραγματοποιεί την πρώτη του επίσημη επίσκεψη μετά την ανάληψη των καθηκόντων του την 1η Οκτωβρίου.
«Οι Ρώσοι απλούστατα δοκιμάζουν την άμυνά μας», σχολίασε ο αξιωματούχος. Όταν εντοπίζονται από τα ραντάρ επιφανείας ή τα εναέρια ραντάρ αεροσκάφη της Ρωσίας, ζεύγη μαχητικών του NATO απογειώνονται για να τα αναχαιτίσουν.
Η συμμαχία έχει ενισχύσει σημαντικά τον αριθμό των καταδιωκτικών που έχει αναπτύξει στα κράτη της Βαλτικής και στην Πολωνία μετά την προσάρτηση της ουκρανικής Κριμαίας στη Ρωσική Ομοσπονδία, και καθώς η κρίση στην ανατολική Ουκρανία εντεινόταν.
Το NATO εκτελεί παραδοσιακά αποστολές «αστυνόμευσης» του εναερίου χώρου των κρατών της Βαλτικής, αλλά ο αριθμός των καταδιωκτικών F-15, F-16 και Eurofighter του Συμφώνου στην περιοχή έχει τετραπλασιαστεί και πλέον, ενώ στην περιοχή επιχειρούν επίσης ιπτάμενα ραντάρ AWACS της συμμαχίας.
Ο κ. Στόλτενμπεργκ συναντήθηκε το πρωί της Δευτέρας με τον πρόεδρο της Πολωνίας και τη νέα πρωθυπουργό της χώρας πριν μεταβεί στη βάση Λασκ, στην κεντρική Πολωνία, όπου συναντήθηκε με πιλότους και στρατιωτικούς οι οποίοι συμμετέχουν στην αποστολή φύλαξης του εναερίου χώρου.
Οι πτήσεις που κάνουν τα ρωσικά αεροσκάφη δεν συνοδεύονται από παραβιάσεις των εναέριων χώρων που προσεγγίζουν, κάτι το οποίο θα αποτελούσε «σαφέστατα μια κλιμάκωση», αλλά «αποτελούν ένα σοβαρό ζήτημα ασφαλείας», ιδίως για τις υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας, διότι τα μαχητικά είναι δύσκολο να ανιχνευθούν από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τα σχέδια πτήσης τους δεν υποβάλλονται στις αρμόδιες αρχές, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ατυχήματα με αεροσκάφη που εκτελούν εμπορευματικές ή επιβατικές πτήσεις, επισήμανε ο ίδιος αξιωματούχος του Βορειοατλαντικού Συμφώνου.