Η αεροπειρατεία του αιγυπτιακού επιβατικού αεροσκάφους που βρίσκεται από το πρωί σε εξέλιξη στο αεροδρόμιο της Λάρνακας έφερε στη μνήμη μια τραγική ιστορία που είχε συμβεί τον Φεβρουάριο του 1978 και είχε προκαλέσει κρίση στις σχέσεις Κύπρου-Αιγύπτου.
Η αεροπειρατεία του αιγυπτιακού επιβατικού αεροσκάφους έφερε στη μνήμη μια τραγική ιστορία που είχε συμβεί τον Φεβρουάριο του 1978 και είχε προκαλέσει κρίση στις σχέσεις Κύπρου-Αιγύπτου
Αμέσως μετά, οι δύο ένοπλοι συνέλαβαν αρκετούς από τους συνέδρους (ανάμεσά τους και τον Βάσο Λυσσαρίδη), τους έθεσαν υπό ομηρία και απαίτησαν από την κυπριακή κυβέρνηση να τους εξασφαλίσει αεροπλάνο για το εξωτερικό. Ο υπουργός Εσωτερικών και Άμυνας Χριστόδουλος Βενιαμίν, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα διαπραγματευτή, κρατήθηκε και αυτός ως όμηρος.
Η κυβέρνηση του προέδρου Σπύρου Κυπριανού υπέκυψε στις πιέσεις και στις 13.40 οι δύο τρομοκράτες μαζί με τους 14 ομήρους τους (12 Άραβες, ο Βενιαμίν και ο Λυσσαρίδης) επιβιβάστηκαν σε λεωφορείο με προορισμό το αεροδρόμιο της Λάρνακας. Εκεί, έπειτα από νέες διαπραγματεύσεις, επιβιβάστηκαν σε αεροπλάνο των Κυπριακών Αερογραμμών και στις 20.20 αναχώρησαν προς άγνωστη κατεύθυνση. Μαζί τους είχαν μόνο τους 12 Άραβες ομήρους, καθώς νωρίτερα είχαν απελευθερώσει τους δύο Κύπριους πολιτικούς.
Το μεταγωγικό με τους Αιγύπτιους κομάντο
Αρχικά, το αεροπλάνο κατευθύνθηκε στη Λιβύη, στη συνέχεια πέρασε πάνω από την Κρήτη και κατόπιν πέταξε πάνω από τη Σαουδική Αραβία. Κανένα αεροδρόμιο δεν του επέτρεψε να προσγειωθεί, παρά τις προσπάθειες που έγιναν και προς άλλες χώρες.
Οι διαπραγματεύσεις βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο, όταν στο αεροδρόμιο έκανε την εμφάνισή του μεταγωγικό C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας της ΑιγύπτουΤο αεροπλάνο άρχισε να ξεμένει από καύσιμα και τελικά προσγειώθηκε μόνο για ανεφοδιασμό στο Τζιμπουτί. Ακολούθως, έλαβε πορεία προς Βορρά και στις 17.30 το απόγευμα της επομένης, 19ης Φεβρουαρίου 1978, προσγειώθηκε στη Λάρνακα. Αμέσως ξεκίνησε νέος γύρος διαπραγματεύσεων, αυτήν τη φορά με την παρουσία του προέδρου Κυπριανού. Οι διαπραγματεύσεις βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο, όταν στο αεροδρόμιο έκανε την εμφάνισή του μεταγωγικό C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας της Αιγύπτου. Του παραχωρήθηκε άδεια προσγείωσης, επειδή μετέφερε εκπρόσωπο της κυβέρνησης του Καΐρου. Ο τότε Κύπριος πρόεδρος ήταν τόσο σίγουρος ότι το μεταγωγικό μετέφερε αξιωματούχο της αιγυπτιακής κυβέρνησης, που έστειλε υπουργό να τον υποδεχθεί στο αεροδρόμιο με ανθοδέσμη.
Από αυτό το σημείο και μετά οι εξελίξεις ήταν απρόβλεπτες και καταιγιστικές. Οι κυπριακές Αρχές με έκπληξή τους διαπιστώνουν ότι το αεροπλάνο μεταφέρει έναν λόχο Αιγύπτιων κομάντο, με προφανή σκοπό τη διενέργεια επιχείρησης για την απελευθέρωση των ομήρων. Το διατάζουν να απογειωθεί και να επιστρέψει στη βάση του. Οι Αιγύπτιοι, όχι μόνον δεν υπακούν, αλλά ξεκινούν επιθετική ενέργεια κατά του αεροπλάνου των Κυπριακών Αερογραμμών.
Πολύνεκρη επιχείρηση
Αφού μετακίνησαν βίαια το αυτοκίνητο της πολιτικής αεροπορίας από την πίσω πόρτα του στρατιωτικού αεροπλάνου, ένα τζιπ με τέσσερις στρατιώτες που ήταν οπλισμένοι με μπαζούκας κατέβηκε από τη ρόμπα του C-130 και κατευθύνθηκε προς το κυπριακό αεροπλάνο, ενώ άλλοι κομάντο κινήθηκαν επιθετικά προς διάφορες κατευθύνσεις.
Αποτυχημένο «Έντεμπε»
Ήταν προφανές πως οι Αιγύπτιοι προσπάθησαν να μιμηθούν την επιχείρηση Ισραηλιτών κομάντο, οι οποίοι τον Ιούλιο του 1976 είχαν απελευθερώσει με στρατιωτική ενέργεια στο αεροδρόμιο Έντεμπε της Καμπάλα στην Ουγκάντα 103 ομήρους εβραϊκής καταγωγής σε αεροπλάνο της Air France.
Οι απώλειες των Ισραηλινών ήταν τότε ένας νεκρός: ο επικεφαλής των κομάντο, ταξίαρχος Γιονάταν Νετανιάχου (αδελφός του Ισραηλινού πρωθυπουργού Μπενιαμίν Νετανιάχου). Ο Νετανιάχου έπεσε νεκρός, αφού ήταν ο τελευταίος που εγκατέλειψε το πεδίο της μάχης, εξασφαλίζοντας την ασφαλή διαφυγή των ομήρων και των ανδρών του.
Διπλωματική ψυχρότητα
Μετά τη λήξη της αιματηρής σύγκρουσης στο αεροδρόμιο της Λάρνακας, ξέσπασε διπλωματική κρίση μεταξύ των δύο πρώην φιλικών χωρών.
Σύνταξη: Κ. Μπετινάκης