Το φαραωνικών διαστάσεων μεγαλεπίβολο σχέδιο του Ερντογάν για τη νέα διώρυγα στην Κωνσταντινούπολη, προσφέρθηκε να χρηματοδοτήσει εξ ολοκλήρου μια εταιρεία – μυστήριο με έδρα το Λίβανο.
Πρόκειται για την εταιρεία επενδύσεων Money Maker Management που προσφέρθηκε να χρηματοδοτήσει το έργο με 12,8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τα τουρκικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής εφημερίδας Dünya, έγραψαν ότι η εταιρεία θα δώσει τα κεφάλαια για την πλωτή οδό μήκους 45 χλμ.
Η εταιρεία, η οποία δημιούργησε ένα γραφείο στην Κωνσταντινούπολη, είναι το έβδομο μεγαλύτερο ταμείο στις Ηνωμένες Πολιτείες, αναφέρει χαρακτηριστικά η τουρκική Dünya.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον ιστότοπο ahvalnews.com, η ιστοσελίδα της εταιρείας – moneymakermanagement.com – δεν παρέχει πληροφορίες σχετικά με προηγούμενα ή τρέχοντα έργα. Επίσης, δεν παραθέτει διεύθυνση γραφείου εκτός από υποκατάστημα στο Ντουμπάι, το οποίο διαχειρίζεται ένα άτομο που ονομάζεται Ahmad Kurdi. Η διεύθυνση του γραφείου – M12 / M13 Mezzanine Floor Pyramid Center, Oud Metha, Λίβανος, είναι επίσης η διεύθυνση του Ahmad Kurdi Fine Jewelery, σύμφωνα με το προφίλ του LinkedIn του τελευταίου.
Το Money Maker Management SARL είναι εγγεγραμμένο στο Kesrouan, το Λίβανο και ο Ghorayeb είναι ο CEO του, σύμφωνα με την παγκόσμια εταιρεία αναζήτησης της εταιρείας info-clipper.com.
Ιδρύθηκε το 1988, έχει τρεις υπαλλήλους και το εκδοθέν κεφάλαιο της ανέρχεται σε 400.000 Λιβανέζικες λίρες (264 δολάρια), σύμφωνα με την κατάθεση του 2017. Ο ιστότοπος GoDaddy της εταιρείας αναφέρει επίσης ότι έχει έδρα το Λίβανο.
Μία από τις μόνες παραπομπές στο έργο που σχεδίαζε η διαχείριση χρημάτων Money Maker σε σχέση με τη Νιγηρία. Η εταιρεία προσέγγισε τον πρώην νιγηριανό πρόεδρο Olusegun Obasanjo πριν από δύο χρόνια, ζητώντας του να βοηθήσει να επενδύσει περίπου 50 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία της Νιγηρίας, σύμφωνα με τη δικτυακή πύλη legit.com της Νιγηρίας. Ο Obasanjo κυβέρνησε τη Νιγηρία μεταξύ 1999 και 2007 και ξέσπασαν διάφορα σκάνδαλα διαφθοράς κατά τη διάρκεια της προεδρίας του.
Επιμένει ο Ερντογάν παρά τις αντιδράσεις
Να σημειωθεί ότι η διώρυγα -το κόστος της οποίας αναμένεται σύμφωνα με κυβερνητικές εκτιμήσεις να αγγίξει τα 10 δισ δολάρια, ποσό πολύ μικρότερο από αυτό που υπολογίζουν οι επικριτές του σχεδίου- εντάσσεται σε μια σειρά φαραωνικών κατασκευαστικών έργων, περιλαμβανομένων αρκετών γεφυρών και ενός τρίτου αεροδρομίου στην Κωνσταντινούπολη, που αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι την εκατοστή επέτειο του σύγχρονου τουρκικού κράτους το 2023.
Η μήκους 43 χιλιομέτρων διώρυγα θα φθάνει μέσω της λίμνης Κιουτσούκτσεκμετζέ στην Προποντίδα περνώντας μέσα από δάση, αγροτικές εκτάσεις και πηγές γλυκού νερού. Επιστήμονες, ωστόσο, προειδοποιούν για δυσμενείς περιβαλλοντολογικές συνέπειες, ακόμα και για τον κίνδυνο μεγάλου σεισμού στην Κωσνταντινούπολη.
Ωστόσο, η τουρκική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το έργο είναι αναγκαίο για την αποσυμφόρηση του Βοσπόρου. Όπως υποστηρίζει ο Ταγίπ Ερντογάν, ο Βόσπορος δεν αρκεί πλέον για να καλύψει τις ανάγκες διέλευσης των μεγάλων εμπορικών πλοίων από τη Μαύρη Θάλασσα στην Προποντίδα καθώς από εκεί διέρχονται ετησίως, περί τα 53.000 πλοία.