Μετά τη χθεσινή δημοσίευση προκαταρκτικού πορίσματος του αιθιοπικού Υπουργείου Μεταφορών για τα αίτια συντριβής του Boeing 737 Max στις 10 Μαρτίου με 157 νεκρούς, η κατασκευάστρια εταιρεία Boeing παραδέχθηκε και επιπλέον πιθανό «λάθος» στο λογισμικό του αεροσκάφους, το οποίο, όπως σημειώνεται «πρέπει να διορθωθεί».
Εκπρόσωπος της αμερικανικής εταιρείας διαβεβαίωσε την Πέμπτη ότι το «λάθος» δεν σχετίζεται με το σύστημα σταθεροποίησης MCAS και ότι η Boeing έχει βρει ήδη «τη λύση» στο ζήτημα. Λίγο νωρίτερα o επικεφαλής της Boeing Ντένις Μάιλενμπεργκ είχε παραδεχθεί για πρώτη φορά με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο ότι υπάρχουν προβλήματα με το σύστημα MCAS, επιβεβαιώνοντας τα σενάρια που αποδίδουν και τις δύο πρόσφατες συντριβές 737 νέας γενιάς σε Αιθιοπία και Ινδονησία στο λογισμικό των αεροσκαφών.
«Το πόρισμα εξετάζει θέματα ασφαλείας και δεν επιρρίπτει ευθύνες» δήλωσε χαρακτηριστικά η υπουργός Μεταφορών της Αιθιοπίας Νταγμαβίτ Μόγκες. Ωστόσο, δίνεται και πάλι η εντύπωση ότι κάτι δεν πάει καλά με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους. Και όσα ανακοίνωσε η αρμόδια υπουργός φαίνεται να συγκλίνουν με τις πιθανολογήσεις των εμπειρογνωμόνων.
Τι πήγε στραβά με το Boeing 737 Μax;
Έπειτα από την εξέταση του μαύρου κουτιού και των ηχογραφημένων συνομιλιών των πιλότων με το πλήρωμα του αεροσκάφους φαίνεται ότι όλοι τους κατέβαλαν προσπάθειες ούτως ώστε να αποτρέψουν τη συντριβή, ακολουθώντας τις οδηγίες ασφαλείας. Αυτό απαλλάσσει το πλήρωμα από ευθύνες και θέτει απεναντίας στο στόχαστρο την Boeing, δεδομένου ότι επρόκειτο για τη δεύτερη συντριβή αεροσκάφους Boeing 737 Max μέσα σε διάστημα μικρότερο των έξι μηνών. Το μοντέλο αυτό κυκλοφορεί στην αγορά από το 2017, ενώ ήδη έχουν παραδοθεί σχεδόν 370 αεροσκάφη του ίδιου τύπου. Ωστόσο, μετά τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα απαγορεύθηκαν οι πτήσεις των επίμαχων αεροσκαφών.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική έρευνα που δημοσιοποίησαν οι αιθιοπικές Αρχές, μετά την έναρξη της πτήσης από την Αντίς Αμπέμπα οι πιλότοι προσπάθησαν να ανακτήσουν τον έλεγχο του αεροσκάφους λόγω προβλήματος στο σύστημα σταθεροποίησής του. Η Βoeing από τη μεριά της ζητεί επανεξέταση του πορίσματος. Πάντως, η συντριβή του αεροσκάφους στην Αιθιοπία έχει πολλές ομοιότητες με το αεροπορικό δυστύχημα στην Ινδονησία τον περασμένο Οκτώβριο, με 189 νεκρούς. Στο στόχαστρο της κριτικής τίθεται πάντως όχι μόνο η ίδια η Boeing αλλά και η Αμερικανική Αρχή Αερομεταφορών FAA. Εμπειρογνώμονες από τις ΗΠΑ ζητούν να εξεταστεί επίσης αν όλα πήγαν καλά στους απαιτούμενους ελέγχους που διενεργήθηκαν προτού δοθεί η έγκριση για την κυκλοφορία της σειράς 737 Max. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Boeing σε πολλές περιπτώσεις έχει εποπτεία των συγκεκριμένων ελέγχων, ενώ είναι γνωστή η στενή της σχέση με τη FAA.
Ενδέχεται να ανοίξει ένας μεγάλος κύκλος αγωγών
Πάντως, στο επίκεντρο των ειδικών τίθεται ειδικότερα το σύστημα σταθεροποίησης MCAS των συγκεκριμένων Boeing, το οποίο η αμερικανική εταιρεία ανέπτυξε ειδικά για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Μολονότι δεν κατονομάζεται ευθέως στο πόρισμα για το αεροπορικό δυστύχημα της Αιθιοπίας, εντούτοις αφήνεται να εννοηθεί ότι τόσο στην περίπτωση της Αιθιοπίας όσο και της Ινδονησίας ενδέχεται να έπαιξε καθοριστικό ρόλο για τη συντριβή.
Πέρα από τα τεχνικά θέματα όμως, η Boeing βρίσκεται σε δυσχερή θέση και λόγω των νομικών διαδικασιών που εκκρεμούν εις βάρος της. Ήδη εκκρεμούν κατά της Βοeing πολλές αγωγές συγγενών θυμάτων. Εάν οι έρευνες που είναι σε εξέλιξη στοιχειοθετήσουν αιτιώδη συνάφεια μεταξύ του κατασκευαστικού λάθους και της συντριβής, τότε οι εκκρεμείς δίκες ενδέχεται να πάρουν εντελώς άλλη τροπή, που ενδέχεται να οδηγήσει σε υπέρογκες αποζημιώσεις. Συγχρόνως μετά την απαγόρευση κυκλοφορίας του επίμαχου τύπου αεροσκαφών, αστρονομικές αποζημιώσεις αξιώνουν ήδη και αεροπορικές εταιρείες που είχαν κλείσει συμφωνίες με την Boeing για αγορά των εν λόγω αεροσκαφών.
Πηγή: Deutsche Welle