H σφοδρή κακοκαιρία που χτύπησε τις ΗΠΑ τις ημέρες των Χριστουγέννων προκάλεσε δεκάδες θανάτους και δισεκατομμύρια δολάρια σε ζημιές, αλλά είχε και μια παράπλευρη απώλεια: την κατάρρευση της αεροπορικής εταιρείας Southwest Airlines, η οποία ακύρωσε χιλιάδες δρομολόγια και πλέον αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα επιβίωσης.
Αν και τις μέρες μετά τα Χριστούγεννα οι περισσότερες αεροπορικής εταιρείες των ΗΠΑ άρχισαν να ανακάμπτουν, ακυρώνοντας μόνο λίγες δεκάδες δρομολόγια, η Southwest υποχρεώθηκε την Τετάρτη να ακυρώσει περισσότερες από 2.500 πτήσεις. Σε δήλωση της, μάλιστα, η εταιρεία ανέφερε ότι και τις επόμενες μέρες σχεδιάζει να πραγματοποιήσει το ένα τρίτο των προγραμματισμένων πτήσεων, κάτι που σημαίνει ότι θα συνεχίσει να ακυρώνει περίπου 2.500 πτήσεις την ημέρα.
Τις πταίει;
Σύμφωνα με μεγάλα αμερικανικά μέσα, το πρόβλημα της εταιρείας οφείλεται στον τρόπο λειτουργίας της που δεν επιτρέπει στο προσωπικό της να είναι άμεσα διαθέσιμο σε κάθε έκτακτη ανάγκη.
Σύμφωνα με τους New York Times, η Southwest χρησιμοποιεί ένα μοντέλο δρομολογίων που ονομάζεται «point to point». Αυτό επιτρέπει στους επιβάτες να πετούν απευθείας από και σε μικρότερες πόλεις και περιοχές χωρίς ανταπόκριση, μειώνοντας τον χρόνο του ταξιδιού.
Αυτό σημαίνει, ωστόσο, ότι στα μικρότερα αεροδρόμια δεν υπάρχουν εφεδρικά πληρώματα που θα μπορέσουν να αναλάβουν σε περίπτωση διαταραχής των δρομολογίων λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων ή άλλων έκτακτων καταστάσεων.
Επιπλέον, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Wall Street Journal, στελέχη αεροπορικών εταιρειών και συνδικαλιστές του κλάδου κάνουν αναφορά στα ανεπαρκή τεχνολογικά συστήματα, όπως το SkySolver, το οποίο δεν ήταν σε θέση να εντοπίσει ποιοι πιλότοι και αεροσυνοδοί θα μπορούσαν να εργαστούν σε ποιες πτήσεις.
Συν τοις άλλοις, λόγω της κατάρρευσης των τηλεφωνικών γραμμών, οι υπεύθυνοι της εταιρείας για τις βάρδιες δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν με τα πληρώματα. Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα οι πιλότοι και οι αεροσυνοδοί να περιμένουν μάταια για εντολές και τα αεροπλάνα να μένουν καθηλωμένα στο έδαφος.
Η Ένωση Πιλότων της Southwest Airlines ανέφερε σε δήλωση της ότι η κατάρρευση των δραστηριοτήτων της αεροπορικής εταιρείας μπορούσε να αποφευχθεί, σημειώνοντας ότι εδώ και χρόνια προειδοποιεί για την απροθυμία της εταιρείας να εκσυγχρονίσει τις δραστηριότητές της. Οι αξιωματούχοι της εταιρείας αναγνωρίζουν ότι προβλήματα προέρχονται, εν μέρει, από την αδυναμία των εσωτερικών συστημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας και των σχεδίων ανάκαμψης έπειτα από εκτεταμένες διακοπές δρομολογίων λόγω καταιγίδας, όπως γράφει η Washington Post.
Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια εφημερίδα, ο ειδικός αναλυτής Ρόμπερτ Μαν σημείωσε ότι τα συστήματα προγραμματισμού της Southwest είναι από καιρό γνωστό ότι είναι… αρχαία.
Μπάιντεν και Γερουσία ζητούν εξηγήσεις
Και μπορεί ο CEO της Southwest Μπομπ Τζόρνταν να ζήτησε συγγνώμη για την ταλαιπωρία, να φρόντισε να μείνουν σε ξενοδοχεία οι επιβάτες και να υποσχέθηκε ότι θα λυθούν όλα τα προβλήματα ώστε να μην υπάρξουν παρόμοια στο μέλλον, ο πρόεδρος Μπάιντεν ωστόσο έχει ήδη δηλώσει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα απολογηθούν για τα προβλήματα που δημιούργησαν.
Μέλη του Κογκρέσου κάλεσαν τη Southwest να αποζημιώσει τους επιβάτες. Σε κοινή δήλωση τους οι Δημοκρατικοί γερουσιαστές Έντουαρντ Μάρκι και Ρίτσαρντ Μπλούμενταλ ανέφεραν ότι οι επιβάτες της Southwest πέρασαν τα πάνδεινα κατά τη διάρκεια της πιο σημαντικής ταξιδιωτικής εβδομάδας του έτους. Μάλιστα, η Δημοκρατική γερουσιαστής Μαρία Κάντγουελ, πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου της Γερουσίας, είπε ότι η επιτροπή της θα εξετάσει τα αίτια, καθώς και εάν πρέπει να ενισχυθεί η προστασία των καταναλωτών σχετικά με τα αεροπορικά ταξίδια.