Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ
Το 2020, εκατοντάδες κορυφαίοι δημιουργοί περιεχομένου TikTok ενώθηκαν στην υπηρεσία ενός και μόνο στόχου: να εκλεγεί ο Τζο Μπάιντεν. Δημοσίευσαν βίντεο, φιλοξένησαν εκδηλώσεις στο διαδίκτυο και αφιέρωσαν ώρες, εκπαιδεύοντας τους οπαδούς τους για να βοηθήσουν τον Μπάιντεν να νικήσει τον Ντόναλντ Τραμπ.
Τέσσερα χρόνια αργότερα, ο συνασπισμός που κάποτε ήταν γνωστός ως TikTok για τον Μπάιντεν ονομάζεται τώρα Gen-Z for Change — και μέχρι στιγμής, δεν έχει υποστηρίξει την επανεκλογή του Μπάιντεν.
«Ο Μπάιντεν δεν τα πάει καλά με τους νέους σε ορισμένα βασικά ζητήματα», δήλωσε ο 20χρονος ιδρυτής του συνασπισμού, Έιντεν Μέρφι, ο οποίος χαρακτήρισε «την απογοήτευση των νέων προοδευτικών ηγετών βαρόμετρο ευρείας δυσαρέσκειας μεταξύ των ψηφοφόρων της Gen Z».
Στο TikTok, το Instagram, το YouTube και το Twitch, ο θυμός και η δυσαρέσκεια προς τον Μπάιντεν βράζουν μεταξύ των δημιουργών περιεχομένου Gen Z που λένε ότι αισθάνονται απογοητευμένοι και προδομένοι από τις θέσεις του Μπάιντεν σε μια σειρά ζητημάτων, όπως ο πόλεμος στη Γάζα, η κλιματική κρίση και η απόφαση του προέδρου για την υποστήριξη μιας πιθανής απαγόρευσης του TikTok. Το ρήγμα έχει επιδεινωθεί από την εξελισσόμενη στρατηγική του Λευκού Οίκου να φλερτάρει φιλικούς παράγοντες επιρροής ενώ αποκλείει άλλους που ασκούν κριτική στη διοίκηση.
Όταν ο Μπάιντεν ανέλαβε τα καθήκοντά του το 2021, ο Λευκός Οίκος προσπάθησε να ενισχύσει τις σχέσεις του με τους δημιουργούς περιεχομένου της Gen Z, συνεργαζόμενος μαζί τους για την προώθηση της κυκλοφορίας του εμβολίου κατά του κορωνοϊού και ενημερώνοντάς τους για βασικά ζητήματα. Σε μια τέτοια ενημέρωση για τον πόλεμο στην Ουκρανία το 2022 , η γραμματέας Τύπου Τζεν Σάκι και ο Ματ Μίλερ, ειδικός σύμβουλος επικοινωνίας στο Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας του Λευκού Οίκου, είπαν στους influencers ότι ο Μπάιντεν τους θεωρούσε «νέα μέσα» και θα προσπαθούσε να τους κρατήσει ενημερωμένους,
Τον τελευταίο καιρό, ωστόσο, η στρατηγική φαίνεται να έχει αλλάξει, τόσο στον Λευκό Οίκο όσο και εντός της εκστρατείας του Μπάιντεν, λένε οι influencers.
«Έχω παρατηρήσει ότι υπήρξαν πολλές περισσότερες εκδηλώσεις με δημιουργούς, αλλά οι δημιουργοί που προσκαλούνται είναι οι δημιουργοί που είναι πολύ υπέρ του Μπάιντεν και απλώς παπαγαλίζουν σημεία συζήτησης ή μοιράζονται φωτογραφίες τους να χαμογελούν με τον Πρόεδρο. Όχι οι δημιουργοί που ήταν επικριτικοί», είπε ο Καλίλ Γκριν, δημιουργός ιστορικού περιεχομένου και υπέρμαχος της εκπαίδευσης στην Ουάσιγκτον, ο οποίος είπε ότι δεν έχει προσκληθεί στον Λευκό Οίκο από τότε που επέκρινε τη διοίκηση για την απαγόρευση του TikTok και τον πόλεμο στη Γάζα.
Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση που διεξήχθη από την Morning Consult, τα δύο τρίτα των ψηφοφόρων Gen Z – το 67 τοις εκατό – λένε ότι η απόφαση του Μπάιντεν να υποστηρίξει νομοθεσία που θα μπορούσε να οδηγήσει σε απαγόρευση του TikTok τους έκανε λιγότερο πιθανό να τον ψηφίσουν τον Νοέμβριο. Μικρότερες ομάδες λένε ότι έχουν απενεργοποιηθεί από τον χειρισμό του πολέμου στο Ισραήλ από τον πρόεδρο (46%) και την έγκριση από τον Μπάιντεν νέων έργων γεωτρήσεων πετρελαίου και φυσικού αερίου σε ομοσπονδιακή γη (38%).
Ένας εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου είπε ότι οι αξιωματούχοι της κυβέρνησης «συνεχίζουν να έχουν ουσιαστικές συναντήσεις και συζητήσεις με δημιουργούς που έχουν ποικίλες απόψεις – συμπεριλαμβανομένων εκείνων που διαφωνούν μαζί μας σε σημαντικά θέματα».
«Αυτός ο Λευκός Οίκος έχει κάνει ιστορικά βήματα για να προσελκύσει ψηφιακούς δημιουργούς και εργάζεται σκληρά για να συναντήσει τους Αμερικανούς εκεί που βρίσκονται», είπε ο εκπρόσωπος. «…Θα συνεχίσουμε να υψώνουμε τις φωνές τους και να χρησιμοποιούμε μια ποικιλία πλατφορμών για να προσεγγίσουμε Αμερικανούς που δεν παρακολουθούν στενά τις παραδοσιακές ειδήσεις».
Οι Δημοκρατικοί αγωνίζονται εδώ και καιρό να ανταγωνιστούν τους συντηρητικούς στο διαδίκτυο. Ενώ ο Τραμπ και άλλοι συντηρητικοί απολαμβάνουν την υποστήριξη μιας τεράστιας ομάδας δημιουργών περιεχομένου και πλατφορμών, οι Δημοκρατικοί προσπάθησαν να στρατολογήσουν παράγοντες επιρροής για να ενισχύσουν το μήνυμά τους. Ως πρόεδρος, ο Μπαράκ Ομπάμα φλέρταρε αστέρια του Vine και συμμετείχε σε συνεντεύξεις για πολιτικές πρωτοβουλίες με χρήστες του YouTube κατά τη δεύτερη θητεία του. Κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του 2020, ο Μπάιντεν δημιούργησε μια ομάδα συνεργασίας για επιρροές τον Ιούλιο, λίγο πριν από το συνέδριο των Δημοκρατικών.
Αυτή τη φορά, η εκστρατεία του Μπάιντεν ξεκίνησε νωρίτερα και σε ευρύτερη κλίμακα την προσέγγιση των επιρροών της, σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει τη στρατηγική. Δεκάδες υπάλληλοι επικεντρώνονται στο να φλερτάρουν τους δημιουργούς περιεχομένου και η καμπάνια έχει συνεργαστεί με περισσότερους από 550 από αυτούς. Είναι διαφήμιση για μια θέση διευθυντή η ανάπτυξη συνεργασιών με σελίδες μιμιδίων – λογαριασμοί μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπου οι χρήστες δημοσιεύουν διασκεδαστικές εικόνες και βίντεο – με κέρδη έως και 85.000 δολάρια ετησίως.
Ενώ ορισμένοι παράγοντες επιρροής αισθάνονται αδικημένοι που είναι αποκλεισμένοι, οι υποστηρικτές του Μπάιντεν λένε ότι η εκστρατεία αγωνίζεται πραγματικά να ανταποκριθεί σε ένα ταχέως εξελισσόμενο τοπίο των μέσων ενημέρωσης στο οποίο ορισμένοι influencers θεωρούν τους εαυτούς τους ως παραδοσιακούς δημοσιογράφους ενώ άλλοι πληρώνονται για τις απόψεις τους.
«Πιστεύω ότι βρίσκονται σε πολιτικό τουρσί. Απλώς δεν υπάρχει μια παραδοσιακή δομή επικοινωνίας για τους δημιουργούς», δήλωσε ο δημιουργός πολιτικού περιεχομένου που είναι υπέρ του Μπάιντεν, Κιθ Έντουαρντς. «Αν ήταν Τύπος, αυτό το είδος [περιορισμένης πρόσβασης] θα ήταν εξωφρενικό, αλλά βρίσκονται σε αυτόν τον περίεργο χώρο όπου απασχολούν τα μέσα ενημέρωσης, αλλά δεν είναι παραδοσιακός τύπος. Και δεν ξέρω αν ξέρει κανείς ποιος είναι ο σωστός τρόπος να ασχοληθείς. Είναι η παραδοσιακή ενημέρωση του Τύπου; Είναι αμειβόμενη εργασία [μάρκετινγκ]; Αυτό είναι κάτι που μαθαίνουμε όλοι μαζί καθώς τα μέσα ενημέρωσης αλλάζουν γρήγορα».
Για να βοηθήσει στη στρατολόγηση νέων διαδικτυακών υποστηρικτών, η καμπάνια του Μπάιντεν έχει συνάψει συμβόλαιο με τη Village Marketing, μια εταιρεία μάρκετινγκ επιρροών, η οποία άρχισε να στέλνει μηνύματα ευαισθητοποίησης τον Απρίλιο σε μια σειρά από δημοφιλείς δημιουργούς περιεχομένου.
«Επικοινωνούμε εκ μέρους της ομάδας εκστρατείας Μπάιντεν-Χάρις σε αναζήτηση υποστηρικτών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τις εκλογές του 2024!» ανέφερε το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο πρόσφερε στους δημιουργούς την ευκαιρία να γίνουν «επίσημος συνεργάτης της καμπάνιας». Οι ενδιαφερόμενοι οδηγήθηκαν σε μια πύλη όπου μπορούσαν να συνδέσουν τους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να παρέχουν πρόσβαση σε μετρήσεις λογαριασμού, όπως δεδομένα κοινού.
Η ιδρύτρια του Village Marketing, Βίκι Σεγκάρ, είπε ότι πολλοί δημιουργοί διστάζουν να δημοσιεύσουν σχετικά με την πολιτική, δεδομένου του αμφιλεγόμενου κλίματος στο διαδίκτυο και των αποφάσεων από διάφορες πλατφόρμες για υποβάθμιση πολιτικού περιεχομένου.
«Είμαστε εδώ για να το συζητήσουμε με οποιονδήποτε δημιουργό που διστάζει [για τον Μπάιντεν] και που έχει ερωτήσεις», είπε η Σεγκάρ. «Ελπίζω ότι θα έχουμε ακόμη περισσότερους ανθρώπους που θα συμμετέχουν όσο πλησιάζουμε στις εκλογές. Θέλουμε να εκλεγεί ο Πρόεδρος Μπάιντεν, συμφωνούμε με τις αξίες και τις πολιτικές του και είμαστε εδώ για να το υποστηρίξουμε».
Αλλά οι δημιουργοί είναι λιγότερο πρόθυμοι να εγγραφούν σε μια πολιτική καμπάνια το 2024 από ό,τι το 2020. Στο TikTok, για παράδειγμα, πολλοί δημιουργοί που ήταν σχετικά νέοι στη βιομηχανία πριν από τέσσερα χρόνια και εργάζονταν για να δημιουργήσουν τους ακόλουθούς τους, έχουν γίνει ισχυροί influencers πολλαπλών πλατφορμών που τρέχουν κερδοφόρες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης που προσεγγίζουν δεκάδες εκατομμύρια νέους. Σήμερα, λένε ότι περιμένουν περισσότερα σε αντάλλαγμα για την υποστήριξή τους.