Του Κώστα Μπετινάκη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Είναι γελοίο, αλλά η χώρα που κάνει το παν προκειμένου να σταματήσουν οι συμφωνίες για τις εκλύσεις μολυντών του περιβάλλοντος από τις βιομηχανίες αποκαλύπτει το «σκάνδαλο για την παραποίηση μετρήσεων ρύπων»… που φυσικά ανήκει σε βιομηχανικό κολοσσό ανταγωνίστριας χώρας.

Αλλά δεν είναι μόνο η VW. Δείτε τι θα ακολουθήσει, επειδή τα στοιχεία υπάρχουν για τις ευρωπαϊκές εταιρείες. Και στο βάθος πρέπει να εγκαταλείψουν όσοι ακόμη έχουν αντιρρήσεις για την υπογραφή της ΤΤΙΡ…


Τι επιτρέπεται να εκλύεται – Τι εκλύουν πάνω από το όριο

​Εκείνο που ελάχιστοι γνωρίζουν είναι πως στις ΗΠΑ δεν κυκλοφορούν –παρά ελάχιστα– αμερικανικής κατασκευής πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.Τι κρύβεται πίσω από την αποκάλυψη του «σκανδάλου της VW»; Εκείνο που ελάχιστοι γνωρίζουν είναι πως στις ΗΠΑ δεν κυκλοφορούν –παρά ελάχιστα– αμερικανικής κατασκευής πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Παρόλο που έχει δημιουργηθεί η εντύπωση πως ο κινητήρας ντίζελ είναι 20-40% πιο καθαρός από τον βενζινοκινητήρα. Οι κινητήρες ντίζελ είναι δημοφιλείς στην Ευρώπη, καταλαμβάνοντας το 50% στην αγορά του αυτοκινήτου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αλλά θίξαμε απλώς μόνο την επιφάνεια του προβλήματος. Πάμε πιο βαθιά. Διαβάσαμε όλοι το τσουνάμι των δημοσιευμάτων για το σκάνδαλο της VW στις εφημερίδες – FT, NYT, The Guardian, Le Figaro, Il Sole 24 Ore, για να παραθέσω μερικές. Μήπως κάποιος ασχολήθηκε με το τι σημαίνει το «σκάνδαλο» για τη συμφωνία ΤΤΙΡ; Μα εδώ δεν μας έχουν πει σε πιο στάδιο βρίσκονται οι μυστικές διαβουλεύσεις για την περιβόητη Υπερατλαντική Επιχειρησιακή Συμφωνία, ανάμεσα στις ΗΠΑ και την ΕΕ.

Η Συμφωνία Διατλαντικής Εμπορικής και Επενδυτικής Συνεργασίας (Transatlantic Trade and Investment Partnership, ΤΤΙΡ) είναι ένα σχέδιο συμφωνίας την οποία διαπραγματεύονται μυστικά από τον Ιούλιο του 2013 Ηνωμένες Πολιτείες και Ευρωπαϊκή Ένωση. Να ξεκαθαρίσουμε ότι υπάρχουν τρεις συμφωνίες (3Τ, από το αρχικό της λέξης «treaty»). Oι TPP, ΤΤΙΡ και η TISA.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Με την ολοκλήρωση του σχεδίου το μισό εθνικό προϊόν του πλανήτη θα περάσει στον έλεγχο των αμερικανικών πολυεθνικών εταιρειών​Με λίγα λόγια, οι ΗΠΑ έχουν χωρίσει τον κόσμο στα τρία. Το επόμενο στάδιο της παγκοσμιοποίησης η αμερικανοποίηση. Προσεκτική μελέτη του πίνακα δείχνει πως στις συμφωνίες «3Τ» δεν συμμετέχει η Κίνα, η Ρωσία, οι BRICS γενικότερα κι άλλες ανερχόμενες οικονομίες. Με την ολοκλήρωση του σχεδίου το μισό εθνικό προϊόν του πλανήτη θα περάσει στον έλεγχο των αμερικανικών πολυεθνικών εταιρειών.

Η Γερμανία –για την ώρα– εμφανίζεται να είναι η μόνη χώρα που αντιδρά στη σχεδιαζόμενη συμφωνία ΤΤΙΡ, που προσπαθούν να επιβάλλουν οι ΗΠΑ στην ΕΕ.

Η ΤΤΙΡ αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της προσπάθειάς της για τη διάσωση του μονοπολικού κόσμου, δημιουργώντας μια «παγκόσμια επιχείρηση», αρχικά μια ζώνη ελεύθερων συναλλαγών, που θα συνέδεε τις ΗΠΑ με την Ευρώπη.

Ακριβώς όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε ως μια απλή ζώνη ελεύθερων συναλλαγών και τελικά μετατράπηκε σε μια πολιτική ομοσπονδία, η οποία ελέγχει το μεγαλύτερο μέρος από το 50% των νομοθετικών και κανονιστικών διατάξεων των κρατών μελών της, με πλήρη περιφρόνηση στην εθνική κυριαρχία και τη δημοκρατία, η ΤΤΙΡ έχει σχεδιαστεί για να επιτύχει τον ίδιο στόχο, μόνο σε μεγαλύτερη κλίμακα.

Η συμφωνία με αιχμή του δόρατος του Ομπάμα τον εκπρόσωπο Εμπορίου των ΗΠΑ Μάικλ Φρόμαν, ένα από τα πλέον έμπιστα πρόσωπα της Γουόλ Στριτ και μέλος της CFR (αδελφή οργάνωση της Μπίλντερμπεργκ). Ο Φρόμαν ταυτόχρονα βοηθά να οικοδομηθεί άλλο ένα μπλοκ αυτής της παγκόσμιας διακυβέρνησης, η Trans-Pacific εταιρική σχέση, η οποία αποσκοπεί σε παρόμοιο έργο στις χώρες της Ασίας.

Ένας από τους στόχους της οργάνωσης Μπίλντερμπεργκ είναι ότι θα πρέπει οπωσδήποτε να περάσει η περίφημη Διατλαντική Εταιρική Σχέση Εμπορίου και Επενδύσεων (ΤΤΙΡ), η οποία ήταν κεντρικό θέμα συζήτησης στη συνεδρίαση του τρέχοντος έτους.

Αλλά ας γυρίσουμε για λίγο στην «αποκάλυψη». Επί έξι χρόνια η VW πούλησε περισσότερα από έξι εκατομμύρια αυτοκίνητα ντίζελ με το επίμαχο software, που παραπλανούσε τους μετρητές καυσαερίων. Τα αυτοκίνητα περνούσαν τα τεστ, ενώ ξερνούσαν στους δρόμους καυσαέρια 40% πέραν του επιτρεπομένου ορίου. Η εταιρεία, εκτός από το τεράστιο πρόστιμο, αντιμετωπίζει και την ανάκληση πλέον των 500.000 αυτοκινήτων. Την ώρα που το νέο μοντέλο της VW ήταν εξαιρετικά ελκυστικό για τον Αμερικάνο αγοραστή. Όπως και άλλα ευρωπαϊκά μοντέλα. Τα οποία αντιμετωπίζουν το ίδιο ενδεχόμενο.

Σεσίλια Μάλμστρομ, επικεφαλής των διαπραγματεύσεων με τους Αμερικανούς. Αντί όμως να ξεκαθαρίσει την ευρωπαϊκή θέση, δείχνει να χρονοτριβείΗ επίτροπος Εμπορίου Σεσίλια Μάλμστρομ και η διαπραγματευτική ομάδα της πρέπει να «συνεργασθούν» με την αμερικανική διαπραγματευτική ομάδα. Πώς ακριβώς; Ουδείς είναι σε θέση να απαντήσει, μια και ακόμη και οι ευρωβουλευτές που έχουν ζητήσει ενημέρωση θα πρέπει να απευθυνθούν στην αμερικανική πρεσβεία. Εκεί, ανά δύο δέχονται ενημέρωση, επί δύο ώρες, αυστηρά χωρίς να έχουν μαζί τους κάποιο ηλεκτρονικό βοήθημα (τηλέφωνο, μαγνητόφωνο κλπ.). Κι αυτό συμβαίνει μόνο δύο φορές της εβδομάδα. Η ενημέρωση είναι αποκλειστικά προσωπική, άκρως εμπιστευτική και τους απαγορεύεται να την αποκαλύψουν, σε δημοσιογράφους για παράδειγμα… Την ενημέρωση μπορούν να την έχουν αξιωματούχοι πολυεθνικών αλλά όχι και κυβερνητικοί παράγοντες ενδιαφερομένων χωρών.

Όπως έχει επανειλημμένα δηλώσει η βουλευτής Τζιν Λάμπερτ των Πρασίνων: «Δεν έχουμε πρόσβαση σε οποιοδήποτε έγγραφο που αναφέρεται στις μυστικές διαβουλεύσεις για την ΤΤΙΡ. Εκείνο που έχει διαρρεύσει είναι πως σε απόρρητης σύνθεσης δικαστήριο θα εγκαλούνται κράτη από εταιρείες. Αμερικανικές επιχειρήσεις, δηλαδή, θα μπορούν να μηνύουν σ’ αυτό ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που δεν συμμορφώνονται στους όρους της συμφωνίας».

Υπήρξε ερώτημα σε Twitter: Αν είχε τεθεί σε ισχύ η ΤΤΙΤ, τότε η VW θα μπορούσε να μηνύσει την αμερικανική κυβέρνηση; H απάντηση στο υποθετικό ερώτημα θα ήταν δυνατή μόνον αν ήταν γνωστοί οι όροι της συμφωνίας. Πόσο ετεροβαρής δηλαδή θα είναι…

Όπως επισημαίνει ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του τον Ιούνιο του 2015, η θέση απέναντι στη συνθήκη αυτή πρέπει να είναι «όχι» διότι:

– μέχρι στιγμής η διαπραγμάτευση για την TTIP εμπεριέχει τη διάταξη για τη δημιουργία του μηχανισμού Επίλυσης Διαφορών Επενδυτή-Κράτους (ISDS)
– η ΤΤΙΡ θέτει υπό αμφισβήτηση όχι μόνο τους δασμούς στα διάφορα προϊόντα, αλλά και τις διάφορες προδιαγραφές (περιβαλλοντικές, υγειονομικές κ.ά.) που πρέπει να τηρούν οι εταιρείες
– η ΤΤΙΡ διευκολύνει περαιτέρω την πλήρη ιδιωτικοποίηση δημόσιων υπηρεσιών, όπως η υγεία και η παιδεία. Παρά το νεοφιλελεύθερο επιχείρημα ότι οι ζώνες ελεύθερου εμπορίου και επενδύσεων αυξάνουν τις επενδύσεις και την απασχόληση, η πείρα τόσο της ΕΕ όσο και της NAFTA καταδεικνύει ότι σε ένα περιβάλλον απορρύθμισης των αγορών, έλλειψης κοινωνικής δικαιοσύνης και ισχυρών ιδιωτικών μονοπωλίων και ολιγοπωλίων οι ζώνες αυτές μπορεί να έχουν το αντίθετο ακριβώς αποτέλεσμα.

Η θέση της ΕΕ

Με μια επίσκεψη στην επίσημη ιστοσελίδα της EE, πληκτρολογώντας ΤΤΙΡ θα καταλάβετε πως το παιχνίδι είναι χαμένο.

Όλα όσα διαβάσατε ως τώρα ανήκουν στη σφαίρα του μύθου (για την επίσημη ιστοσελίδα της ΕΕ). Όσοι έχουν ακόμη αντιρρήσεις θα πρέπει να τις ξεχάσουν. Θα χορτάσει ο κόσμος μεταλλαγμένα. Μόνο στα αμερικανικά σουπερμάρκετ το 70% των τροφίμων περιέχουν μεταλλαγμένα συστατικά. Γιατί να απαγορεύονται στην Ευρώπη. Τι θα πει να αλλοιωθεί η τροφική αλυσίδα…

Οι επιπτώσεις της ΤΤΙΡ διακρίνονται ξεκάθαρα στη βίαιη επίθεση που δέχεται το κοινωνικό κράτος, οι εργαζόμενοι, οι συνδικαλιστικές ενώσεις, οι δομές της Παιδείας, η δημόσια υγειονομική περίθαλψη, οι φτωχότερες κοινωνικές τάξεις και οι παντός είδους μειονότητες.

Η πρακτική που εφαρμόζεται με το δόγμα της Παγκοσμιοποίησης είναι η μεταφορά όλων των δομών στον ιδιωτικό τομέα και η απόρριψη κάθε ιδέας για κοινωνική προστασία, με την απορρύθμιση κάθε δημόσιας οικονομικής δραστηριότητας.

Και πού να περάσουμε στο επόμενο στάδιο…

Διαβάστε ακόμη:


σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης