Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ
Στο ετήσιο συνέδριο της International Longshoremen’s Association πέρυσι, δύο μεγάλες οθόνες έπαιξαν ένα βίντεο TikTok από έναν χειριστή γερανού πάνω από τις αποβάθρες του Λος Άντζελες.
«Ααα όλα αυτά, φίλε, είναι όλα αυτοματοποιημένα», είπε, δείχνοντας προς τα στρέμματα στοιβαγμένων εμπορευματοκιβωτίων που εκτείνονται στον Ειρηνικό. Θαύμασε τα αυτοματοποιημένα οχήματα που κινούνταν ανάμεσα στα κοντέινερ: «Κανένας οδηγός σε κανένα από αυτά τα μηχανήματα…. Δεν κάνω πλάκα, φίλε».
Από το βήμα, ο Χάρολντ Ντάγκετ, ο ηγέτης του συνδικάτου, δεν σήκωσε κουβέντα για όλα αυτά. «Λένε ότι αυτό είναι το μέλλον», φώναξε στους χιλιάδες συγκεντρωμένους εργάτες. «Πάνω από το πτώμα μου!»
Δεκάδες χιλιάδες λιμενεργάτες την περασμένη εβδομάδα επέστρεψαν στις δουλειές τους στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής μετά από μια τριήμερη απεργία που απείλησε το εμπόριο και την οικονομία. Οι εργαζόμενοι κέρδισαν αύξηση μισθού 62%. Αλλά ένα πολύ μεγαλύτερο, πιο ακανθώδες ζήτημα παραμένει – αυτό που παίζει και σε άλλες επιχειρήσεις, από τα εργοστάσια και τα παντοπωλεία, μέχρι το Χόλιγουντ: Πόσο, και πόσο γρήγορα είναι πρόθυμοι οι άνθρωποι να παραχωρήσουν τις δουλειές τους στις μηχανές;
Η νέα συμφωνία λιμενεργατών εκτείνεται μόνο μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου. Η αντίθεση του Ντάγκετ στην αυτοματοποίηση κάθε είδους απειλεί να εκτροχιάσει τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις τους επόμενους τρεις μήνες και να ωθήσει τους λιμενεργάτες πίσω στις γραμμές των πικετοφοριών.
Η μακρά πορεία της τεχνολογικής προόδου έχει μεταμορφώσει τη μεταποίηση και αμέτρητες βιομηχανίες κατά τη διάρκεια των δεκαετιών, αλλά επέφερε και προσπάθειες ενάντια στην αλλαγή. Οι εργαζόμενοι σε μια σειρά βιομηχανιών σήμερα φοβούνται ότι θα εκτοπιστούν από ολοένα και πιο εξελιγμένα μηχανήματα, ιδιαίτερα με την ταχεία άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης.
«Κάποιος πρέπει να μπει στο Κογκρέσο και να πει, «Ουάου, σταματήστε», είπε ο Ντάγκετ σε πρόσφατη συνέντευξη βίντεο. «Τι ωφελεί αν πρόκειται να βγάλεις ανθρώπους εκτός δουλειάς;»
Στελέχη της ναυτιλίας σημειώνουν με απογοήτευση ότι τα λιμάνια των ΗΠΑ υστερούν σε σχέση με τις εγκαταστάσεις στην Ευρώπη και την Ασία στον τομέα της αυτοματοποίησης. Τα μεγάλα ασιατικά και ευρωπαϊκά λιμάνια κατατάσσονται σταθερά υψηλότερα από τα αντίστοιχα των ΗΠΑ σε μια ετήσια κατάταξη της Παγκόσμιας Τράπεζας που μετρά παράγοντες όπως η παραγωγικότητα των λιμένων και ο χρόνος που περνά ένα πλοίο στο λιμάνι.
Ένα θέμα που αμφισβητείται είναι η επίδραση της προσαρμογής της αυτοματοποίησης στις θέσεις εργασίας. Οι εργοδότες λένε ότι δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, καθώς η αυτοματοποίηση απαιτεί νέους ρόλους και οδηγεί περισσότερο φορτίο μέσω λιμένων. Τα συνδικάτα επισημαίνουν ρόλους που χάνονται από μηχανές – ένας λιμενεργάτης, για παράδειγμα, μπορεί να μην είναι εξοπλισμένος για να μπει σε μια νέα δουλειά που απαιτεί εξειδικευμένες ή υψηλής τεχνολογίας δεξιότητες.
Για τους λιμενεργάτες και άλλους, «το πραγματικό ζήτημα είναι πώς θα μοιάζει αυτό σε πέντε, 10 χρόνια στο μέλλον;» δήλωσε ο Τίμοθι Μπαρτλ, Διευθύνων Σύμβουλος του HR Policy Association, ενός εμπορικού ομίλου που εκπροσωπεί επικεφαλής στελέχη ανθρώπινων πόρων. «Πώς μπορούμε να το περιμένουμε;»
Περισσότερο φορτίο
Οι αξιωματούχοι της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι χρειάζονται μηχανήματα, όπως αυτοματοποιημένους γερανούς στοίβαξης που τροφοδοτούνται από τεχνητή νοημοσύνη, για να συμπιέζουν πάντα τον αυξανόμενο όγκο φορτίου μέσω λιμανιών που περικλείονται από μεγάλες μητροπολιτικές περιοχές.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν ήδη ορισμένες προηγμένες λειτουργίες διακίνησης φορτίου. Σε τμήματα λιμανιών σε όλη τη χώρα, αυτοματοποιημένοι γερανοί ανυψώνουν τεράστια εμπορευματοκιβώτια από πλοία, αυτόνομα οχήματα μεταφέρουν κιβώτια στις αποβάθρες και ακόμη πιο αυτόνομοι γερανοί οργανώνουν γιγάντιες στοίβες εμπορευματοκιβωτίων. Οι κάμερες και τα συστήματα υπολογιστών διαβάζουν κωδικούς σε εμπορευματοκιβώτια και ρυμουλκούμενα φορτηγά για να τους επιτρέπουν αυτόματα να μπαινοβγαίνουν στα λιμάνια, και να παρακολουθούν και να επιταχύνουν τη ροή του φορτίου.
Ο αυτοματισμός οδηγεί στην προβλεψιμότητα και τη συνέπεια. Τα μηχανήματα δεν αρρωσταίνουν, δεν συνομιλούν στο πάρκινγκ με φίλους ή στέλνουν μήνυμα σε φίλους και μέλη της οικογένειας κατά τις ώρες εργασίας. Αλλά δεν μπορούν να λύσουν τα πάντα, κάτι που φάνηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid με την έλλειψη ανθρώπινου προσωπικού.
Τα συνδικάτα αντιτίθενται, απεργούν και συνάπτουν ακριβές παραχωρήσεις με τους εργοδότες σε αντάλλαγμα να επιτρέψουν την τεχνολογία.
Η Total Terminals International στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς διαπραγματεύτηκε πρόσφατα μια συμφωνία με την ένωση της Δυτικής Ακτής για την εγκατάσταση αυτοματοποιημένων τεχνολογιών. Οι λεπτομέρειες είναι ακόμη υπό επεξεργασία, δήλωσε ο Αμάρ Κανάν, ο διευθύνων σύμβουλος του ιδιοκτήτη του τερματικού σταθμού.
Είπε ότι ο συνολικός αριθμός θέσεων εργασίας στο τερματικό δεν θα μειωθεί, αλλά ο συνδυασμός των θέσεων εργασίας θα αλλάξει και ότι οι βελτιώσεις θα επιτρέψουν στον τερματικό σταθμό να μεταφέρει διπλάσιο φορτίο χωρίς να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις.
Ορισμένοι στον κλάδο της ναυτιλίας ανησυχούν ότι η εταιρεία έκλεισε δαπανηρές συμφωνίες με το σωματείο σύμφωνα με έναν αξιωματούχο του κλάδου. Οι λιμενεργάτες, εν τω μεταξύ, ανησυχούν ότι το συνδικάτο της Δυτικής Ακτής επιτρέπει την αυτοματοποίηση σε πάρα πολλούς τερματικούς σταθμούς, ο αξιωματούχος είπε: «Η Ανατολική Ακτή έχει δει τι συνέβη στη Δυτική Ακτή και θέλουν να αποτρέψουν αυτό από το να συμβεί».
Η ανθρώπινη επίδραση
Στην Ανατολική Ακτή, οι συμβάσεις εργασίας απαιτούν από τους εργοδότες να ζητήσουν έγκριση του συνδικάτου για χρήση αυτοματισμού σε υπάρχουσες λιμενικές εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με έναν αξιωματούχο της ναυτιλιακής βιομηχανίας, η προσωρινή συμφωνία μισθού που θα αύξανε την αμοιβή των λιμενεργατών στα 63 δολάρια την ώρα από τα 39, επιτεύχθηκε υπό την προϋπόθεση ότι οι λιμενεργάτες συμφωνούν σε κέρδη αποδοτικότητας που περιλαμβάνουν περισσότερη τεχνολογία.
Ο Μαρκ Σαντόρο θυμάται την αγωνία που ένιωσε όταν το τερματικό του στο Μπάιον, ένα από τα μικρότερα στο λιμάνι της Νέας Υόρκης, εγκατέστησαν αυτοματοποιημένους γερανούς πριν από 10 χρόνια. Ο 44χρονος εργάτης είπε ότι ο εργοδότης έδωσε την εντύπωση ότι οι γερανοί θα χειρίζονταν μεγαλύτερους όγκους φορτίου και επομένως θα δημιουργούσαν περισσότερη δουλειά. Αυτό που συνέβη, είπε, ήταν ότι τα 30 άτομα που συνήθιζαν να λειτουργούν σε βάρδιες δουλεύοντας 20 γερανούς έγιναν τέσσερα άτομα που εργάζονταν σε ένα δωμάτιο.
«Ο αυτοματισμός επηρεάζει τους ανθρώπους και τους Αμερικανούς», είπε. «Αν έχετε παιδιά, θα πρέπει να ανησυχείτε για την αυτοματοποίηση».
Αξιωματούχοι της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι οι πιο αποτελεσματικές λειτουργίες φορτίου οδηγούν σε περισσότερα φορτία, κάτι που απαιτεί περισσότερους λιμενεργάτες για τη φόρτωση και εκφόρτωση των πλοίων. Τα μηχανήματα απαιτούν περισσότερους μηχανικούς και υπαλλήλους υψηλής εξειδίκευσης που μπορούν να επιβλέπουν, να αναβαθμίζουν και να επιδιορθώνουν υπολογιστές και ρομπότ. Ωστόσο τι θα απογίνουν στο μεταξύ οι λιμενεργάτες;
Ο Ντάγκετ είπε ότι θέλει να δώσει τον αγώνα του σε όλο τον κόσμο. Τους τελευταίους μήνες έχει μιλήσει για τη συμμετοχή του σε συνδικάτα σε όλο τον κόσμο για να αντιμετωπίσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες που πιέζουν για αυτοματοποίηση.
«Δεν με ενδιαφέρουν οι δικηγόροι και οι κυβερνήσεις», είπε. «Ήρθε η ώρα να σταματήσουμε τις μηχανές να παίρνουν τις δουλειές μας, καταστρέφοντας τις ζωές μας και ακρωτηριάζοντας την αμερικανική οικονομία. Είναι καιρός να θέσουμε εκτός λειτουργίας εταιρείες που πιέζουν για αυτοματοποίηση».
Με πληροφορίες από Wall Street Journal