Εκτός από τους έξι αγνοούμενους, οι οποίοι θεωρούνται νεκροί, η κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key, στη Βαλτιμόρη, θα προκαλέσει προβλήματα στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Είναι γνωστό, ότι πρόκειται για το ένατο πιο πολυσύχναστο λιμάνι του κόσμου, από το οποίο κάθε μήνα φεύγουν περίπου μισό εκατομμύριο τόνοι υγροποιημένου φυσικού αερίου και όχι μόνο.

Αξιωματούχοι του Λιμενικού Σώματος ανακοίνωσαν ότι «η θαλάσσια κυκλοφορία μέσω του λιμανιού – η οποία πέρυσι ανήλθε σε περισσότερους από 47 εκατομμύρια τόνους 47 εκατ. τόνους cargo – θα ανασταλεί μέχρι νεωτέρας».

Οι επιπτώσεις της κατάρρευσης στις αλυσίδες εφοδιασμού

Ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, Marco Forgione μιλώντας στο BBC υποστήριξε ότι «η αναστολή της θαλάσσιας κυκλοφορίας θα έχει «σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού».

«Πάνω από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα πέρασαν από τη Βαλτιμόρη τον περασμένο χρόνο. Πρόκειται για μεγάλες αμερικανικές μάρκες και μάρκες του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, από τη General Motors και τη Ford έως [την Jaguar Land Rover], τη Nissan, τη Fiat και την Audi», συνέχισε.

«Η Βαλτιμόρη είναι σημαντικός εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου [LNG] και αυτό έχει επιπτώσεις για το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ. Περίπου μισό εκατομμύριο τόνοι υγροποιημένου φυσικού αερίου φεύγουν από τη Βαλτιμόρη κάθε μήνα, οπότε οι επιπτώσεις αυτού που συνέβη είναι σημαντικές και θα πολλαπλασιαστούν προτού μπορέσουμε να επαναφέρουμε τη Βαλτιμόρη σε λειτουργία», τόνισε.

Ο ναυτιλιακός κολοσσός Maersk, του οποίου το φορτίο μετέφερε το Dali, δήλωσε ότι «θα παραλείψει τη Βαλτιμόρη σε όλες τις υπηρεσίες μας, για το προβλέψιμο μέλλον».

Επίσης, κάποιες σιδηροδρομικές εταιρείες και εταιρείες άνθρακα προειδοποίησαν τους πελάτες τους για διαταραχές στις εξαγωγές άνθρακα.

«Ήρωες»

Ο απολογισμός αυτού του «φρικτού δυστυχήματος», όπως το χαρακτήρισε ο Αμερικανός πρόεδρος ,Τζο Μπάιντεν, θα ήταν ακόμη μεγαλύτερος αν το φορτηγό πλοίο το οποίο «απώλεσε προσωρινά το σύστημα προώθησης» δεν είχε προλάβει να εκπέμψει σήμα κινδύνου.

Χάρη σε αυτό το σήμα κινδύνου οι αρχές πρόλαβαν να διακόψουν την κυκλοφορίας των οχημάτων πάνω στη γέφυρα.

Το 300 μέτρων μήκους πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali μόλις είχε ξεκινήσει ένα ταξίδι 27 ημερών από το λιμάνι της Βαλτιμόρης με προορισμό τη Σρι Λάνκα.

Λίγο μετά τον απόπλου του, στη μέση της νύκτας της Δευτέρας προς Τρίτη, διακόπηκε η ηλεκτροδότηση. Τα ηλεκτρονικά συστήματα του πλοίου και η μηχανή του έπαψαν να λειτουργούν. Το πλήρωμα του Dali δεν μπορούσε να ελέγξει το τεράστιο πλοίο.

Τα μέλη του πληρώματος προσπάθησαν μάταια να αποκαταστήσουν τη βλάβη, ενώ ο ένας πλοηγός που βρισκόταν πάνω σε αυτό έδινε εντολές στο πλήρωμα να επιστρέψει το Dali στο λιμάνι και να ρίξει άγκυρα.

Αν και φαίνεται ότι μια γεννήτρια κάποια στιγμή άρχισε να λειτουργεί, το πλοίο δεν ανέκτησε τις μηχανές του.

Οι πλοηγοί δεν είχαν άλλη επιλογή και λίγο πριν τη 01:30 (τοπική ώρα, 07:30 ώρα Ελλάδας) τα ξημερώματα της Τρίτης εξέπεμψαν σήμα κινδύνου προειδοποιώντας τις αρχές ότι επίκειται πρόσκρουση.

«Πλησιάζει ένα πλοίο το οποίο έχει χάσει το σύστημα πλοήγησης», ακούγεται να λέει στέλεχος της υπηρεσίας Μεταφορών του Μέριλαντ στον ασύρματο. «Μέχρι να τεθεί υπό έλεγχο, πρέπει να διακόψουμε την κυκλοφορία».

Ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουες Μουρ χαρακτήρισε το πλήρωμα του Dali «ήρωες» και πρόσθεσε ότι η άμεση αντίδρασή τους «έσωσε ζωές» διότι οι αρχές πρόλαβαν να διακόψουν την κυκλοφορία των οχημάτων στη γέφυρα, η οποία έχει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, τα δύο λεπτά που πέρασαν μετά την εκπομπή του σήματος κινδύνου και της πρόσκρουσης.