Ολοένα και περισσότεροι Γάλλοι φαίνεται πως αποχαιρετούν την παραδοσιακή κουζίνα των μπιστρό και των ρεστοράν, αλλάζοντας διατροφικές συνήθειες, με τα σάντουιτς και τα χάμπουργκερ να έχουν πλέον την τιμητική τους στην καθημερινότητά τους.

Τα έσοδα από τα fast food και τα «σαντουϊτσάδικα» για το 2012 ξεπέρασαν για πρώτη φορά στην ιστορία αυτά των παραδοσιακών εστιατορίων, αντιστοιχώντας στο 54%, μια απόδειξη πως η κουλτούρα του γρήγορου φαγητού (σ.σ.: περισσότερο του ποιοτικού) κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος σε μια χώρα που έχει αναγάγει σε εμμονή τη σχέση της με το φαγητό.

Τον περασμένο Ιούλιο, το ποσοστό των Γάλλων που γευμάτισαν σε εστιατόρια έπεσε 13% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2012. Επίσης, ο χρόνος που αφιερώνουν για το φαγητό μειώνεται συνεχώς. Πλέον, το γεύμα των Γάλλων διαρκεί κατά μέσο όρο μόλις 22 λεπτά, έναντι 90 λεπτών που κρατούσε πριν από δύο δεκαετίες και 80 λεπτών πριν από 30 χρόνια.

Ωφελημένα από την κατάσταση αυτή είναι, φυσικά, τα εστιατόρια γρήγορης εστίασης και τα ταχυφαγεία, όπως το σαντουϊτσάδικο «Balt» του Μπαλταζάρ ντε λα Μπουρντ. «Υποθέτω πως επιχειρήσεις σαν τη δική μου ταιριάζουν απόλυτα στο κλίμα οικονομικής ύφεσης της εποχής μας» δηλώνει ο ιδιοκτήτης του «Balt», ο οποίος άνοιξε το μαγαζί του το 2009 και πλέον βλέπει τα έσοδά του να αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο.

Την ίδια ώρα, οι Γάλλοι εργαζόμενοι, σε ποσοστό σχεδόν 20%, φέρνουν στο γραφείο φαγητό που έχουν ετοιμάσει στο σπίτι, αποφεύγοντας να κάνουν το παραδοσιακό διάλειμμα από την εργασία τους και να δειπνήσουν σε ένα μπιστρό δίπλα στη δουλειά τους. «Οι συνήθειες άλλαξαν τα τελευταία χρόνια και πλέον παρατηρούμε μια στροφή του κόσμου στο φθηνό φαγητό. Δεν είναι τυχαίο πως η βιομηχανία γρήγορης εστίασης σήμερα είναι δυόμισι φορές μεγαλύτερη σε σχέση με πριν από 20 χρόνια» σημειώνει ο Αρμάν Σάιν της συμβουλευτικής εταιρείας Eurogroup Consulting.

Παράλληλα, πολλά εστιατόρια στο Παρίσι καταφεύγουν στη λύση των προπαρασκευασμένων γευμάτων. Πρόσφατη δημοσκόπηση από τη Γαλλική Ένωση Εστιατόρων «Synhorcat» έδειξε πως το 31% των γαλλικών ρεστοράν σερβίρει πλέον προτηγανισμένες τηγανητές πατάτες, έτοιμες αγορασμένες σαλάτες και λαχανικά από κονσέρβα, ενώ το 25% των γευμάτων δεν μαγειρεύεται επί τόπου, αλλά απλώς ξαναζεσταίνεται στο γκριλ ή στον φούρνο μικροκυμάτων.

Κάπως έτσι καταστρατηγείται ο όρος «restaurant» – που στη γαλλική κουζίνα σημαίνει «το μέρος όπου το φαγητό παρασκευάζεται από φρέσκα υλικά εκείνη τη στιγμή» – και απειλείται αυτός ο τόσο σημαντικός γαστριμαργικός θεσμός για τους Γάλλους. Γι’ αυτό πολλοί Γάλλοι εστιάτορες επιθυμούν να προστατεύσουν νομικά τον όρο «ρεστοράν», ο οποίος θεωρούν πως κινδυνεύει από την τάση των προκατασκευασμένων γευμάτων. «Επιθυμούμε διαφάνεια και ποιότητα για τον καταναλωτή» τονίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Ντιντιέ Σενέ, προσθέτοντας πως «πρέπει να ψηφιστεί ένας νόμος που να επιβάλει σε όσα εστιατόρια έχουν τον τίτλο “ρεστοράν” να μαγειρεύουν υποχρεωτικά επί τόπου τα γεύματά τους, χρησιμοποιώντας αμιγώς φρέσκα υλικά».