Πάνω από δύο μήνες τώρα, ο Ταγίπ Εντογάν έχει εγκατασταθεί με την οικογένειά του και τον εγγονό του στο παλαιό θερινό ανάκτορο πάνω στον Βόσπορο, έξω από τα Θεραπειά, τρία χιλιόμετρα από το Νιχώρι. Η πανδημία του Covid-19 και ο φόβος να μην κολλήσει από τον επάρατο ιό τον έχουν αναγκάσει να ζει απομονωμένος σε αυτό το όχι και τόσο λαμπρό και πολυτελές οικοδόμημα. Το πρωί της Παρασκευής πέρασαν μπροστά από τη θερινή κατοικία κάτι μικρά πλοία με φανατικούς Τούρκους εθνικιστές που ανέμιζαν σημαίες και κάπως έτσι άρχισε η περίφημη φιέστα για τα 567 χρόνια από την άλωση της Πόλης από τον Μωάμεθ τον Πορθητή.
Η αλήθεια είναι ότι ο Ερντογάν δεν έχει πολλά περιθώρια για εντυπωσιακές υποσχέσεις και προσφορές προς την τουρκική κοινωνία, η οποία τους τελευταίους τρεις μήνες ζει μεταξύ σφύρας και άκμονος, δηλαδή μεταξύ οικονομικής κρίσης και πανδημίας. Είναι πλέον δεδομένο ήδη εδώ και δύο 24ωρα πως η Άγκυρα δεν θα προσφύγει στο ΔΝΤ και πως η τουρκική λίρα με κόπο και πολλές θυσίες κατάφερε να ανατιμηθεί όσο τουλάχιστον χρειάζεται προς το παρόν. Παρ΄ όλα τα προβλήματα και τη δραματική μείωση των συναλλαγματικών αποθεμάτων της Τουρκίας, ο Ερντογάν απέφυγε τον κάβο του ΔΝΤ, μια «ταλαιπωρία» την οποία απευχόταν για έναν και μοναδικό λόγο: η παροχή δανείου από το ΔΝΤ θα σήμαινε και έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης του κράτους, εξέλιξη που θα απαγόρευε δυνητικά στον Ερντογάν να διαθέτει περιθώριο ελιγμών και κινήσεων στα πολεμικά μέτωπα της Συρίας και της Λιβύης.
Έτσι, λοιπόν, εναπομένει στον πρόεδρο της Τουρκικής Δημοκρατίας να διαχειριστεί το φάντασμα του Μωάμεθ του Πορθητή και τη φαντασίωση της άλωσης της Πόλης από τους Οθωμανούς στις 29 Μαΐου του 1453.
Η μεγάλη εφεδρεία για τον Ερντογάν ακούει στο όνομα «Αγία Σοφία» και την απίστευτα διαχρονική Αίγλη που συνοδεύει το σύμβολο αυτό της παγκόσμιας χριστιανοσύνης. Για τους φανατικούς Τούρκους εθνικιστές και ισλαμιστές, η Αγία Σοφία είναι το σύμβολο της διαρκούς μάχης μεταξύ Ισλάμ και Χριστιανισμού.
Εδώ και αρκετές εβδομάδες, ήταν σαφές πως ο Ερντογάν θα χρησιμοποιήσει την Αγία Σοφία, όχι μόνο για να προσφέρει άρτον και θεάματα στην τουρκική κοινωνία, αλλά και για να προσδώσει κάποιον συμβολισμό, τον οποίο έχει απόλυτη ανάγκη ο μέσος Τούρκος πολίτης, που χτυπιέται ταυτόχρονα από την οικονομική κρίση και την ανεργία από τη μία και τις επιπτώσεις από την πανδημία από την άλλη. Έτσι, πριν από δύο εβδομάδες περίπου «εφευρέθηκε» η έννοια της προσευχής στην Αγία Σοφία, την ημέρα της Άλωσης.