Οι μηχανοδηγοί των γερμανικών σιδηροδρόμων ξεκίνησαν σήμερα μια πενθήμερη απεργία, την πιο μακρά εδώ και 20 χρόνια, με αίτημα μισθολογικές αυξήσεις, ένα γεγονός που έχει προκαλέσει ανησυχία και επικρίσεις τόσο από την επιχειρηματική κοινότητα, όσο και από τους πολιτικούς.

Το συνδικάτο GDL των μηχανοδηγών ανακοίνωσε χθες Τρίτη ότι προκηρύσσει νέες απεργιακές κινητοποιήσεις, για έκτη φορά από τις αρχές Σεπτεμβρίου. Αυτή τη φορά επέλεξε να καταφέρει ένα μεγάλο πλήγμα στις σιδηροδρομικές μεταφορές, ξεκινώντας πενθήμερη απεργία στα εμπορευματικά δρομολόγια από σήμερα το απόγευμα (16:00 ώρα Ελλάδας) ως τη Δευτέρα στις 05:00 (ώρα Ελλάδας) και τετραήμερη απεργία στα επιβατικά δρομολόγια, η οποία θα ξεκινήσει αύριο Πέμπτη στις 03:00 (ώρα Ελλάδας) και θα διαρκέσει ως τη Δευτέρα.

Η απεργία πραγματοποιείται την ώρα που η Γερμανία προετοιμάζεται να γιορτάσει την 25η επέτειο από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου αυτό το Σαββατοκύριακο. Δύο εκατομμύρια επισκέπτες αναμένεται να μεταβούν την Κυριακή 9 Νοεμβρίου στο Βερολίνο, πολλοί εκ των οποίων σκόπευαν να μετακινηθούν με τραίνα. Οι κινητοποιήσεις θα πλήξουν στο Βερολίνο και σε άλλες μεγάλες γερμανικές πόλεις το αστικό δίκτυο των σιδηροδρόμων, αλλά και τις περιφερειακές γραμμές, τις οποίες χρησιμοποιούν χιλιάδες άνθρωποι για να πάνε στις εργασίες τους. Η εταιρεία Deutsche Bahn έχει ανακοινώσει ότι θα πραγματοποιήσει κανονικά το ένα τρίτο των δρομολογίων, όμως αναμένεται να σημειωθούν μεγάλες καθυστερήσεις.

Περίπου 5,5 εκατομμύρια Γερμανοί μετακινούνται με το τραίνο καθημερινά, καθώς και περισσότεροι από 600.000 τόνοι εμπορευμάτων. Σφοδρές ήταν οι επικρίσεις εις βάρος του GDL, ένα συνδικάτο με συγκριτικά μικρό αριθμό μελών (19.000 σε σύνολο 196.000 εργαζομένων στη Deutsche Bahn), το οποίο όμως είναι πολύ ισχυρό και μπορεί να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα με τις κινητοποιήσεις του. Το 2008 το ίδιο συνδικάτο είχε καλέσει σε επαναλαμβανόμενες απεργίες. Η κρατική εταιρεία επεσήμανε ότι έμεινε «άφωνη» μετά την ανακοίνωση για την πενθήμερη απεργία. Παράλληλα όμως εξετάζει να προσφύγει στη δικαιοσύνη ενάντια στις κινητοποιήσεις.

Η Deutsche Bahn «φυσικά εξετάζει τη νομική πλευρά της απεργίας», δήλωσε ο διευθυντής προσωπικού της εταιρείας Ούλριχ Βέμπερ. Παρόλα αυτά παραδέχθηκε ότι στο παρελθόν τα εργατικά δικαστήρια έχουν ταχθεί κατά των εργοδοτών σε παρόμοιες υποθέσεις. Ακόμη και η ίδια η Γερμανίδα καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ ζήτησε σήμερα από τους μηχανοδηγούς να ενεργήσουν με αίσθημα ευθύνης, επισημαίνοντας ότι πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να περιοριστεί η ζημιά στη χώρα.

«Μπορώ μόνο να κάνω έκκληση στο αίσθημα ευθύνης τους ώστε να βρουν λύσεις οι οποίες θα επιφέρουν τη μικρότερη δυνατή ζημιά σε εμάς ως χώρα, διατηρώντας το δικαίωμά τους στην απεργία», υπογράμμισε η Μέρκελ. Μέσα ενημέρωσης, ομοσπονδίες και πολιτικοί κατήγγειλαν σήμερα «την ομηρεία», όπως την χαρακτήρισαν, της χώρας από το GDL, ενώ παράλληλα ήταν πολλές οι εκκλήσεις προς τον επικεφαλής του συνδικάτου, τον Κλάους Βεσέλσκι, να εγκαταλείψει τα σχέδιά του για κινητοποιήσεις. «Ο Κλάους Βεσέλσκι έχει χάσει κάθε αίσθηση του μέτρου», δήλωσε η Γιασμίν Φαχίμι, η γενική γραμματέας του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD). Ο γενικός γραμματέας της Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης (CDU) της Μέρκελ, ο Πέτερ Τάουμπερ, επίσης επέκρινε τη διάρκεια της απεργίας.

Ο υπουργός Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ προειδοποίησε το συνδικάτο ότι η απεργία αυτή θέτει σε δοκιμασία την αποδοχή από την κοινή γνώμη των διεκδικήσεων των μηχανοδηγών. Παράλληλα ο Ντόμπριντ επεσήμανε ότι τα συνδικάτα θα πρέπει να δρουν με υπεύθυνο τρόπο όταν ασκούν το δικαίωμά τους στην απεργία.

Eπιμέλεια: Xρήστος Μαζάνης