Του Κώστα Μπετινάκη
Ένας χρόνος πέρασε από την τραγωδία της πτήσης ΜΗ17, από το Άμστερνταμ στην Κουάλα Λουμπούρ, των Μαλαισιανών Αερογραμμών. Κι όμως, παραμένει ακόμη αναπάντητο το ερώτημα τι προκάλεσε τη συντριβή του Μπόινγκ 777 πάνω από τη σπαρασσόμενη από τον εμφύλιο ανατολική Ουκρανία.
Η προκαταρκτική έρευνα του ολλανδικού πρακτορείου Onderzoeksraad voor Veiligkeit (OVV), που ανέλαβε να διαλευκάνει τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους, διαπίστωσε «καταστροφή στο εμπρόσθιο τμήμα του αεροσκάφους, από βίαιη διείσδυση ξένων αντικειμένων, που προκάλεσαν την διάλυση του αεροσκάφους στον αέρα».
Στην έκθεση αυτή δεν διαπιστώνεται κάποιο «ανθρώπινο λάθος» του πιλότου ή τεχνικό πρόβλημα. Η τελική έκθεση αναμένεται να εκδοθεί τον Οκτώβριο.
Η πλειονότητα των ειδικών που ασχολήθηκαν διεθνώς με την υπόθεση είναι πεπεισμένη ότι το αεροσκάφος βλήθηκε από ρωσικής κατασκευής αντιαεροπορικό πύραυλο τύπου «Buk».
Το επιβεβαιώνουν και τα μεταλλικά θραύσματα που περισυλλέχθηκαν από τα συντρίμμια του αεροσκάφους.
Επισημαίνεται όμως ότι πυραύλους «Buk» διαθέτουν τόσο οι αυτονομιστές αντάρτες όσο και οι κυβερνητικές δυνάμεις της Ουκρανίας.
Γεγονός είναι πως η πτήση MH17 πετούσε πάνω από εμπόλεμη περιοχή όπου μαίνονταν οι μάχες ανάμεσα στους αυτονομιστές ρωσόφωνους αντάρτες και στις ουκρανικές κυβερνητικές δυνάμεις. Πολλές αεροπορικές εταιρείες ήδη είχαν αποφασίσει να παρακάμψουν τον αεροδιάδρομο πάνω από την ανατολική Ουκρανία. Οι ουκρανικές αρχές είχαν κλείσει τον αεροδιάδρομο από την 1η Ιουλίου και δεν επιτρεπόταν η πτήση κάτω από τα 8 χιλιόμετρα (27.000 πόδια).
Οι Μαλαισιανές Αερογραμμές είχαν αποφασίσει να μην αλλάξουν δρομολόγιο και να πετούν πάνω από την επικίνδυνη περιοχή.
Αυτά για τη σύντομη ιστορία της τραγωδίας, τώρα που αποδίδονται ευθύνες. Εδώ τα πράγματα μπερδεύονται. Η κυβέρνηση του Κιέβου και οι Δυτικοί αξιωματούχοι που τη στηρίζουν θεωρούν «προφανές» ότι το αεροσκάφος καταρρίφθηκε από τους ρωσόφωνους αντάρτες.
Οι ρωσικές αρχές υποστηρίζουν ότι το αεροσκάφος να βλήθηκε από ουκρανικό μαχητικό. Η «θεωρία» αυτή κρίνεται ως «ενδεχόμενη και όχι πραγματική». Επειδή, στη Δύση, οποιαδήποτε πληροφορία προέρχεται από ρωσική πηγή είναι ελεγχόμενη ή ακόμη και «εκ του πονηρού».
Η όλη υπόθεση της τραγωδίας έτυχε της πολιτικής εκμετάλλευσης που χρειάζονταν στις διαπραγματεύσεις για την επίλυση της ουκρανικής κρίσης από τις δυτικές κυβερνήσεις.
Και επειδή δεν είναι μυστικό ότι το διεθνές δίκαιο (ή άδικο) βρίσκεται σχεδόν πάντα υπό τον έλεγχο του ισχυρότερου, όπως συνήθως συμβαίνει ύστερα από παγκόσμιες τραγωδίες, υπάρχει και η παραπομπή της υπόθεσης στη Δικαιοσύνη.
Όπως ήταν αναμενόμενο, η Ρωσία έχει πολλές αντιρρήσεις για τα ως τώρα συμπεράσματα για την τραγωδία της πτήσης ΜΗ17 που εξέδωσαν οι ολλανδικές αρχές.
Όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Rosaviation (του Ομοσπονδιακού Πρακτορείου Αερομεταφορών) Όλεγκ Στορτσεβόι, «έχουμε πολλά να πούμε για τα συμπεράσματα αυτά, και πολλά στοιχεία για να αντιπαρατεθούμε».
Επίσης, όπως ανακοινώθηκε από το Γραφείο Τύπου του Κρεμλίνου, ο πρωθυπουργός της Ολλανδίας Μαρκ Ρούτε είχε τηλεφωνήσει στον πρόεδρο της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν για να εξετάσουν το αρχικό πόρισμα των Ολλανδών. Και ο Πούτιν εξήγησε λεπτομερώς στον Ρούτε πως η ιδέα της παραπομπής της υπόθεσης της τραγωδίας του μαλαισιανού Μπόινγκ σε διεθνές δικαστήριο, για την απόδοση ευθυνών, «είναι πρόωρη και αντιπαραγωγική».
Αντιπρότεινε λοιπόν να ενεργοποιηθούν οι έρευνες για να ολοκληρωθεί το πόρισμα, το οποίο θα είναι διεθνές, αμερόληπτο, συνοπτικό – σε πλήρη συμβατότητα με την απόφαση 2166 του Συμβουλίου ασφαλείας του ΟΗΕ, που υιοθετήθηκε και από τη Ρωσία, στις 21 Ιουλίου 2014.
Ακόμη, ο πρόεδρος Πούτιν είπε στον Ολλανδό πρωθυπουργό ότι η Ρωσία θεωρεί απαράδεκτες «όσες διαρροές διοχετευθούν στα διεθνή Μέσα για την πρόκληση εντυπώσεων».
Διαβάστε επίσης:
Πλιάτσικο στα συντρίμμια, Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 17 Ιουλίου 2015, 08:43