Ανταπόκριση από Στρασβούργο – Νίκος Ρούσσης
Σύσσωμη, σχεδόν, η Ομάδα των Χριστιανοδημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αναδεικνύει, με ερώτηση της προς την Κομισιόν, ένα άγνωστο, μέχρι στιγμής, πρόβλημα που θα έχει η ΕΕ με την ενεργειακή μετάβαση γενικά και την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και των μπαταριών τους.
Αυτοί οι δύο πολυδιαφημισμένοι«στόχοι» της ΕΕ, απαιτούν σημαντικά περισσότερες πρώτες ύλες σε σύγκριση με τις συμβατικές εναλλακτικές λύσεις, υπογραμμίζουν οι ευρωβουλευτές και επικαλούμενοι μια μελέτη της KU Leuven από τον Απρίλιο του 2022, αποκαλύπτουν ότι χωρίς επενδύσεις σε εγχώρια ορυχεία και διυλιστήρια υψηλών ευρωπαϊκών προδιαγραφών, η Ευρώπη είναι και θα παραμείνει σχεδόν πλήρως εξαρτημένη από τις εισαγωγές έως ότου δημιουργηθεί μια βιομηχανία ανακύκλωσης.
Σύμφωνα με την μελέτη, αυτές οι εισαγωγές περιλαμβάνουν τις επειγόντως απαραίτητες πρώτες ύλες λίθιο, νικέλιο και κοβάλτιο και τα μέταλλα σπανίων γαιών δυσπρόσιο, νεοδύμιο και πρασεοδύμιο.
Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, χωρίς αύξηση των παγκόσμιων επενδύσεων εξόρυξης, είναι πιθανό να αναπτυχθούν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για αυτές τις πρώτες ύλες και για τον χαλκό. Σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτά τα σημεία συμφόρησης θα μπορούσαν να διαρκέσουν μέχρι το 2030 ή μέχρι το 2040 για ορισμένες πρώτες ύλες.
Οι ευωβουλευτές ρωτούν την Κομισιόν:
-Πώς η απαγόρευση του κινητήρα εσωτερικής καύσης και η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα αλλάξει τη γεωστρατηγική εξάρτηση της ΕΕ;
-Τι επιπτώσεις θα έχει η διαθεσιμότητα (ή πιθανές καταστάσεις συμφόρησης) πρώτων υλών στην αναμενόμενη εξέλιξη των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων;
-Ως μέρος της δέσμης Fit for 55 και του προγράμματος REPowerEU, έχει γίνει λεπτομερής ανάλυση της διαθεσιμότητας πρώτων υλών και των γεωστρατηγικών εξαρτήσεων που προκύπτουν από τα 27 κράτη μέλη και πώς σκοπεύει η Κομισιόν να διαφοροποιήσει την προσφορά και να τις μειώσει εξαρτήσεις;