Χρησιμοποιείτε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή εφαρμογές μηνυμάτων, όπως Messenger, WhatsApp ή Viber; Μήπως αγοράζετε προϊόντα διαδικτυακά; Τότε ενδεχομένως να έχετε διερωτηθεί τι κάνουν οι διαδικτυακές εταιρείες με τα προσωπικά σας δεδομένα. Από σήμερα, 25 Μαΐου, τίθεται σε ισχύ στην Ε.Ε. ο νέος Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων με στόχο την αποτελεσματικότερη προστασία προσωπικών δεδομένων και την καταπολέμηση της κατάχρησής τους.
Η Κριστίνε Στέφεν, νομικός και ειδικός σε ζητήματα προσωπικών δεδομένων στο Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, εξηγεί στην Deutsche Welle ότι το σημαντικότερο για τους καταναλωτές είναι ότι το νομικό πλαίσιο για τις εταιρείες του διαδικτύου γίνεται αυστηρότερο.
«Οι εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης οφείλουν πλέον να πληροφορούν τους καταναλωτές για ποιο λόγο επεξεργάζονται προσωπικά δεδομένα, για πόσο διάστημα τα αποθηκεύουν, αν χρησιμοποιούν τα δεδομένα για να δημιουργήσουν προφίλ χρηστών ή ακόμα αν έχουν μεταφέρει τα δεδομένα σε τρίτη χώρα εκτός Ε.Ε.» σημειώνει.
Η βασική ιδέα του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων είναι ότι απαγορεύεται, επί της αρχής, η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων. Υπάρχουν ωστόσο και εξαιρέσεις: Έτσι κάθε εταιρεία που επεξεργάζεται δεδομένα θα πρέπει να αποδείξει ότι η ενέργεια αυτή είναι απαραίτητη, αλλά και ότι δεν συλλέγονται περισσότερα δεδομένα από όσα πραγματικά χρειάζονται. Πολλοί ειδικοί αλλά και καταναλωτές χαιρετίζουν την καλύτερη προστασία δεδομένων. Ανάμεσά τους ο επιχειρηματίας, επιστήμονας και συγγραφέας Λαρς Γέγκερ:
«Από εδώ και στο εξής ο πολίτης αποκτά σε κάποιο βαθμό έλεγχο και πρόσβαση στα δεδομένα του, κάτι που είναι σίγουρα μια πολύ θετική εξέλιξη. Το ερώτημα που τίθεται, ωστόσο, είναι πόσο αποτελεσματική είναι η προστασία δεδομένων; Γεγονός, πάντως, είναι ότι μπαίνει επιτέλους ”φρένο” στην ασυδοσία των διαδικτυακών εταιρειών».