Στις καλένδες παραπέμπεται το ζήτημα της οριστικής απόφασης για τις κυρώσεις εις βάρος της Ρωσίας, καθώς οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένεται να συμφωνήσουν, αργότερα τη Δευτέρα, στο ότι το σχετικό πακέτο θα πρέπει να περιλαμβάνει μεν το εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, αλλά θα εξαιρεί τις παραδόσεις αργού πετρελαίου μέσω αγωγών που προορίζονται για τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.

Με δεδομένες τις διαφωνίες και τις εντάσεις που έχουν προκληθεί το τελευταίο διάστημα στους κόλπους της ΕΕ, οι ηγέτες θα αφήσουν για αργότερα την τελική συμφωνία σχετικά με το πλήρες πακέτο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί ότι η έκτη δέσμη κυρώσεων κατά της Ρωσίας θα καλύπτει το αργό πετρέλαιο καθώς και τα προϊόντα πετρελαίου που παραδίδονται από τη Ρωσία στα κράτη-μέλη, με μια προσωρινή εξαίρεση για το αργό πετρέλαιο που παραδίδεται μέσω αγωγών», αναφέρει το τελευταίο προσχέδιο των συμπερασμάτων το οποίο είδαν οι συντάκτες του πρακτορείου Reuters.

«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προτρέπει, επομένως, το Συμβούλιο να το οριστικοποιήσει και να το εγκρίνει χωρίς καθυστέρηση, διασφαλίζοντας τον θεμιτό και επί ίσοις όροις ανταγωνισμό στην ενιαία αγορά της ΕΕ και την αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών-μελών σε περίπτωση αιφνίδιας διακοπής του εφοδιασμού», αναφέρεται στο προσχέδιο, στο οποίο προστίθεται ότι τα κράτη-μέλη «θα αντιμετωπίσουν το ζήτημα της προσωρινής εξαίρεσης για το αργό πετρέλαιο που παραδίδεται μέσω αγωγών, το συντομότερο δυνατόν».

Η πρόταση που κατέθεσαν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί και η Γαλλία, η οποία ασκεί την εναλλασσόμενη προεδρία της ΕΕ το τρέχον εξάμηνο, προβλέπει εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται διά θαλάσσης ως το τέλος της χρονιάς, με την εξαίρεση «προς το παρόν» αυτού που διαμετακομίζεται μέσω του αγωγού Ντρούζμπα, που τροφοδοτεί κυρίως την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία, έγινε γνωστό από πηγές προσκείμενες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Το ζήτημα του Ντρούζμπα θα θιγεί σύντομα εκ νέου», διαβεβαίωσε ευρωπαϊκή πηγή.

Η Ουγγαρία, περίκλειστη χώρα, δίχως πρόσβαση στη θάλασσα, που εξαρτάται κατά το 65% για τον εφοδιασμό της από πετρέλαιο που μεταφέρεται από τη Ρωσία μέσω του Ντρούζμπα, εναντιώνεται στο εμπάργκο στον αγωγό αυτόν και απέρριψε την πρώτη προσφορά που της έγινε να εξαιρεθεί για δύο χρόνια. Η Βουδαπέστη ζήτησε τουλάχιστον τέσσερα χρόνια και ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις σχεδόν 800 εκατ. ευρώ για να προσαρμοστούν τα διυλιστήριά της.

Όμως, την ώρα που το σχέδιο για την ανάκαμψη από την πανδημία που υπέβαλε η ουγγρική κυβέρνηση παραμένει μπλοκαρισμένο στις Βρυξέλλες εξαιτίας της διένεξης με τη Βουδαπέστη για το κράτος δικαίου, φαντάζει δύσκολο να συμφωνηθεί να της χορηγηθούν ευρωπαϊκά κεφάλαια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δεν υπήρξε συμφωνία για τη νέα πρόταση που υποβλήθηκε στους πρεσβευτές των χωρών-μελών την Κυριακή και προβλέπεται νέα συνάντηση σήμερα το πρωί, πριν από την έναρξη της Συνόδου Κορυφής, στις 17:00 ώρα Ελλάδος, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρωί της Τρίτης.

Πρόκειται για «δύσκολη και περίπλοκη συζήτηση που απαιτεί χρόνο, προσπαθούμε να βρούμε λύση για να επιτραπεί η υιοθέτηση των νέων κυρώσεων. Ίσως να μην μπορέσουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία» πριν από τη Σύνοδο Κορυφής, προειδοποίησε Ευρωπαίος αξιωματούχος.

Η εξαίρεση εγείρει κυρίως πρόβλημα «ισότητας» ανάμεσα στα κράτη-μέλη όσον αφορά τις εισαγωγές πετρελαίου, κάτι που έθεσαν κάποιες, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

«Ελπίζω πως θα μπορέσουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία αύριο (σ.σ.: σήμερα), αλλά δεν είμαι βέβαιος, θα εξαρτηθεί από τους ηγέτες», εκτίμησε Ευρωπαίος διπλωμάτης.

Για την υιοθέτηση του 6ου πακέτου κυρώσεων στη Ρωσία απαιτείται ομοφωνία των «27».

«Βάζοντας στο στόχαστρο το πετρέλαιο που μεταφέρεται διά θαλάσσης, πλήττουμε τουλάχιστον τα δύο τρίτα του ρωσικού πετρελαίου», εκτίμησε Ευρωπαίος αξιωματούχος. Οι κυρώσεις της ΕΕ έχουν στόχο να στραγγίξει η χρηματοδότηση του πολέμου της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας.

Για την ΕΕ, η δαπάνη για τις εισαγωγές πετρελαίου (80 δισ. δολάρια) το 2021 ήταν τετραπλάσια από αυτήν για τις εισαγωγές αερίου.

Εάν επιβληθεί «περιορισμένο εμπάργκο, που θα εξαιρεί τους πετρελαιαγωγούς, θα είναι πολύ λιγότερο οδυνηρό για τη Ρωσία του Πούτιν, διότι το να βρεθούν νέοι πελάτες που θα εφοδιάζονται με δεξαμενόπλοια είναι πολύ λιγότερο δύσκολο», επισήμανε ο Τομά Πελερέν-Καρλέν, του Ινστιτούτου Ζακ Ντελόρ.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης