Σύνταξη-Επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης
Tα καταστήματα λιανικής στρέφονται στις τεχνολογίες φιλτραρίσματος που προωθούνται από το Snapchat, για να προσθέσουν μια αίσθηση του πραγματικού κόσμου στις διαδικτυακές αγορές μας.
Όταν ο Eden Chen αποφασίζει να πάει για ψώνια, βγάζει το smartphone του και δείχνει στην κάμερα τα πόδια του. Τα παπούτσια, υλοποιούνται. Σκανάρει τα πόδια του από άκρη σε άκρη. Πώς φαίνεται το παπούτσι στο πόδι του; Πώς συναντά η κορυφή των αθλητικών παπουτσιών το ρεβέρ του παντελονιού;
«Είναι ένα πράγμα όταν το παπούτσι φαίνεται υπέροχο στην οθόνη», λέει ο κ.Chen. «Και άλλο όταν είναι πραγματικά στο πόδι σου. Είναι απλά διαφορετικό». Ο Chen, ο οποίος έχει ιδρύσει start-ups που εστιάζουν στα τυχερά παιχνίδια και την ενισχυμένη πραγματικότητα (augmented reality), είναι ένας από τους πολλούς καταναλωτές που, κολλημένοι στο σπίτι λόγω της πανδημίας, ψωνίζουν με τη χρήση ενισχυμένης πραγματικότητας.
Η τεχνολογία έγινε πανταχού παρούσα από την πλατφόρμα κοινωνικών μέσων Snapchat, η οποία τη χρησιμοποίησε για να μπορούν οι χρήστες να μετατρέπουν τα πρόσωπα τους σε εικόνες anime και να προσθέτουν χοτ-ντογκ που χορεύουν (και άλλα παρόμοια) στα βίντεό τους. Όμως, καθώς η πανδημία συνεχίζεται, οι λιανοπωλητές βασίζονται όλο και περισσότερο στη χρήση ενισχυμένης πραγματικότητας για να βοηθήσουν τους πελάτες τους να δοκιμάσουν προϊόντα. Η εφαρμογή, εμφανίζει τα αγαθά ως φίλτρο πάνω σε αυτά που οι χρήστες βλέπουν στα τηλέφωνά τους, εφαρμόζοντας παπούτσια στα πόδια των πελατών, προσθέτοντας μακιγιάζ στα πρόσωπά τους και τοποθετώντας έπιπλα στα διαμερίσματά τους.
Η διαδικασία δεν είναι αλάνθαστη, είπε ο κ.Chen. Μερικές φορές τα παπούτσια τρεμοπαίζουν καθώς η τεχνητή νοημοσύνη τα κάνει να παλεύουν να εντοπίσουν οπού θα έπρεπε να είναι. Άλλες φορές, τα παπούτσια στρώνουν αφύσικα με τα ρεβέρ του παντελονιού, καλύπτοντας τα, αντί να εξαφανίζονται κάτω από αυτά. Αλλά είναι καλύτερη λύση από το να μην τα δοκιμάσετε καθόλου.
«Την πρώτη φορά που το έκανα, ήταν όταν βγήκαν τα Nike Dior», δήλωσε ο Jerry Lu, επενδυτής στο Maveron, μια εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων. Τα αθλητικά παπούτσια, μια συνεργασία μεταξύ μιας από τις πιο γνωστές εταιρείες αθλητικών ειδών στον κόσμο και της γαλλικής εταιρείας προϊόντων πολυτελείας, υποσχέθηκαν να συνδυάσουν «υψηλή ραπτική και αθλητικά είδη υψηλής απόδοσης». Κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο αλλά δεν ήταν διαθέσιμα σε μπουτίκ. «Ήξερα ότι δεν θα μπορούσα να τα πάρω, λόγω (απίστευτα) υψηλής τιμής», είπε ο κ. Lu. «Γιατί να μην παίζεις όμως με αυτό το φίλτρο και να φαντάζεσαι ότι τα φοράς;», ολοκλήρωσε.
Οι παραδοσιακοί λιανοπωλητές, που αγωνίζονται να παραμείνουν στη ζωή κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ελπίζουν ότι η ενισχυμένη πραγματικότητα μπορεί να τους βοηθήσει να αναδημιουργήσουν την πραγματική εμπειρία αγορών, μέσω εικονικού κόσμου. Οι συνολικές πωλήσεις της Black Friday των λιανοπωλητών μειώθηκαν κατά 20% από πέρυσι, σύμφωνα με εκτίμηση της Morgan Stanley, αλλά οι διαδικτυακές δαπάνες εκείνη την ημέρα αυξήθηκαν κατά 21,6%, σύμφωνα με το Adobe Analytics.
Η ζήτηση των εμπόρων λιανικής για ενισχυμένη πραγματικότητα οδήγησε πολλούς από αυτούς στη Snap, τη μητρική εταιρεία της Snapchat, η οποία έχει δώσει μάχη για να προσθέσει εμπειρίες αγορών στη σειρά των φίλτρων της. Η εταιρεία άρχισε να προσθέτει φίλτρα αγορών τον Ιούνιο και τώρα προσφέρει εμπειρίες ενισχυμένης πραγματικότητας για πολυτελείς μάρκες, όπως η Gucci και η Dior και μαθήματα μακιγιάζ από τον κατασκευαστή καλλυντικών Too Faced. Αυτόν τον μήνα, η Snap συνεργάστηκε με την Perfect, μια εταιρεία που δημιουργεί δοκιμαστικές εμπειρίες μακιγιάζ, για να προσθέσει περισσότερα φίλτρα ομορφιάς και εμπειρίες αγορών στο Snapchat.
«Η πανδημία επιτάχυνε πολλές συζητήσεις που είχαμε ήδη», δήλωσε η Carolina Arguelles Navas, επικεφαλής στρατηγικής προϊόντων για ενισχυμένη πραγματικότητα στη Snap. Παραδοσιακοί λιανοπωλητές, όπως το Home Depot και η IKEA καθώς και γίγαντες του Διαδικτύου όπως η Amazon, έχουν πειραματιστεί επίσης με την τεχνολογία, χρησιμοποιώντας φίλτρα ενισχυμένης πραγματικότητας για την εμφάνιση επίπλων στα σπίτια των καταναλωτών.
Ορισμένες εταιρείες που επικεντρώνονται στην ενισχυμένη πραγματικότητα έχουν δημιουργήσει εφαρμογές αποκλειστικά για δοκιμές, όπως το Wanna Kicks, για αθλητικά παπούτσια. Άλλοι, όπως η Marxent, συνεργάστηκαν με εμπόρους λιανικής για να βοηθήσουν στη δημιουργία εμπειριών ενισχυμένης πραγματικότητας που επικεντρώνονται στα προϊόντα τους. Τον Ιούνιο, η Snap κυκλοφόρησε επίσης μια τεχνική βιβλιοθήκη εργαλείων για να βοηθήσει τους προγραμματιστές να αναγνωρίσουν και να ταξινομήσουν αντικείμενα και να δημιουργήσουν φίλτρα ενισχυμένης πραγματικότητας για το Snapchat.
Τα φίλτρα αγορών οδήγησαν σε μια κάθετη αύξηση επιδειξιομανίας, καθώς οι χρήστες έσπευσαν να μοιραστούν εικόνες του εαυτού τους «φορώντας» Gucci και άλλες μάρκες. Σχεδόν 19 εκατομμύρια χρήστες Snapchat έχουν δοκιμάσει προϊόντα Gucci χρησιμοποιώντας το φίλτρο, ανέφερε η Snap.
Όμως, η δοκιμή προϊόντων υψηλής ποιότητας μέσω ενισχυμένης πραγματικότητας δεν μεταφράζεται πάντα σε πωλήσεις. Για παράδειγμα, η Alex Sirota, 21χρονη φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο Northwestern, λέει ότι παίζει συχνά με νέες εμπειρίες αγορών ενισχυμένης πραγματικότητας στο Snapchat, αλλά ποτέ δεν έχει αγοράσει κάτι. Έχει δοκιμάσει γυαλιά ηλίου από τη Dior, βερνίκι νυχιών από τη Sally Hansen και αθλητικά παπούτσια από τη Nike.
Μερικές φορές όμως, η τεχνολογία είναι δυσλειτουργική ή αργή και δεν μπορεί να δώσει στους χρήστες μια ικανοποιητική εμπειρία του, πως κανείς αισθάνεται φορώντας τα αντικείμενα πάνω του. Η Alex προτιμά ακόμη να ψωνίζει αυτοπροσώπως, όταν αυτό είναι δυνατό. «Αν πρόκειται να αγοράσω κάτι, θέλω την εμπειρία του να μπω στο κατάστημα, να δοκιμάσω πράγματα και να βεβαιωθώ ότι μου κάνει πραγματικά» και προσθέτει: «Όσον αφορά τα προϊόντα πολυτελείας, δεν λειτουργώ αυτόματα, λέγοντας ότι πρέπει να το αποκτήσω. Το βάζω στη λίστα με την ελπίδα ότι μια μέρα θα μπορέσω να το αντέξω οικονομικά ή να πείσω τους γονείς μου να μου το αγοράσουν», συνέχισε.
Η Snap υποστηρίζει ότι η μετατροπή μιας διαφήμισης σε κάτι που οι άνθρωποι θέλουν να μοιραστούν με τους φίλους τους, αντί να βιαστούν να το παρακάμψουν, πρέπει να μετρά ως ένα είδος νίκης. Και για τους νεότερους χρήστες του Snapchat, που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα προϊόντα πολυτελείας, η ενισχυμένη πραγματικότητα μπορεί να είναι ένας τρόπος για να συνδεθούν με τους influencers των κοινωνικών μέσων που παρακολουθούν στο YouTube και στο TikTok. «Αισθάνεσαι ότι είσαι μέλος αυτού του γκρουπ», λέει ο κ. Lu.
Ενώ οι άνθρωποι που ψωνίζουν με τη χρήση ενισχυμένης πραγματικότητας χρησιμοποιούν τις εικόνες για να επιδειχτούν, οι λιανοπωλητές ελπίζουν ότι η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή ενός από τους μεγάλους φόβους τους μετά την περίοδο των εορτών: τις επιστροφές.
Η Deborah Weinswig, διευθύνουσα σύμβουλος της Coresight Research, μιας συμβουλευτικής και ερευνητικής εταιρείας που ειδικεύεται στη λιανική και την τεχνολογία, δήλωσε ότι οι χρήστες παρέμειναν προσηλωμένοι σε εμπειρίες ενισχυμένης πραγματικότητας τρεις φορές περισσότερο από όσο στους παραδοσιακούς ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου και οι λιανοπωλητές ελπίζουν ότι αυτό θα σημαίνει λιγότερες αλλαγές και επιστροφές.
«Χωρίς την ενισχυμένη πραγματικότητα που να προσομοιώνει την εμπειρία της δοκιμής του προϊόντος», λέει ο κ.Chen, οι online αγορές κατά τη διάρκεια της πανδημίας συνοδεύτηκαν από τις συνηθισμένες απογοητεύσεις. «Μόλις αγόρασα μερικά πράγματα από τη Nike και τα επιστρέφω», είπε. «Ο καλύτερος τρόπος να δοκιμάσετε πράγματα είναι να τα αγοράσετε και να τα επιστρέψετε, αν χρειαστεί», συμπλήρωσε.
Οι επιστροφές ήταν πάντα ένα πρόβλημα για τους online εμπόρους λιανικής πώλησης, ειδικά μετά τις γιορτές. Ωστόσο, οι αναλυτές ανησυχούν ότι η κατάσταση θα είναι ιδιαίτερα άσχημη φέτος, καθώς οι καταναλωτές βασίζονται περισσότερο στις διαδικτυακές αγορές και η οικονομική πίεση της πανδημίας τους οδηγεί σε επανεξέταση των αγορών που έχουν κάνει. «Νομίζω ότι θα δούμε επιστροφές σε επίπεδα άγνωστα μέχρι τώρα στην ιστορία», είπε η κ. Weinswig.
Πηγή: The New York Times