Tης Κωνσταντίνας Λύρου
Δεύτερο τρένο της Norfolk Southern εκτροχιάστηκε στο Οχάιο. Το τρένο της Norfolk Southern με τα 212 βαγόνια ταξίδευε από το Bellevue του Οχάιο προς το Birmingham, Alabama, το Σάββατο 6/3. 28 βαγόνια εκτροχιάστηκαν, εκ των οποίων τέσσερα βαγόνια/βυτιοφόρα που μετέφεραν μη επικίνδυνα υλικά, δύο είχαν υπολειμματικές ποσότητες υγρού καυσαερίων ντίζελ και άλλα είχαν μικρές ποσότητες υδατικού διαλύματος πολυακρυλαμιδίου. Το υπόλοιπα βαγόνια μετέφεραν βυτιοφόρα υγρού προπανίου και αιθανόλης και χάλυβα, τα οποία δεν ανατράπηκαν. Σχεδόν 50 κάτοικοι παρέμειναν χωρίς ρεύμα το απόγευμα της Κυριακής μετά τον εκτροχιασμό που κατέστρεψε τα καλώδια ηλεκτρικού ρεύματος.
Αν και δεν διέρρευσαν επικίνδυνα υλικά, η συντριβή κοντά στο Σπρίνγκφιλντ του Οχάιο, το Σάββατο, ανανέωσε τα ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, λίγο περισσότερο από ένα μήνα μετά τον εκτροχιασμό στην Ανατολική Παλαιστίνη. Στις 3 Φεβρουαρίου στις 8:54 μ.μ, ένα εμπορικό τρένο της Norfolk Southern που κατευθυνόταν προς το Conway της Πενσυλβάνια, εκτροχιάστηκε στην Ανατολική Παλαιστίνη του Οχάιο, περίπου 1,2 μίλια από την πολιτειακή γραμμή της Πενσυλβάνια. Τριάντα οκτώ βαγόνια βγήκαν από τις γραμμές και πήραν φωτιά.
Σύμφωνα με το National Transportation and Safety Board (NTSB), την υπηρεσία διερεύνησης, στο τρένο υπήρχαν συνολικά 20 βαγόνια επικίνδυνων υλικών—11 εκ των οποίων εκτροχιάστηκαν. Η λίστα με το τι μετέφεραν τα βαγόνια που εκτροχιάστηκαν είναι δημόσια, ενώ δεν υπήρξαν θύματα ή τραυματισμοί. Ο φόβος μιας πιθανής έκρηξης ανάγκασε την εκκένωση 1.500 έως 2.000 κατοίκων σε μια πόλη μόλις 4.900 κατοίκων. Πέντε από τα εκτροχιασμένα βαγόνια, μετέφεραν χλωριούχο βινύλιο, ένα άχρωμο αέριο που χρησιμοποιείται για την κατασκευή σωλήνων PVC. Ένα άλλο περιείχε ακρυλικό βουτύλιο, ένα διαυγές υγρό που χρησιμοποιείται για την παραγωγή κόλλας, βαφής και άλλων προϊόντων.
Ο εκτροχιασμός προκάλεσε την απελευθέρωση ακρυλικού βουτυλεστέρα και ακρυλικού αιθυλεξυλεστέρα, τα οποία διέρρευσαν στο έδαφος, σε κοντινά ρέματα και σε αποχετεύσεις. Η εταιρεία υποστήριξε ότι τα βαγόνια που έφεραν χλωριούχο βινύλιο κινδύνευαν να εκραγούν. Ο κυβερνήτης του Οχάιο, Mike DeWine, ενέκρινε ελεγχόμενη καύση των χημικών ουσιών, τη Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου. Η σταδιακή απελευθέρωση και καύση αυτών των χημικών αύξησε τον κίνδυνο εξάπλωσης πέρα από το σημείο της συντριβής.
Περιβαλλοντική καταστροφή στο Οχάιο μετά τον εκτροχιασμό τρένου
Η περιβαλλοντική καταστροφή του εκτροχιασμού του τρένου στην Ανατολική Παλαιστίνη, στο Οχάιο είναι συγκλονιστική ως προς την κλίμακα και τις πιθανές επιπτώσεις της. Περιβαλλοντικές οργανώσεις και ειδικοί ζήτησαν να κηρυχθεί στην πολιτεία κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καθώς υπήρξαν αναφορές για χιλιάδες νεκρά ζώα, άγρια πουλιά, ψάρια, αμφίβια, μέρες μετά τη διαρροή. Η πολιτεία επιβεβαίωσε ότι οι μολυσμένες υδάτινες οδοί οδήγησαν στον θάνατο τουλάχιστον 43.000 ζώων, εκ των οποίων 38.222 ήταν ψάρια, καραβίδες κτλ και περίπου 5.550 ήταν άλλα είδη ζώων. Ωστόσο, οι ντόπιοι αναφέρουν θανάτους και σε άλλα ζώα εκτός της άγριας ζωής, όπως κουνέλια, σκυλιά κ.α. και μηνύουν την εταιρεία Norfolk Southern για το ατύχημα, υποστηρίζοντας ότι η άγρια ζωή πεθαίνει έως και 20 μίλια μακριά από τον εκτροχιασμό.
Επιβεβαιώθηκε επίσης από τις αρχές ότι τα επικίνδυνα χημικά διέρρευσαν στον ποταμό Οχάιο, ο οποίος καλύπτει 14 πολιτείες και παρέχει πόσιμο νερό σε περισσότερους από 5 εκατομμύρια ανθρώπους. Αρκετοί κάτοικοι ανέφεραν πονοκεφάλους, αναπνευστικά προβλήματα και ζάλη τις ημέρες μετά το ατύχημα, ωστόσο η κατανόηση των συγκεκριμένων κινδύνων που συνδέονται με αυτήν την καταστροφή είναι περίπλοκο ζήτημα. Η έκθεση στο χλωριούχο βινύλιο μπορεί να προκαλέσει μια σειρά συμπτωμάτων, όπως πονοκεφάλους και, η υψηλή έκθεση, μια σπάνια μορφή καρκίνου του ήπατος. Επιπλέον, όταν το αέριο καίγεται, το βινυλοχλωρίδιο απελευθερώνει υδροχλώριο και φωσγένιο, δύο άλλες επιβλαβείς χημικές ουσίες, καθώς και μια σειρά από άλλες τοξικές ενώσεις καύσης. Ο ακρυλικός βουτυλεστέρας, εν τω μεταξύ, μπορεί να προκαλέσει μια σειρά από αναπνευστικές παθήσεις.
Η κυβέρνηση γνωρίζει ότι υπήρχαν προβλήματα στο δίκτυο εδώ και μήνες, με τους υπαλλήλους να απεργούν και να καταγγέλλουν ότι η εταιρεία για να αυξήσει τα κέρδη της, υποβαθμίζει τον σιδηρόδρομο με περικοπές προσωπικού, μείωση μισθών, υποβάθμιση μέτρων ασφάλειας και συντήρησης. Το ποσοστό ατυχημάτων της Norfolk Southern αυξήθηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με τους ειδικούς σε θέματα ασφάλειας να λένε ότι η εστίαση στις οικονομικές αποδόσεις και το ποσοστό κέρδους, ευθύνεται εν μέρει για εκτροχιασμούς και ατυχήματα, όπως αυτό στο Οχάιο. Την Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου, η Norfolk Southern ανέφερε ότι η χημική διαρροή μόλυνε τουλάχιστον 15.000 λίβρες χώματος και 1,1 εκατομμύρια γαλόνια νερού. Η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ διέταξε τη Norfolk Southern Railway να πληρώσει για τον καθαρισμό του μολυσμένου εδάφους και νερού και να αποζημιώσει την Υπηρεσία για τον ιδιωτικό καθαρισμό κατοικιών και επιχειρήσεων. Να σημειωθεί ότι η Norfolk Southern, ανέφερε λειτουργικά κέρδη ρεκόρ, μια εβδομάδα πριν το τραγικό ατύχημα.
Δυστυχώς, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις αυτής της καταστροφής στην υγεία και το περιβάλλον. Οι πολίτες κάνουν λόγο για την μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στην ιστορία των ΗΠΑ και κατηγορούν την κυβέρνηση ότι έκανε τα πάντα για να αποκρύψει το μέγεθος της καταστροφής και τις ολέθριες συνέπειές της. Μια ακόμα περίπτωση ιδιωτικοποίησης, η οποία οδήγησε σε περιβαλλοντική καταστροφή και σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία των ανθρώπων.