Την ώρα που η αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (FAA) ανακοινώνει ότι μετά από διεξοδική έρευνα βρέθηκαν προβλήματα στη διαδικασία παραγωγής του επιβατικού αεροσκάφους 737 Max της Boeing, η είδηση του θανάτου του βασικού πληροφοριοδότη της FAA και επί χρόνια υπαλλήλου της Boeing, αυξάνει το ενδιαφέρον για τη σημαντική αυτή υπόθεση.
Όπως ανέφεραν χθες σε δημοσίευμά τους οι New York Times οι αρμόδιες Αρχές των ΗΠΑ, αξιοποιώντας πληροφορίες και ζητώντας σχετικά έγγραφα από την αμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία αποκάλυψαν «δεκάδες» προβλήματα, καθώς υπήρξαν «33 αποτυχίες σε 89 δοκιμές». Ως εκ τούτου το ατύχημα της Alaska Airlines, όταν αποκολλήθηκε μια θύρα εν ώρα πτήσης, μόνο τυχαίο δεν ήταν ή αστοχία υλικού, όπως αρχικά ανακοινώθηκε.
Εξωτερικός προμηθευτής της Μπόινγκ, η εταιρεία Spirit AeroSystems, η οποία κατασκευάζει την άτρακτο των επιβατικών αεροσκαφών αυτών, πέρασε επιτυχώς μόλις έξι από τις δεκατρείς «δοκιμές» που έκανε η FAA, κατά το δημοσίευμα.
Ούτε η FAA, ούτε η Μπόινγκ, ούτε η Σπίριτ απάντησαν αμέσως όταν επικοινώνησε μαζί τους το πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς για να τους ζητήσει να σχολιάσουν τις πληροφορίες των Τάιμς.
Νωρίτερα χθες, ο Αμερικανός υπουργός Μεταφορών Πιτ Μπούτιτζετζ δήλωσε πως αναμένει η κατασκευάστρια, η μια από τις δύο μεγαλύτερες παγκοσμίως, να συνεργαστεί πλήρως στις έρευνες που διενεργούνται από το υπουργείο Δικαιοσύνης και την εθνική υπηρεσία ασφάλειας των μεταφορών (NTSB) για το συμβάν της 5ης Ιανουαρίου, που θα μπορούσε να αποδειχθεί καταστροφικό αν το αεροσκάφος βρισκόταν σε μεγαλύτερο ύψος.
Παράλληλα ο Μάικλ Ουίτακερ της FAA δήλωσε πως η υπηρεσία του και η Μπόινγκ ελπίζουν να συμφωνήσουν στις προϋποθέσεις που θα πρέπει να εκπληρωθούν από την κατασκευάστρια προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγή των Max τις επόμενες εβδομάδες.
Την περασμένη εβδομάδα, η FAA ανακοίνωνε πως διαπίστωσε προβλήματα «μη συμμόρφωσης» της Μπόινγκ προς τους κανόνες στον «έλεγχο της διαδικασίας παραγωγής», στον «χειρισμό και την αποθήκευση τμημάτων», καθώς και στον έλεγχο ποιότητας του «προϊόντος».
Η Μπόινγκ πέρασε πιθανόν τη σοβαρότερη κρίση της ιστορίας της όταν δυο αεροσκάφη του συγκεκριμένου τύπου συνετρίβησαν, στην Ινδονησία και στην Αιθιοπία, χωρίς να επιζήσει κανείς από τους συνολικά 346 επιβαίνοντες, στα τέλη του 2018 και στις αρχές του 2019. Αιτία ήταν κυρίως πρόβλημα στο λογισμικό αποτροπής απώλειας στήριξης MCAS, που βασιζόταν σε δεδομένα μόνο ενός αισθητήρα, ενώ οι πιλότοι δεν είχαν εκπαιδευτεί για αυτό. Ολόκληρος ο στόλος των Max καθηλώθηκε από τον Μάρτιο του 2019 ως τον Νοέμβριο του 2020. Το ζήτημα επιλύθηκε και τα αεροσκάφη του τύπου εντέλει επέστρεψαν στους αιθέρες, αλλά τα Max συνεχίζουν να παρουσιάζουν προβλήματα.
Νεκρός ο πληροφοριοδότης εναντίον της Boeing
Στο μεταξύ σοκ προκάλεσε ότι ο βασικός πληροφοριοδότης των αμερικανικών υπηρεσιών ασφάλειας, Josh Barnet, αυτοκτόνησε την περασμένη εβδομάδα. Σύμφωνα με δημοσίευμα του TMZ oι δικηγόροι του εκλιπόντος, το πτώμα του οποίου βρέθηκε μέσα σε φορτηγάκι, εκφράζουν αμφιβολίες για το εάν όντως ο θάνατός του οφείλεται σε αυτοχειρία.
Ο δικηγόρος του Μπάρνετ, Μπράιαν Νόουλς, χαρακτήρισε τον θάνατο του πελάτη του “τραγικό” εκφράζοντας ταυτόχρονα αμφιβολία για τις συνθήκες του θανάτου του.
Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι ο Barnett βρισκόταν κυριολεκτικά εν μέσω μιας αγωγής εναντίον της Boeing – πρώην εργοδότη του επί 32 χρόνια – καθώς ισχυριζόταν ότι υφίστατο αντίποινα επειδή σήμανε τον κώδωνα του κινδύνου σε αυτό που χαρακτήρισε ως «περικοπή στις γραμμές συναρμολόγησης των αεροπλάνων της».