«Η μιντιακή κρίση αποφεύχθηκε, αλλά το θέμα παραμένει εκρηκτικό. Οι Ευρωπαίοι κατάφεραν τελικά να αποφύγουν μια νέα αντιπαράθεση γύρω από το θέμα», γράφει η γαλλική Les Echos. 

Αφού η Ιταλία προκάλεσε μια πολιτική κρίση για το ζήτημα τον Ιούνιο, το πλοίο κατέφυγε τελικά στην Μάλτα μετά από πέντε ημέρες στη θάλασσα. Και αν η Μάλτα δέχτηκε τελικά να το υποδεχτεί είναι χάρη στη συμφωνία πέντε κρατών της ΕΕ που, που αποδέχτηκαν να μοιραστούν την υποδοχή των προσφύγων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εκτός από τα 141 άτομα που επιβαίνουν στο καράβι η συμφωνία αφορά άλλους 114 που διασώθηκαν τη Δευτέρα από τις αρχές της Μάλτας. Συνολικά 255 πρόσφυγες θα αναδιανεμηθούν σε πέντε χώρες όπου και θα εξεταστούν οι αιτήσεις τους για άσυλο. Σύμφωνα με την Ισπανίδα αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Carmen Calvo, η Ισπανία θα λάβει 60, όπως και η Γαλλία, η Γερμανία θα λάβει 50, η Πορτογαλία 30, το Λουξεμβούργο 5 ενώ 50 θα παραμείνουν στην Μάλτα.

Ο Mακρόν στο Twitter, χαιρέτισε την ευρωπαϊκή συνεργασία για το ζήτημα και ευχαρίστησε την Μάλτα για την «ανθρωπιστική κίνηση». Αν η Γαλλία «κινητοποιήθηκε» είναι γιατί το θέμα πήρε «δηλητηριώδεις» διαστάσεις στα Μέσα Ενημέρωσης. Δεν υπήρχε περίπτωση να αφεθεί το μεταναστευτικό να ξαναγίνει κεντρικό θέμα μερικούς μήνες πριν τις ευρωεκλογές, ζωτικές για την Ένωση, εκτιμά ο αρθρογράφος. Ακόμα περισσότερο καθώς η ροή βρίσκεται σε καθαρή ύφεση.

Στο φόντο, παρόλα αυτά, αισθάνεται κανείς την απουσία μηχανισμού για τη διαχείριση αυτών των προβλημάτων. Ο Δ. Αβραμόπουλος, αρμόδιος Επίτροπος, καλεί να κοιτάξουμε μακρύτερα: «Δεν μπορούμε να αντιμετωπίζουμε το ζήτημα κατά περίπτωση, χρειαζόμαστε λύσεις με διάρκεια» αναφέρει σε ανακοίνωσή του, όπου υπενθυμίζει «την ευθύνη της ΕΕ στο σύνολό της». Η ίδια επωδός και στο Elys?e το οποίο τονίζει ότι αυτή η λύση αναδεικνύει «την σημασία ενός μηχανισμού βιώσιμου και σταθερού για να αποφύγουμε τις επαναλαμβανόμενες κρίσεις» και υπόσχεται ότι «μαζί με τους εταίρους του θα καταθέσει προτάσεις τις επόμενες εβδομάδες». Μένει να δούμε ποιες θα είναι αυτές καθώς το μεταναστευτικό «στοιχειώνει» την ευρωπαϊκή πολιτική από το 2015, καταλήγει το άρθρο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για το ίδιο θέμα η γαλλική Le Monde τονιζει : Οι μετανάστες αναδιανέμονται ανάμεσα σε Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Λουξεμβούργο και Πορτογαλία. Μια διέξοδος «που ίσως προμηνύει ένα ευρωπαϊκό σύστημα» σύμφωνα με το Μέγαρο των Ηλισσιων. Χρειάστηκαν πάλι μέρες για να βρεθεί μια λύση στην κρίση, αλλά η λύση τελικά βρέθηκε. Μετά από συνομιλίες Γαλλίας και Μάλτας η τελευταία ανακοίνωσε «ότι κάνει την υποχώρηση να αφήσει το καράβι να εισέλθει στα λιμάνια της, μολονότι δεν έχει νομική υποχρέωση».

Διάφορες πόλεις ή περιφέρειες προσφέρθηκαν για την υποδοχή του καραβιού (S?te, Catalogne, Corse) αλλά καμία κυβέρνηση δεν το είχε μέχρι στιγμής αποδεχτεί. Πρόκειται όμως για μια λύση αναδιανομής στην οποία συμμετέχουν μόλις πέντε από τα 28 κρατη μέλη μέλη. Κατά τη συνήθειά τους οι χώρες της ανατολικής Ευρώπης δημιουργούν κοινό μέτωπο άρνησης, ενώ και άλλες όπως η Σουηδία ή το Βέλγιο είναι απούσες.

Για τη Γαλλία το θέμα εμπλέκεται σε «ένα εσωτερικό σύστημα σύνθετων συμμαχιών» ή «των επερχόμενων εκλογών» και προτιμά να βλέπει τη θετική πλευρά ότι γύρω στις δώδεκα χώρες έχουν μέχρι στιγμής απαντήσει θετικά. Ο Mάκρον επιθυμεί να μετατρέψει το θέμα σε σύμβολο μιας Ευρώπης που μπορεί να λειτουργήσει έναντι της ανόδου των λαϊκιστών, καθώς μάλιστα το κύμα μετανάστευσης έχει μειωθεί καθαρά. Το Aquarius δεν είναι βέβαιο ότι θα επιστρέψει ξανά στην θάλασσα. Οι αρχές της Μάλτας έκλεισαν την πρόσβαση σε άλλα τρία καράβια ΜΚΟ. Το Aquarius είναι το τελευταίο καράβι ΜΚΟ, που περιπολεί ανοιχτά των ακτών της Λιβύης, μαζί με το ισπανικό Open Arms, αναφέρει το άρθρο της Le Monde.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης