Αποκολλήθηκε το Ever Given από τη διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με τα διεθνή πρακτορεία. Μετά από έξι ολόκληρες ημέρες, το πλοίο κατάφερε να αποκολληθεί απελευθερώνοντας ακόμη τουλάχιστον 369 πλοία που έμειναν εγκλωβισμένα στο σημείο.

Όπως αναφέρει το πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg, επικαλούμενο την εταιρεία Inchcape Shipping, τα ρυμουλκά και τα συνεργεία που εργάζονταν ασταμάτητα μπόρεσαν να απεγκλωβίσουν εν μέρει το γιγαντιαίο φορτηγό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, που είχε προσαράξει και κλείσει τη διώρυγα του Σουέζ την 23η Μαρτίου.

Δεν είναι όμως σαφές πότε θα αποκατασταθεί η ομαλή λειτουργία της θαλάσσιας οδού. Το Ever Given, πλοίο με εκτόπισμα 220.000 τόνων, ανήκει στην ιαπωνική Shoei Kisen και το διαχειρίζεται η Evergreen Marine υπό την παναμαϊκή σημαία.

Η προσάραξή του εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας έκλεισε τη διώρυγα, με αποτέλεσμα 369 σκάφη που σκόπευαν να τη διαπλεύσουν να αποκλειστούν.

Ειδικά συνεργεία έσκαβαν χθες Κυριακή για να απομακρύνουν μέρος της όχθης της διώρυγας, στην οποία το φορτηγό είχε προσαράξει διαγώνια, ώστε το σκάφος να μπορέσει να πλεύσει ξανά κανονικά, ανέφερε η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ νωρίτερα χθες.

Σύμφωνα με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος μίλησε στην ΕΡΤ το πρωί της Δευτέρας, στο σημείο είναι εγκλωβισμένα 16 ελληνικά πλοία.

Το απόγευμα της Κυριακής, επειδή οι προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου «Ever Given» ήταν άκαρπες, ο πρόεδρος της Αιγύπτου έχει δώσει εντολή για όλες τις απαραίτητες διαδικασίες ώστε να εκφορτωθεί το πλοίο. Σε αυτή την περίπτωση θα χρειαζόταν μέρες για να ολοκληρωθεί η επιχείρηση απεγκλωβισμού του «Ever Given». Ωστόσο αυτή ήταν η μόνη λύση μέχρι χθες το απόγευμα αφού ήδη οι οικονομικές συνέπειες στο διεθνές εμπόριο είναι τεράστιες εξαιτίας της προσάραξης του φορτηγού πλοίου στο 151ο χιλιόμετρο της παλαιάς διώρυγας του Σουέζ.

Μία μέρα νωρίτερα, δηλαδή το Σάββατο 27 Μαρτίου, το αμερικανικό ναυτικό ανέφερε πως θα έστελνε μια ομάδα ειδικών στο κανάλι για να συνδράμει τις τοπικές Αρχές που προσπαθούσαν να απελευθερώσουν το γιγαντιαίο πλοίο. «Έχουμε εξοπλισμό και ικανότητες που δεν διαθέτουν οι περισσότερες χώρες. Και εξετάζουμε τι είδους βοήθεια μπορούμε να δώσουμε» δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, την περασμένη Παρασκευή στο Ντελαγουέρ.

 

 

 

 

 

 

 

 

Εγκλωβισμένα 369 πλοία στη διώρυγα του Σουέζ

Τσάι, έπιπλα του IKEA, ξύλινες σανίδες για το δάπεδο, αλλά και 130.000 πρόβατα και ιρανικό πετρέλαιο με προορισμό τη Συρία: περισσότερα από 360 πλοία και τα φορτία τους έχουν εγκλωβιστεί στα άκρα του καναλιού ή στην περιοχή αναμονής της διώρυγας του Σουέζ.

Στον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων θαλάσσιας κυκλοφορίας MarineTraffic, εκατοντάδες μικρές χρωματιστές κουκίδες που αντιπροσωπεύουν τα πλοία που συσσωρεύονται σήμερα στ΄ ανοιχτά του Πορτ-Σάιντ στη Μεσόγειο, στις λίμνες που χαρακτηρίζουν τη διώρυγα του Σουέζ και σχηματίζουν ακόμη και μια γραμμή στον κόλπο του Σουέζ που οδηγεί στην Ερυθρά θάλασσα.

Η διώρυγα, από την οποία περνά περίπου το 10% του θαλάσσιου εμπορίου, έχει αποκλειστεί από την Τρίτη από το Ever Given, ένα πλοίο χωρητικότητας 20.000 εμπορευματοκιβωτίων και 220.000 τόνων που εκμεταλλεύεται η ταϊβανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία Evergreen, γεγονός που προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις ορισμένων εμπορευμάτων.

Η συνολική αξία των επηρεαζόμενων αγαθών διαφέρει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις: από 3 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον Τζόναθαν Όουενς, εμπειρογνώμονα στο Πανεπιστήμιο του Σάλφορντ, έως 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τη Lloyd’s List, τη βρετανική εφημερίδα για τις θαλάσσιες μεταφορές.

Πετρέλαιο

Μόνο 1,74 εκατομμύρια βαρέλια περνούν καθημερινά από τη διώρυγα, ενώ το πετρέλαιο του Κόλπου που προορίζεται για την Ευρώπη περνά σε ποσοστό 80% από τον αγωγό Sumed, ο οποίος διασχίζει την Αίγυπτο, σύμφωνα με την Πάολα Ροντρίγκες Μάσιου της Rystad Energy.

Κατά το MarineTraffic, 100 πλοία που έχουν ως φορτίο πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου βρίσκονταν στην περιοχή αναμονής. Αντιδρώντας στον αποκλεισμό αυτόν, οι τιμές του μαύρου χρυσού αυξήθηκαν στο τέλος της εβδομάδας, αν και η αύξηση θα πρέπει να είναι περιορισμένη.

Σύμφωνα με ειδικούς, τα αποθέματα είναι επαρκή και υπάρχουν επίσης άλλες πηγές εφοδιασμού.

Ωστόσο για την εμπόλεμη Συρία, που τελεί υπό διεθνείς κυρώσεις, ο αποκλεισμός καθυστέρησε την αποστολή διάφορων προϊόντων πετρελαίου από το Ιράν, τον σύμμαχό της που επίσης υπόκειται σε κυρώσεις. Ήδη αντιμέτωπη με ελλείψεις, η Δαμασκός ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο νέους περιορισμούς.

Ζώα

Η αβεβαιότητα ως προς τον χρόνο που απαιτείται για την επαναφορά σε πλεύση του πλοίου εγείρει το θέμα της τροφοδοσίας των πληρωμάτων αλλά και των ζώων.

Έντεκα πλοία που αναχώρησαν από τη Ρουμανία και μεταφέρουν 130.000 πρόβατα επηρεάζονται από τον αποκλεισμό της διώρυγας.

«Η κατάσταση είναι κρίσιμη και κινδυνεύει να εξελιχθεί σε μια άνευ προηγουμένου θαλάσσια τραγωδία στην οποία θα εμπλέκονται ζωντανά ζώα» προειδοποίησε η οργάνωση Animals International. Η Αίγυπτος έστειλε ζωοτροφές και τρεις κτηνιατρικές ομάδες για να εξετάσουν τα ζώα τις προηγούμενες ημέρες.

Η Ιορδανία ανακοίνωσε ότι, μεταξύ άλλων αγαθών, περιμένει πρόβατα και μοσχάρια, τα οποία εγκλωβίστηκαν στα πλοία.

Εμπορεύματα

Ο σουηδικός κολοσσός επίπλων IKEA διευκρίνισε ότι έχει περίπου 110 εμπορευματοκιβώτια στο Ever Given και άλλα σε πλοία που έχουν εγκλωβιστεί.

«Είναι ένας ακόμα περιορισμός που προστίθεται σε μια ήδη δύσκολη και ευμετάβλητη κατάσταση για τις αλυσίδες εφοδιασμού που προκλήθηκε από την πανδημία Covid-19» δήλωσε ένας εκπρόσωπος στο AFP.

Ο Van Rees Group, όμιλος που εμπορεύεται τσάι, με έδρα το Ρότερνταμ, εκφράζει τη λύπη του για τον αποκλεισμό 80 εμπορευματοκιβωτίων τσαγιού σε 15 πλοία. Η εταιρεία προβλέπει ένα «χάος», με «σοβαρές συνέπειες (…), επειδή ο εφοδιασμός έχει σταματήσει».

«Είπα σε έναν από τους πελάτες μου ότι το πάτωμά του έχει αποκλειστεί στη διώρυγα του Σουέζ, δεν με πίστεψε» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος βρετανικής εταιρείας ξυλείας το Σάββατο. Ένα φορτίο με σανίδες παρκέ από γαλλικό ξύλο βελανιδιάς με προορισμό την Κίνα βρίσκεται στο Ever Given.

Αυξανόμενη σειρά αναμονής

Αρκετοί κολοσσοί στις θαλάσσιες μεταφορές, όπως η δανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία Maersk ή η γαλλική CMA CGM, άλλαξαν την πορεία μερικών πλοίων τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας -παράκαμψη 9.000 χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο, δηλαδή τουλάχιστον επτά επιπλέον ημέρες-, ωστόσο νέα πλοία συνεχίζουν να φτάνουν κοντά στη διώρυγα.

Το 2020, από το Σουέζ περνούσαν κατά μέσο όρο 51,5 πλοία ημερησίως.

Σύμφωνα με την Maersk, θα έπαιρνε «τρεις έως έξι ημέρες» για να περάσουν όλα τα πλοία που ήταν εγκλωβισμένα εκεί το Σάββατο.

Μέχρι το τέλος του Σαββατοκύριακου, 32 από τα πλοία του πρώτου ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θαλάσσης παγκοσμίως και των εταίρων του επηρεάστηκαν από αυτό, 15 άλλαξαν πορεία και αυτός ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί εάν καθυστερήσει η επαναφορά σε πλεύση του Ever Given, διευκρίνισε η Maersk.

Σύμφωνα με τη Lloyd’s List, περίπου το 90% των φορτίων δεν είναι ασφαλισμένα για τυχόν καθυστέρηση.