Το μεγαλύτερο αεροπλάνο στον κόσμο, το ουκρανικό φορτηγό Antonov-225, καταστράφηκε από ρωσικά πλήγματα σε αεροδρόμιο κοντά στο Κίεβο στη διάρκεια σκληρών μαχών, ανακοίνωσε σήμερα ο κρατικός όμιλος Ukroboronprom.
«Οι ρώσοι εισβολείς κατέστρεψαν το κόσμημα της ουκρανικής αεροπορίας, το An-225» στο αεροδρόμιο Αντόνοφ στο Γκοστομέλ, όπου το αεροσκάφος «βρισκόταν για επισκευές», ανέφερε ο όμιλος σε ανακοίνωση που εξέδωσε.
#Russia hit #Mriya as symbol of #Ukraine’s aviation capabilities. #An225 Mriya — #avia giant, which holds records for transportation of biggest commercial cargo & longest, heaviest monoloading, lifting capacity in history of aviation https://t.co/GYFno1SAOo#StopRussianaggression pic.twitter.com/2BUDZA53Wc
— ДК УкрОборонПром (@ukroboronprom) February 27, 2022
Αυτό το μοναδικό στον κόσμο αεροσκάφος, που είχε μήκος 84 μέτρα και μπορούσε να μεταφέρει φορτίο περίπου 250 τόνων με ταχύτητα που έφτανε τα 850 χλμ/ώρα, είχε βαπτιστεί «Mriya», «Όνειρο» στα ουκρανικά.
«Η Ρωσία κατέστρεψε το ‘Mriya’ μας. Όμως δεν θα καταφέρει ποτέ να καταστρέψει το όνειρό μας για ένα ισχυρό, ελεύθερο και δημοκρατικό ευρωπαϊκό κράτος. Θα νικήσουμε», έγραψε στο Twitter ο ουκρανός υπουργός Εξωτερικών Ντμίτρο Κουλέμπα.
This was the world’s largest aircraft, AN-225 ‘Mriya’ (‘Dream’ in Ukrainian). Russia may have destroyed our ‘Mriya’. But they will never be able to destroy our dream of a strong, free and democratic European state. We shall prevail! pic.twitter.com/TdnBFlj3N8
— Dmytro Kuleba (@DmytroKuleba) February 27, 2022
Η ανακοίνωση αυτή έγινε ενώ το αεροδρόμιο του Γκοστομέλ είναι το θέατρο βίαιων συγκρούσεων από την Πέμπτη που άρχισε η εισβολή στην Ουκρανία από το ρωσικό στρατό, ο οποίος επιχειρεί να καταλάβει αυτή τη στρατηγικής σημασίας υποδομή.
Ο Ukroboronprom εκτιμά πως η αποκατάσταση του «Mriya» θα κόστιζε πάνω από 3 δισεκ. δολάρια και θα απαιτούσε περισσότερο από πέντε χρόνια.
«Αποστολή μας είναι να ενεργήσουμε ούτως ώστε οι δαπάνες αυτές να καλυφθούν από τη Ρωσία, η οποία προκάλεσε εσκεμμένα ζημιές στην ουκρανική αεροπορία», υπογράμμισε ακόμη ο όμιλος.
Το An-225 είχε αρχικά κατασκευαστεί στο πλαίσιο των σοβιετικών αεροναυτικών προγραμμάτων, κυρίως για τη μεταφορά του διαστημικού λεωφορείου Μπουράν, και είχε πραγματοποιήσει την πρώτη πτήση του το 1988.
Έπειτα από χρόνια αδράνειας ελλείψει μέσων μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, το μοναδικό υφιστάμενο μοντέλο του An-225 πραγματοποίησε το 2001 μια δοκιμαστική πτήση στο Γκοστομέλ, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 20 χιλιομέτρων από το Κίεβο.
Έκτοτε το εκμεταλλευόταν η ουκρανική αεροπορική εταιρεία Antonov Airlines για πτήσεις μεταφοράς φορτίου εφόσον της το ζητούσαν οι πελάτες της και το αεροπλάνο αυτό είχε μεγάλη ζήτηση ιδιαίτερα στην αρχή της πανδημίας της Covid-19.