Νέα συγκλονιστικά στοιχεία έρχονται στο φως της δημοσιότητας από την έρευνα που διεξάγεται για το μοιραίο Airbus A330 της Air France, που κατέπεσε στον Ατλαντικό το βράδυ της Κυριακής προς Δευτέρα ενώ εκτελούσε την πτήση Ρίο Ντε Τζανέιρο –Παρίσι.

Σύμφωνα με το Γραφείο Ερευνών και Αναλύσεων που έχει αναλάβει την τεχνική έρευνα από γαλλικής πλευράς, το αεροσκάφος εξέπεμψε 24 μηνύματα πριν χαθεί από τα ραντάρ, στα οποία ανέφερε ανωμαλία.

Επίσης, αποκαλύπτεται ότι ο αυτόματος πιλότος ήταν απενεργοποιημένος, αν και δεν είναι ακόμα σαφές αν τον έκλεισαν οι πιλότοι ή είχε υποστεί βλάβη.

Γύρω από τη νήσο Fernando do Noronha επικεντρώνονται οι έρευνες 

«Δεν περισυλλέξαμε τίποτα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα παραμείνουμε στην περιοχή για περαιτέρω έρευνες», είπε αρμόδιος στρατηγός κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στη πόλη Recife, απ’ όπου συντονίζονται οι επιχειρήσεις έρευνας.

«Οι έρευνες δεν θα σταματήσουν και θα συνεχιστούν μέχρι την ημέρα κατά την οποία θα είναι ανθρωπίνως αδύνατο να βρεθεί κάποιο αντικείμενο», πρόσθεσε ο στρατηγός, αναφερόμενος στο δυστύχημα του γαλλικού αεροπλάνου με τους 228 επιβαίνοντες που εξαφανίστηκε από τα ραντάρ τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, ενώ είχε αναχωρήσει από το Ρίο Ντε Τζανέιρο με προορισμό το Παρίσι.

Προβληματίζει η ταχύτητα

Από την έρευνα του γαλλικού Γραφείου Ερευνών και Αναλύσεων για την Ασφάλεια της Πολιτικής Αεροπορίας (ΒΕΑ) προκύπτει ότι υπήρξε «ανακολουθία» στα καταγεγραμμένα όρια ταχύτητας που μετέδωσαν αυτόματα τα όργανα του Airbus A330 της πτήσης Ρίο Ντε Τζανέιρο – Παρίσι.

Το αεροσκάφος διαθέτει διαφορετικούς υπολογιστές οι οποίοι καταγράφουν την ταχύτητα πτήσης και «επιβεβαιώνεται ότι υπήρξε ανακολουθία μεταξύ των ταχυτήτων που καταγράφηκαν», εξήγησε εκπρόσωπος της ΒΕΑ.

Την ίδια στιγμή η εταιρία Airbus που κατασκευάζει τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, εξέδωσε έκτακτες οδηγίες προς τους πιλότους, σχετικά με τις ενδεδειγμένες ενέργειες σε περίπτωση που τα όργανα του αεροσκάφους δίνουν “συγκρουόμενες” ενδείξεις.

“Τα συντρίμμια δεν ανήκουν στο Airbus” 

Εν τω μεταξύ, ανησυχία προκαλεί η δήλωση ενός αξιωματούχου της βραζιλιάνικης αεροπλοΐας, ότι τα συντρίμμια που περισυλλέγησαν στον Ατλαντικό από τις ερευνητικές ομάδες δεν ανήκουν στο Airbus A 330.

Ο Brig Ramon Borges Cardoso αντέκρουσε έτσι τις μέχρι τώρα πληροφορίες, ότι είχαν βρεθεί μέρη του συγκεκριμένου αεροπλάνου, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν εντοπίστηκαν υλικά από το Airbus».

Αναφερόμενος δε σε μία ξύλινη πλατφόρμα φόρτωσης αποσκευών που βρέθηκε στη θάλασσα, είπε ότι στο αεροσκάφος της Air France δεν υπήρχε κάτι τέτοιο. Η ανακοίνωση, ωστόσο, δεν διευκρίνιζε ποια είναι η προέλευση του αντικειμένου.

Η αποκάλυψη αυτη είναι “άσχημα νέα”, δήλωσε σήμερα ο Γάλλος υφυπουργός Μεταφορών Dominique Bussereau.

“Τα νέα αυτά είναι άσχημα, γιατί αν (τα συντρίμμια) ήταν από το αεροσκάφος θα είχαμε πληροφορίες”, τόνισε ο Bussereau στο ραδιοφωνικό σταθμό RTL.

Την ίδια ώρα, ο διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής αεροπορικής εταιρείας ενημέρωσε τους συγγενείς των αγνοουμένων, που διαμένουν σε ξενοδοχείο κοντά στο Charles de Gaulle του Παρισίου, ότι δεν υπάρχει ελπίδα να βρεθούν επιζώντες.

Έκρηξη στον αέρα

Με δηλώσεις του στα γαλλικά ΜΜΕ ο υπουργός Άμυνας της χώρας, Hervé Morin, είπε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί ακόμα το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας: “Δεν απέκλεισα ποτέ την τρομοκρατία. Δεν υπάρχει κανένα στοιχείο ή ίχνη που να μας επιτρέπουν να εικάσουμε κάτι τέτοιο, αλλά η έρευνα που διεξάγεται δεν το απέκλεισε ποτέ αυτό”.

Διευκρίνισε ωστόσο ότι δεν έχει ενημερωθεί για την ύπαρξη απειλών κατά της πτήσης του Airbus ή για τη διατύπωση κάποιων αιτημάτων και πρόσθεσε: “Στις περισσότερες περιπτώσεις, σε τρομοκρατικές ενέργειες σε αεροπλάνα, δεν υπήρξαν διεκδικήσεις”.

Την ίδια ώρα, κυβερνήτης της ισπανικής αεροπορικής εταιρείας Air Comet που εκτελούσε την πτήση Λίμα –  Μαδρίτη, σχετικά κοντά στη ζώνη της συντριβής της πτήσης Ρίο Ντε Τζανέιρο – Παρίσι, κατέθεσε ότι είδε μία «έντονη λάμψη άσπρου φωτός», όπως γράφει σήμερα η ισπανική εφημερίδα El Mundo.

Ο κυβερνήτης της πτήσης 974 της Air Comet, σε έκθεσή του προς τη διεύθυνση της εταιρείας του, περιγράφει όσα είδε τη νύχτα της Κυριακής προς Δευτέρα. Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα της ισπανικής εφημερίδας, η έκθεση στη συνέχεια διαβιβάστηκε στην Air France, την Airbus και τη Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας της Ισπανίας.

«Ξαφνικά, παρατηρήσαμε στο βάθος μία δυνατή και έντονη λάμψη από άσπρο φως, η οποία ακολούθησε μία κάθετη καθοδική τροχιά και στη συνέχεια διασπάστηκε σε έξι κομμάτια», γράφει ο πιλότος.

Σύμφωνα δε με την εφημερίδα, το ίδιο ακριβώς είδαν επίσης ο συγκυβερνήτης και ένας επιβάτης.

Σύμφωνα με την El Mundo, «η έκθεση του πιλότου βάζει στο τραπέζι μία από τις υποθέσεις που είχαν αποκλειστεί ως αιτία του ατυχήματος: την έκρηξη βόμβας εντός του αεροσκάφους». 

«Παρόλα αυτά, τα έξι τελευταία μηνύματα συναγερμού, που είχε εκπέμψει το Airbus στο κέντρο συντήρησης της Air France στο Παρίσι, δίνουν περισσότερο την εντύπωση “επείγουσας κατάστασης”, όπου ο πιλότος χάνει τον έλεγχο του αεροσκάφους εξαιτίας βλάβης στο σύστημα πλοήγησης, λόγω σοβαρών αναταράξεων», συνεχίζει το δημοσίευμα.

Στο σενάριο της έκρηξης συγκλίνουν και αρκετοί ειδικοί, σύμφωνα με την εφημερίδα Le Monde.  «Τα διάσπαρτα κομμάτια του αεροσκάφους που βρέθηκαν υποδηλώνουν ότι το Airbus A300-200 εξερράγη σε μεγάλο υψόμετρο», αναφέρει η γαλλική εφημερίδα. Από την άλλη, ο Βραζιλιάνος υπουργός Άμυνας Nelson Jobim δήλωσε στο Reuters ότι οι πετρελαιοκηλίδες, που σχηματίστηκαν κατά μήκος 20 χιλιομέτρων στον ωκεανό, αποκλείουν την περίπτωση φωτιάς ή έκρηξης στο αεροπλάνο.

Η υπόθεση του τρομοκρατικού χτυπήματος δεν έχει αποκλεισθεί, αλλά το πιο πιθανό σενάριο είναι ότι η διάλυση του αεροπλάνου προήλθε από μεγάλη αποσυμπίεση μέσα στην καμπίνα.

Σε αυτή την περίπτωση, οι 228 επιβαίνοντες της πτήσης Ρίο Ντε Τζανέιρο- Παρίσι θα είχαν πέσει αναίσθητοι, και το πιο πιθανό είναι να μην αντιλήφθηκαν τι τους επεφύλασσε η μοίρα.

Παράλληλα, ερευνητές εξετάζουν την απειλή για βόμβα σε πτήση από το Buenos Aires στο Παρίσι λίγες μέρες πριν το τραγικό περιστατικό.

Αξιωματούχοι της γαλλικής αεροπλοΐας λένε ότι μπορεί να μη βρουν ποτέ τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους, το οποίο μπορεί να βρίσκεται σε βάθος 3.700 μέτρων.

Μέχρι στιγμής, από τις εναέριες έρευνες δεν έχουν εντοπισθεί σοροί, αλλά πολεμικά αεροσκάφη βρήκαν μεγαλύτερα και περισσότερα συντρίμμια σε ακτίνα 5 χιλιομέτρων.

Το απόγευμα της Πέμπτης, οι βραζιλιάνικες Αρχές ανακοίνωσαν ότι ξεκίνησε η διαδικασία περισυλλογής των συντριμμιών, τα οποία στη συνέχεια θα αποσταλούν στη Γαλλία, όπου θα εξεταστούν από τους ειδικούς εμπειρογνώμονες για να διαπιστωθούν τα ακριβή αίτια της τραγωδίας.

Διευκρινίστηκε, ωστόσο, ότι απόλυτη προτεραιότητα έχει δωθεί στην ανεύρεση των σορών των θυμάτων της τραγωδίας.

Το ύποπτο τηλεφώνημα

Ενισχύονται οι φόβοι ότι η πτώση του αεροσκάφους μπορεί να οφείλεται σε τρομοκρατική ενέργεια, μετά την αποκάλυψη ότι λίγες μέρες νωρίτερα άγνωστος τηλεφώνησε στα γραφεία της Air France, στο Μπουένος Άιρες, και είπε ότι είχε τοποθετηθεί βόμβα σε αεροσκάφος της εταιρείας.

Το τηλεφώνημα έγινε στις 27 Μαΐου και ο άγνωστος άνδρας, ο οποίος μιλούσε Ισπανικά, προειδοποίησε ότι είχε τοποθετηθεί βόμβα στο αεροσκάφος τύπου Boeing 777 της πτήσης 415 από Buenos Aires για Παρίσι. Τότε έγινε έλεγχος στο αεροσκάφος, αλλά δεν εντοπίστηκε εκρηκτικός μηχανισμός.

Η Γαλλική Κυβέρνηση σκοπεύει να επιταχύνει τις έρευνες, σύμφωνα και με τα όσα δήλωσε ο Γάλλος πρωθυπουργός Francois Fillon.

Μιλώντας στο γαλλικό Κοινοβούλιο, είπε χαρακτηριστικά: «Πρόκειται για έναν αγώνα ενάντια στο χρόνο, που γίνεται υπό εξαιρετικά δύσκολες μετεωρολογικά συνθήκες και σε μία ζώνη, όπου ο βυθός της θάλασσας βρίσκεται στα 7.000 μέτρα».

Το Airbus A330 της γαλλικής εταιρίας κατευθυνόταν από τη Βραζιλία προς το Παρίσι, όταν χάθηκε μυστηριωδώς από τα ραντάρ το πρωί της Δευτέρας, εν μέσω καταιγίδας.

Ένα αυτόματο μήνυμα, που στάλθηκε από κλειστό κύκλωμα στις 05.14 ώρα Ελλάδας, αναφέροντας “βλάβη στο ηλεκτρικό κύκλωμα”, ήταν το τελευταίο ίχνος ”ζωής” από την πτήση AF 447.

Προσπάθειες με όλα τα μέσα

Σωστικά πλοία από Γαλλία, Ισπανία, Σενεγάλη και Βραζιλία συμμετέχουν στις έρευνες, ενώ οι ΗΠΑ προσφέρουν βοήθεια μέσω δορυφορικών συστημάτων.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Hervé Morin, στις έρευνες συμμετέχει ένα πυρηνικό υποβρύχιο του γαλλικού πολεμικού ναυτικού, το οποίο εστιάζει στις προσπάθειες εντοπισμού των δύο μάυρων κουτιών που βρίσκονται στο βυθό του Ατλαντικού.

Αεροπλάνα έχουν περιορίσει τη ζώνη των επιχειρήσεων σε μερικά ναυτικά μίλια μεταξύ Βραζιλίας και δυτικής Αφρικής, σύμφωνα με ανακοίνωση του γενικού διευθυντή της Air France, Pierre-Henri Gourgeon.

Επίσης, το ερευνητικό σκάφος “Pourquoi pas” του γαλλικού Ινστιτούτου Έρευνας για την Εκμετάλλευση της Θάλασσας (IFREMER), το οποίο είναι εξοπλισμένο με δύο υποβρύχια ρομπότ κατάλληλα για υποθαλάσσια εξερεύνηση έφτασε στην περιοχή όπου έχει εξαφανιστεί το αεροσκάφος Α330 της Air France.

Σύμφωνα με το γαλλικό Υπουργείο Μεταφορών, οι επιβάτες κατάγονται από τις εξής χώρες:

Βραζιλία (58), Γαλλία (61), Γερμανία (26), Ιταλία (9), ΗΠΑ (6), Κίνα (5), Ουγγαρία (4) , Ισπανία (2), Μ. Βρετανία (2), Μαρόκο (2), Ιρλανδία (2) και ένας από Αγκόλα, Βέλγιο, Ισλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία, Σλοβακία, Σουηδία, Τυνησία, Φιλιππίνες, Ελβετία.

Ο γενικός διευθυντής της εταιρίας, Gourgeon, εξέφρασε τον πόνο που κυριεύει όλους τους ανθρώπους της Air France για το τραγικό δυστύχημα, ενώ διαβεβαίωσε ότι δεν πρόκειται να φανούν φειδωλοί στα χρήματα που θα απαιτηθούν για τον εντοπισμό των αγνοούμενων.

Τέλος, ο Gourgeon γνωστοποίησε ότι το αεροσκάφος είναι εξοπλισμένο με συσκευές Argos, οι οποίες μπορούν να εκπέμπουν επί πολλές ημέρες και επιτρέπουν τον εντοπισμό τους.

Διαβάστε επίσης:

Επιμνημόσυνη τελετή για τα θύματα, 5 Ιουνίου 2009, 09:45 

“Η χειρότερη καταστροφή” στην αεροπλοΐα της Γαλλίας, 3 Ιουνίου 2009, 19:15

Το χρονικό της τραγωδίας της πτήσης AF 447, 1 Ιουνίου 2009, 21:23

Ένα αεροσκάφος “πραγματικό έργο τέχνης”, 1 Ιουνίου 2009, 18:41

Το παιχνίδι της μοίρας για δύο παραλίγο επιβάτες της μοιραίας πτήσης, 1 Ιουνίου 2009, 19:48

(Πρώτη καταχώρηση: 01 Ιουνίου 2009, 12:54)