Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ

Τον περασμένο μήνα, αυτή η πόλη της Σκωτίας — γεμάτη με μεσαιωνικά κτήρια και κάστρα σαν αυτό που λέγεται ότι ενέπνευσε τα βιβλία του Χάρι Πότερ — πήρε μια ακραία απόφαση: Το δημοτικό συμβούλιο του Εδιμβούργου ψήφισε την απαγόρευση διαφημίσεων ορυκτών καυσίμων σε αστικά ακίνητα, υπονομεύοντας την ικανότητα όχι μόνο των πετρελαϊκών εταιρειών, αλλά και των κατασκευαστών αυτοκινήτων, των αεροπορικών εταιρειών και των κρουαζιερόπλοιων, να προωθούν τα προϊόντα τους. Η απαγόρευση στόχευε και τους κατασκευαστές όπλων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το Εδιμβούργο δεν είναι μόνο. Το Άμστερνταμ και το Σίδνεϊ έχουν καταπολεμήσει τις διαφημίσεις για ορυκτά καύσιμα και προϊόντα υψηλών εκπομπών. Η Γαλλία περιόρισε επίσης την προώθηση άνθρακα, αερίου και υδρογόνου που παράγεται από ορυκτά καύσιμα. Ακόμη και ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, Αντόνιο Γκουτέρες, συμμετείχε, υποστηρίζοντας την απαγόρευση των διαφημίσεων ορυκτών καυσίμων σε ομιλία του στη Νέα Υόρκη αυτόν τον μήνα: «Σταματήστε τους τρελούς να τροφοδοτούν την τρέλα».

«Συμβαίνει αυτή τη στιγμή εδώ», είπε ο Μπεν Πάρκερ, ο δημοτικός σύμβουλος του Εδιμβούργου που πρωτοστάτησε στην απαγόρευση και μέλος του Κόμματος των Πρασίνων της Σκωτίας. «Είναι ένας τρόπος να πούμε ότι οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων και οι κατασκευαστές όπλων δεν είναι ευπρόσδεκτοι στην πόλη μας».

Μια τοπική απαγόρευση των διαφημίσεων ορυκτών καυσίμων μπορεί να φαίνεται ασήμαντη, ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι οι σαρωτικές απαγορεύσεις διαφημίσεων, όπως αυτές που στοχεύουν τα προϊόντα καπνού σε πολλές χώρες, μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές βλέπουν και αγοράζουν ορισμένα προϊόντα. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι παραγωγοί ορυκτών καυσίμων υποστηρίζουν ότι επικεντρώνονται στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. «Ο κλάδος μας επικεντρώνεται στο να συνεχίσει να παράγει οικονομικά προσιτή, αξιόπιστη ενέργεια, ενώ αντιμετωπίζει την κλιματική πρόκληση, και οποιοσδήποτε ισχυρισμός για το αντίθετο είναι ψευδής», δήλωσε ο Σκοτ Λάουερμαν, εκπρόσωπος του American Petroleum Institute, σε ένα email.

Οι υποστηρικτές των απαγορεύσεων της διαφήμισης επιδιώκουν να επιτύχουν δύο στόχους: να πείσουν τους ανθρώπους να μην χρησιμοποιούν το προϊόν και να μειώσουν τη φήμη μιας βιομηχανίας ή μιας εταιρείας. Δεδομένου του πόσο ενσωματωμένα είναι τα ορυκτά καύσιμα στη σύγχρονη κοινωνία, ορισμένοι ειδικοί βλέπουν τον τελευταίο στόχο ως πιο εφικτό.

Σε ατομικό επίπεδο, η εμφάνιση λιγότερων διαφημίσεων για αυτοκίνητα με αέρια ή διεθνή ταξίδια θα μπορούσε να κάνει τους ανθρώπους λιγότερο πιθανό να επιλέξουν αυτά τα προϊόντα.  

Πολλοί πιστεύουν ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτό λειτουργεί. Ξεκινώντας από τη δεκαετία του 1970, ο συνεχής θόρυβος των νέων ευρημάτων σχετικά με τις επιπτώσεις των τσιγάρων στην υγεία πυροδότησε μια μακρά διαδικασία όπου τα έθνη περιόρισαν τις διαφημίσεις για τσιγάρα στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τους δημόσιους χώρους. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι απαγορεύσεις ξεκίνησαν με τη διαφήμιση τσιγάρων στην τηλεόραση και έφτασαν στην κάλυψη της χορηγίας εκδηλώσεων, διαφημίσεων δημόσιας συγκοινωνίας και άλλα.

Σήμερα, δεκάδες χώρες — συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, της Κίνας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης — έχουν απαγορεύσεις ή άλλους περιορισμούς στην πώληση προϊόντων καπνού. Υπάρχει ακόμη και μια διεθνής συνθήκη υπό τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, που εγκρίθηκε το 2003, η οποία παροτρύνει όλες τις χώρες να θεσπίσουν απαγορεύσεις που στοχεύουν κάθε μορφή διαφήμισης καπνού. Υπάρχουν επί του παρόντος 168 υπογράφοντες τη συνθήκη, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν υπογράψει τη συνθήκη αλλά δεν την έχουν επικυρώσει.

Η έρευνα δείχνει ότι εκείνες οι απαγορεύσεις που εμποδίζουν την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, την έντυπη διαφήμιση και τη διαφήμιση στο κατάστημα —καθώς και τη χορηγία εκδηλώσεων— είναι πιο αποτελεσματικές για τη διακοπή του καπνίσματος, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει το κάπνισμα. Από το 2017, οι πλήρεις απαγορεύσεις εφαρμόστηκαν σε λιγότερο από το 20 τοις εκατό των χωρών παγκοσμίως.

Αλλά οι μερικές απαγορεύσεις, όπως αυτές που στοχεύουν μόνο τηλεοπτικές διαφημίσεις, είναι λιγότερο αποτελεσματικές. Οι εταιρείες μπορεί απλώς να ανακατανείμουν τους διαφημιστικούς προϋπολογισμούς τους σε άλλα μέσα ή να στραφούν σε χορηγίες αθλητικών ομάδων και παρόμοια.

Έντονες αντιδράσεις και όχι αδικαιολόγητα 

Η Σκωτσέζικη Ένωση Επιβατηγών Πρακτόρων (SPAA) επέκρινε την απόφαση του Εδιμβούργου να απαγορεύσει τη διαφήμιση «προϊόντων υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα» στο δημοτικό χώρο, που σημαίνει ότι οι πτήσεις και οι κρουαζιέρες θα παραβιάζουν τους κανόνες.

Η πρόεδρος της SPAA, Ζακλίν Ντόμπσον, κάλεσε το συμβούλιο να ανατρέψει την απόφασή του, υποστηρίζοντας ότι η πολιτική «αποτυγχάνει να λάβει υπόψη της τις προόδους που κάνει η ταξιδιωτική βιομηχανία προς ένα πιο πράσινο μέλλον».

Και πρόσθεσε: «Τα μέλη της ταξιδιωτικής μας ένωσης αποτελούν μέρος της ζωτικής ενέργειας του δρόμου και ήδη αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις λόγω της έλλειψης επενδύσεων στα κέντρα των πόλεων και του ανταγωνιστικού μειονεκτήματος που πληρώνουν σημαντικά υψηλότερα επιχειρηματικά επιτόκια από τους Άγγλους ομολόγους τους. Γιατί στοχοποιείται ο κλάδος μας; Τι γίνεται με άλλους τομείς όπως η γρήγορη μόδα;».

Η Ντόμπσον είπε: «Αναγνωρίζουμε την ανάγκη για ισχυρές πολιτικές για το κλίμα, αλλά αυτό το μέτρο δεν λαμβάνει υπόψη τις προόδους που κάνει η ταξιδιωτική βιομηχανία προς ένα πιο πράσινο μέλλον.

«Η αεροπορική βιομηχανία, για παράδειγμα, επενδύει σε μεγάλο βαθμό σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα και πιο αποτελεσματικά αεροσκάφη. Αεροπορικές εταιρείες όπως η British Airways έχουν δεσμευτεί για μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050 και νέες τεχνολογίες αναπτύσσονται συνεχώς για να κάνουν τα αεροπορικά ταξίδια πιο βιώσιμα.

«Το συμβούλιο θα πρέπει να εξετάσει τα βήματα που κάνουν όλα τα αεροδρόμια της Σκωτίας σχετικά με την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της ενέργειας που χρησιμοποιείται στα αεροδρόμια, μειώνοντας το αποτύπωμα άνθρακα με ηλιακούς συλλέκτες και καθιστώντας τις επίγειες λειτουργίες τους πιο πράσινες με περαιτέρω μέτρα απαλλαγής από τον άνθρακα».

Είπε ότι η βιομηχανία κρουαζιέρας κάνει «εξίσου σημαντικά βήματα» προς ένα πιο πράσινο μέλλον, επισημαίνοντας τις εξελίξεις σχετικά με το υγροποιημένο φυσικό αέριο, τα προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων, τον αποδοτικό σχεδιασμό πλοίων και συνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά.

Η SPAA είπε ότι υπερασπίζεται πιο πράσινες ταξιδιωτικές λύσεις και επενδύσεις στο SAF. «Η αποτελεσματική πολιτική για το κλίμα θα πρέπει να υποστηρίζει και να επιταχύνει αυτές τις θετικές τάσεις, και να μην καταπνίγουν την ικανότητα του κλάδου να επικοινωνεί με τους καταναλωτές σχετικά με τις πιο πράσινες επιλογές τους», δήλωσε η Ντόμπσον.

Με πληροφορίες από Washington Post & Travel Weekly

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης