Η επίσημη επιστολή έκφρασης ενδιαφέροντος για την προμήθεια δύο φρεγατών (FTI) γαλλικής κατασκευής τύπου BELH@RRA έφυγε από το ελληνικό Υπουργείο Άμυνας για το Παρίσι. Η επιστολή δεν είναι δεσμευτική, ούτε οικονομικά ούτε και νομικά. Παρ’ όλα αυτά, είναι πλέον ξεκάθαρο πως το Πολεμικό Ναυτικό θα αποκτήσει τα δύο σκάφη με αύξοντα αριθμό 3 και 4 από τις πέντε φρεγάτες που προβλέπεται να κατασκευαστούν στα ναυπηγεία του Lorient στη Βρετάνη.
Οι BELH@RRA δεν έχουν πλεύσει ποτέ. Προς το παρόν οι διάφορες photo και video που κυκλοφορούν είναι προσομοιώσεις σε virtual reality. Είναι ωστόσο ένα project που μεταφέρει τον πόλεμο στη θάλασσα, σε μία νέα διάσταση, που παραπέμπει λίγο και σε science fiction.
Η εν λόγω φρεγάτα είναι εξοπλισμένη για να στηρίξει επίθεση σε μεγάλο βάθος εντός των γραμμών του εχθρού με πυραύλους τύπου Cruiser αλλά και με προδιαγραφές αποτελεσματικού αντιαεροπορικού πολέμου, με σύστημα αυτόματης λήψης απόφασης και επιλογής στόχου (ολίγον από τεχνητή νοημοσύνη). Μεσαίου μεγέθους σκάφη, για την ακρίβεια Φρεγάτες Ενδιάμεσου Μεγέθους, όπως αποκαλούνται κανονικά οι BELH@RRA, φαίνεται πως για τους ειδικούς είναι ιδανικές για κλειστές θάλασσες (Αιγαίο – Ανατολική Μεσόγειος) αλλά και αποτελεσματικές για να εξαπολύσουν επίθεση σε μεγάλο βάθος, αν φέρουν τα αναγκαία οπλικά συστήματα που κατέχει η Γαλλία μεν, αλλά θα πρέπει να δεχθεί να τα πουλήσει στην Ελλάδα (δύσκολο ακούγεται).
Με την ανταλλαγή των επιστολών μεταξύ των δύο Υπουργείων Άμυνας οι δύο πλευρές δεσμεύονται να συνεργαστούν με βάση αφενός τη συμμαχική σχέση που έχουν στο ΝΑΤΟ, αφετέρου στη βάση διμερών συμφωνιών, όπως της 8ης Μαρτίου 1977 σχετικά με την ασφαλή ανταλλαγή πληροφοριών, της 23ης Απριλίου 1982 για τους εξοπλισμούς και της κοινής διακήρυξης της 6ης Ιουνίου 2008 για τη βούληση Ελλάδας και Γαλλίας να συμβάλλουν από κοινού στη δημιουργία μιας αυτόνομης, αμυντικά, Ευρώπης στο πλαίσιο και της συνεργασίας στον επιχειρησιακό τομέα.
Το συγκεκριμένο πλαίσιο διμερούς συνεργασίας αφήνει σαφώς να εννοηθεί ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις Ελλάδας και Γαλλίας θα αποκτήσουν ευρύτερες σχέσεις, κάτι που έχει, ούτως ή άλλως, καταστεί σαφές από τα αιτήματα που είχε καταθέσει εσχάτως το Παρίσι επισήμως προς την Αθήνα για ελληνική συμμετοχή σε διεθνείς αποστολές είτε στα στενά του Ορμούζ (επιμένει η Γαλλία) είτε στην Ερυθρά Θάλασσα με ορμητήριο το Μογκαντίτσιου (πάλι επιμένει η Γαλλία για αποστολή ελληνική φρεγάτας) ή όπως συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες με την αποστολή της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς» ανοικτά του Λιβάνου, σε περίπτωση που θα χρειαστεί κάποια εκκένωση πολιτών από τη χώρα λόγω της έντασης που επικρατεί εξαιτίας των διαδηλώσεων και των συγκρούσεων.
Τα χαρακτηριστικά:
– Μέγιστο μήκος: 121 m
– Μέγιστο πλάτος: 18 m
– Εκτόπισμα: 4,400 t με πλήρη φόρτο
– Μέγιστη ταχύτητα: >27 κόμβοι
– Πλήρωμα: 125 άτομα (με δυνατότητα να επιβαίνουν συνολικά 149)
– Κατάστρωμα προσνήωσης: Ελικόπτερο 10 t τύπου NH-90
Υπόστεγο χωρητικότητας: 1 Ελικόπτερο 10 t + 1 UAV 700 kg
– Οπλισμός: Πυροβόλα: 1 των 3 in (76 mm), 2 των 20 mm. Βλήματα: Επιφανείας-επιφανείας: 8 Exocet MM40 B3, Επιφανείας-αέρος: 32 εκτοξευτές για Aster 15 και Aster 30 [κάποιοι μπορούν να μετατραπούν και να φέρουν βλήματα SCALP-Naval ή NCM (Naval Cruise Missile) επιφανείας-επιφανείας]. Τορπίλες: 2×2 εκτοξευτές. Εκτοξευτές αντιμέτρων: 2 αντιαεροπορικοί + 2 ανθυποβρυχιακοί.
– Συστήματα Ανίχνευσης-Καθοδήγησης: Radar: Sea Fire (AESA), RESM (υποστήριξης ηλεκτρονικών αντιμέτρων), RECM και CESM (αντιμετώπισης ηλεκτρονικών αντιμέτρων), TV/IR (τηλεόρασης & υπέρυθρης), STIR. Sonar: Μεταβλητού βάθους στην πρύμη και σκάφους στην πλώρη.
– Άκατοι: 2 RHIB των 9.5 m για μεταφορά καταδρομέων.