Αυστηρότερη νομοθεσία για τη διάλυση και την ανακύκλωση των παλαιών πλοίων που φέρουν σημαία κράτους-μέλους της Ε.Ε., πρότεινε την Παρασκευή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, πάνω από 1000 μεγάλα παλαιά εμπορικά πλοία, όπως δεξαμενόπλοια και πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια, ανακυκλώνονται κάθε χρόνο για την ανάκτηση του άχρηστου μετάλλου. Πολλά όμως από αυτά, οδηγούνται σε εγκαταστάσεις οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στα σχετικά πρότυπα και βρίσκονται σε παραλίες με παλίρροια, σε χώρες της Νότιας Ασίας.
Οι εγκαταστάσεις αυτές στην πλειοψηφία τους δεν διαθέτουν μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαχείριση των επικίνδυνων υλικών που περιέχουν τα πλοία, στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Μεταξύ των υλικών αυτών είναι ο αμίαντος, τα πολυχλωριωμένα διφαινύλια (PCB), ο τριβουτυλοκασσίτερος και τα λασπώδη κατάλοιπα υδρογονανθράκων. Το 2009, πάνω από το 90% των ευρωπαϊκών πλοίων διαλύθηκαν σε εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων, οι οποίες δεν ανταποκρίνονταν στα σχετικά πρότυπα.
«Υπάρχουν πολλές εγκαταστάσεις που εξακολουθούν να λειτουργούν υπό συνθήκες επικίνδυνες και καταστροφικές. Στόχος της παρούσας πρότασης είναι να διασφαλιστεί ότι τα παλαιά μας πλοία ανακυκλώνονται με τρόπο ακίνδυνο για την υγεία των εργαζομένων καθώς και για το περιβάλλον. Παράλληλα, επισημαίνεται η ανάγκη να γίνουν επενδύσεις στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων ανακύκλωσης οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στα πρότυπα», εξήγησε ο αρμόδιος Επίτροπος για το περιβάλλον, Γιάνες Ποτότσνικ.
Ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός προτείνει ένα καθεστώς σχετικά με την επιθεώρηση, την πιστοποίηση και τη χορήγηση άδειας για τα μεγάλα εμπορικά ποντοπόρα πλοία που φέρουν σημαία κράτους-μέλους της Ε.Ε.. Το καθεστώς αυτό καλύπτει ολόκληρο τον κύκλο ζωής των πλοίων, από την κατασκευή τους μέχρι την ανακύκλωσή τους και βασίζεται στη σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για την ασφαλή και περιβαλλοντικά υγιή ανακύκλωση των πλοίων, η οποία εγκρίθηκε το 2009.
Επιμέλεια: Μάριος Βελέντζας