Τα πρώτα αισιόδοξα μηνύματα που έφθασαν στο Χαλέπι αργά το βράδυ της Τρίτης, κυρίως από θρησκευτικού περιεχομένου ιστοσελίδες, περί της απελευθέρωσης των δύο ορθόδοξων μητροπολιτών από τους απαγωγείς τους δεν επιβεβαιώθηκαν από αξιόπιστες διπλωματικές πηγές.
Οι ιεράρχες, σύμφωνα με το επίσημο συριακό πρακτορείο ειδήσεων ΣΑΝΑ, «απήχθησαν από ομάδα τρομοκρατών» ενώ μετέφεραν ανθρωπιστική βοήθεια. Μέλος της «Ενωμένης συριακής αντιπολίτευσης» ανακοίνωσε ότι οι δύο ιεράρχες απήχθησαν στο πέρασμα Bab al Hawa στα σύνορα με την Τουρκία, το οποίο ελέγχεται από τους αντάρτες.
Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών με επίσημη ανακοίνωσή του αργά το βράδυ της Τρίτης άφηνε να εννοηθεί πως η απελευθέρωση των δύο ιεραρχών παρέμενε ανεπιβεβαίωτη.
«Από τη στιγμή που έγινε γνωστή η απαγωγή του Ελληνορθόδοξου Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλου και του Συρορθόδοξου Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Γρηγόριου Yohanna Ibrahim παρακολουθούμε με μεγάλη προσοχή όλες τις εξελίξεις και τις σχετικές πληροφορίες.
Τις τελευταίες ώρες, δημοσιεύονται σε διεθνή και ελληνικά Μέσα Ενημέρωσης πληροφορίες, από διάφορες πηγές, ότι απελευθερώθηκαν οι δύο απαχθέντες Μητροπολίτες. Μέχρι στιγμής οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν επιβεβαιωθεί επισήμως. Για οποιαδήποτε επιβεβαιωμένη εξέλιξη θα υπάρξει ανακοίνωση» επεσήμανε το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας.
Το πρωί της Τετάρτης, με ανακοίνωσή της, η Ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή του Χαλεπίου ανέφερε πως δεν υπάρχουν νεότερα για τους δύο ιεράρχες ούτε και ενδείξεις για την απελευθέρωσή τους.
«Δεν έχουμε καμία νέα πληροφορία. Δεν μπορούμε να πούμε ότι αφέθησαν ελεύθεροι» δήλωσε ο ιερέας Γάσαν Ουάρντ.
Ο Πατριάρχης Αντιοχείας κ. Ιγνάτιος, αμέσως μετά τις ανακοινώσεις περί απελευθέρωσης των δύο ιεραρχών, απηύθυνε έκκληση σε όλους όσοι έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν με το Πατριαρχείο, ώστε να δώσουν την οποιαδήποτε πληροφορία.
Σοκαριστικές εικόνες από τη σορό του οδηγού
Εν τω μεταξύ, στο Διαδίκτυο κυκλοφόρησε βίντεο με τη σορό του οδηγού του Συρο-Ιακωβίτη Μητροπολίτη. Ο άτυχος άνδρας βρέθηκε σε μια λίμνη αίματος. Πρόκειται για σκληρές εικόνες, που μαρτυρούν το μίσος και τη βαρβαρότητα.
«Η ζωή των χριστιανών δεν είναι χειρότερη από τη ζωή των μουσουλμάνων»
H υπόθεση της απαγωγής δύο μητροπολιτών στη Συρία επανέφερε στη δημόσια συζήτηση τις δύσκολες συνθήκες με τις οποίες είναι αντιμέτωποι οι χριστιανοί στη χώρα που μαστίζεται από τον εμφύλιο.
«Η κατάσταση για τους σιίτες, τους σουνίτες και τους Αλεβίτες δεν διαφέρει από την κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι χριστιανοί. Οι τελευταίοι ήταν κομμάτι αυτής της κοινωνίας και μπορούσαν να ασκούν τα λατρευτικά τους καθήκοντα. Σε όλη την περιοχή είναι αδύνατον να φανταστούμε αυτήν τη στιγμή πώς είναι να ζει κανείς σε πλήρη ελευθερία» λέει ο Μισέλ Γιάλαχ, μαρωνίτης κληρικός, παραπέμποντας στο κύμα φυγής του χριστιανικού πληθυσμού από τη χώρα και στην καταστροφή των ναών από φανατικούς.
Διευκρινίζει, ωστόσο ,ότι «η ζωή των χριστιανών δεν είναι χειρότερη από τη ζωή των μουσουλμάνων. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί ότι, δυστυχώς, η διεθνής κοινότητα διευκολύνει τους χριστιανούς να διαφεύγουν προς την Ευρώπη, τις ΗΠΑ ή την Αυστραλία. Στις περιοχές αυτές οι χριστιανοί έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να διασφαλίσουν άσυλο σε σύγκριση με τους μουσουλμάνους. Και ως χριστιανός δεν το βρίσκω αυτό σωστό».
Ο Μισέλ Γιάλαχ επισημαίνει ότι ο χριστιανικός πληθυσμός στον αραβικό κόσμο μειώνεται διαρκώς και χαρακτηρίζει την εξέλιξη αυτή ολέθρια για την κατανόηση μεταξύ των θρησκειών. «Γκρεμίζονται οι γέφυρες και αυτό οδηγεί στην απομόνωση των θρησκευτικών ομάδων» λέει χαρακτηριστικά ο μαρωνίτης κληρικός, προσθέτοντας ότι «ζητούμενο είναι η ενσωμάτωση και όχι η διαίρεση των ανθρώπων».
«Να τερματισθεί με ειρηνικό τρόπο η σύγκρουση στη Συρία»
Με ποιον άλλο τρόπο θα μπορούσε, όμως, να βοηθήσει η Δύση τους χριστιανούς της Συρίας; Ο πατέρας Μισέλ Γιάλαχ παραδέχεται ότι αυτό δεν είναι εύκολη υπόθεση. «Η Δύση θα πρέπει να κάνει τα πάντα, προκειμένου να επιλυθεί με πολιτικούς όρους το Συριακό. Είναι γνωστό ότι η βία γεννά βία. Επίσης, δεν είναι σωστό οι χριστιανοί να έχουν προνομιακή μεταχείριση έναντι των μουσουλμάνων, καθώς και οι δύο είναι πολίτες της Συρίας. Σε τελική ανάλυση, η προνομιακή μεταχείριση των χριστιανών μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα παρά οφέλη. Τόσο ο ΟΗΕ όσο και η Ε.Ε. θα πρέπει να κάνουν τα πάντα, προκειμένου να τερματισθεί με ειρηνικό τρόπο η σύγκρουση στη Συρία» τονίζει ο Μισέλ Γιάλαχ.
Τέλος, ο μαρωνίτης ιερέας αντιμετωπίζει με επιφυλάξεις το μέλλον σε περίπτωση ανατροπής του καθεστώτος Άσαντ. «Εάν στη συνέχεια προκύψει ένα καθεστώς που θα σέβεται τον θρησκευτικό πλουραλισμό, οι χριστιανοί στη Συρία θα ζήσουν καλά. Εάν έλθει στην εξουσία μια ισλαμιστική κυβέρνηση, τότε τα πράγματα δεν θα είναι εύκολα για τους χριστιανούς» καταλήγει ο Μισέλ Γιάλαχ.
Ποιος είναι ο μητροπολίτης Παύλος
Ο μητροπολίτης Χαλεπίου Παύλος έκανε τις βασικές θεολογικές σπουδές του στη Θεολογική Σχολή του Μπαλαμάντ, που βρίσκεται στον Λίβανο. Έχει πάρει πτυχίο από το Πολυτεχνείο του Πανεπιστημίου Τισρίν στη Λαοδικεία, ενώ στη συνέχεια σπούδασε Θεολογία στο Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ.
Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του μετέβη στη Θεσσαλονίκη για μεταπτυχιακές σπουδές στη Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, από όπου έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα στο αντικείμενο της Λειτουργικής.
Διετέλεσε αρχιμανδρίτης και κοσμήτωρ επί σειρά ετών στη Θεολογική Σχολή του Μπαλαμάντ, τη μόνη θεολογική σχολή στο Πατριαρχείο Αντιοχείας. Το 2009 έγινε μητροπολίτης Χαλεπίου, Βεροίας και Αλεξανδρέττας.
Συνεργάστηκε με το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδος, το οποίο παρείχε υποτροφίες για φοιτητές της Θεολογικής Σχολής του Μπαλαμάντ και υποστήριξε προγράμματα με τα οποία καθηγητές Θεολογικής από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη δίδασκαν στη Θεολογική Σχολή του Μπαλαμάντ, δεδομένου ότι, πέραν της αραβικής γλώσσας, στα μαθήματα χρησιμοποιούνταν και η ελληνική. Οι δεσμοί, μάλιστα, των Θεολογικών Σχολών της Θεσσαλονίκης, της Αθήνας και του Μπαλαμάντ ήταν τόσο ισχυροί, που πολλοί φοιτητές από το Μπαλαμάντ συνέχιζαν τις σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο στην Ελλάδα.
Ο μητροπολίτης Παύλος οργάνωσε τη Μητρόπολη Χαλεπίου, η μισή από την οποία βρίσκεται εντός των ορίων της Συρίας και η άλλη μισή εντός των ορίων της Τουρκίας.
Έχει διακριθεί ιδιαιτέρως για το φιλανθρωπικό του έργο, καθώς έχει ιδρύσει οικοτροφεία για τους φοιτητές που σπουδάζουν στο Πανεπιστήμιο του Χαλεπίου, έχει οργανώσει ενορίες και μοναστικά κέντρα, ενώ ανέλαβε πρωτοβουλίες για την έκδοση ελληνικών βιβλίων μεταφρασμένων στα Αραβικά. Παράλληλα, διατηρεί άψογες σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπου είναι ιδιαίτερα αγαπητός.
Επιμέλεια: Κώστας Μπετινάκης – Άννα Μορφούλη – Μάριος Μπουμπής