Του Κώστα Ιερίδη
Ο κύβος ερρίφθη. Η ελληνική πρόταση που εστάλη στις Βρυξέλλες και αποτελεί -όπως επεσήμαναν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι- μια «καλή βάση» για διαπραγμάτευση, καθώς ανταποκρίνεται σε μεγάλο βαθμό στα «θέλω» των δανειστών, προβλέπει την εκποίηση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.
Στο κείμενο του πρωθυπουργού υπάρχει δέσμευση για παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στα Σπάτα.
«Προχωρούν οι ιδιωτικοποιήσεις υπό τον όρο ότι διασφαλίζεται: ένα ελάχιστο επίπεδο επενδύσεων, προστατεύονται τα εργασιακά δικαιώματα, υπάρχουν δεσμεύσεις για τη διασφάλιση οφελών στις τοπικές οικονομίες, η συμμετοχή με μειοψηφικό ποσοστό του Δημοσίου στις ιδιωτικοποιήσεις, η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς» επισημαίνεται.
Τα προσδοκώμενα οφέλη από τις πωλήσεις
Οι ετήσιοι στόχοι εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις (εξαιρουμένων των συμμετοχών σε τράπεζες) είναι 1,4 δις για το 2015, 3,7 δις για το 2016 και 1,2 δις για το 2017.
«Οι ελληνικές αρχές θα πραγματοποιήσουν άμεσα αμετάκλητα βήματα (will take immediate irreversible steps) για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού και την ολοκλήρωση των όρων πώλησης των λιμένων Πειραιώς και Θεσσαλονίκης και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Θα προχωρήσουν επίσης σε συνεργασία με τον πλειοδότη (tender) στην παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Για τα έργα ακίνητης περιουσίας, το ΤΑΙΠΕΔ θα θέσει ετήσιους στόχος προσόδων που θα συνάδουν με τον συνολικό στόχο εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις» προστίθεται στο κείμενο.
Βέβαια, δεν γίνεται ξεκάθαρο εάν ο όρος της συμμετοχής του Δημοσίου στις αποκρατικοποιήσεις με μειοψηφικό ποσοστό θα αφορά αυτές που θα πραγματοποιηθούν στο μέλλον ή όσες βρίσκονται σε εξέλιξη. Ωστόσο, συνάγεται λογικά, δεδομένης της δέσμευσης της κυβέρνησης να προχωρήσουν άμεσα οι μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί, ότι η συμφωνηθείσα μετοχική σύνθεση στο σχήμα αξιοποίησης του Ελληνικού και των περιφερειακών αεροδρομίων δεν θα μεταβληθεί.