Δικαστικές διαμάχες και εκκρεμότητες, κινητοποιήσεις φορέων και κατοίκων, επερωτήσεις βουλευτών στη Βουλή και δεκάδες δημοσιεύματα είναι το σκηνικό που συνθέτει, εδώ και πέντε χρόνια, το χρονικό ενός πολυσυζητημένου ναυαγίου στη θαλάσσια περιοχή Αθηνιός, στα παλαιά ορυχεία Σαντορίνης.
Πρόκειται για το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea diamond» που βρίσκεται σε μια περίεργη θέση, 90 μέτρα βάθος η πλώρη και 140 η πρύμνη. Σύμφωνα με σχετική μελέτη του οργανισμού ITOPF, οποιοδήποτε εγχείρημα για ανέλκυση του πλοίου θα ήταν δύσκολο και επικίνδυνο.
Η πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια εταιρεία του «Sea diamond» επικαλείται στοιχεία που έχουν γίνει αποδεκτά και από το Πειθαρχικό Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού, βάσει των οποίων, το ναυάγιο -από το οποίο έχασαν τη ζωή τους δύο Γάλλοι υπήκοοι σε σύνολο 1.500 επιβατών- προκλήθηκε από λανθασμένη χαρτογράφηση της περιοχής.
To πλοίο, αφού αποβίβασε όλους τους επιβάτες σε παραπλέοντα πλοία στα Φηρά, οδηγήθηκε στο σημείο «παλαιά ορυχεία» της Σαντορίνης, προκειμένου να επιχειρηθεί να προσαράξει εκεί, σε μια προσπάθεια να αποτραπεί η βύθισή του. Καθώς όμως τα νερά που είχαν διεισδύσει μέσα σε αυτό είχαν προκαλέσει αύξηση του βυθίσματος στα 11 μέτρα, η προσάραξη δεν πέτυχε και τελικά βυθίστηκε.
Το κάθε λιμεναρχείο έχει ένα πλάνο αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων, όταν κινδυνεύει ένα πλοίο, και αυτό το γνωρίζει μόνον ο λιμενάρχης. Στην περίπτωση της Σαντορίνης υπήρχαν πέντε σημεία καταφυγής και ρυμούλκησης κινδυνευόντων πλοίων. Ένα από αυτά ήταν τα «παλαιά ορυχεία» Σαντορίνης.
Όπως εξηγεί στο ΑΜΠΕ ο νομικός σύμβουλος της εταιρείας, υπάρχει καταγεγραμμένη συνομιλία ενός εκ των ανθρώπων που ήταν στα ρυμουλκά, που λέει προς τον καπετάνιο του κρουαζιερόπλοιου ότι είχε πάρει εντολές για τη ρυμούλκησή του από τον λιμενάρχη.
Η τελευταία έρευνα και συλλογή στοιχείων που έγινε από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου δεν διαπιστώνει επιβάρυνση ή ρύπανση στο θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης. Σύμφωνα με εκτίμηση του καθηγητή Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μανώλη Δασανάκη, αν το κουφάρι του πλοίου παραμείνει τελικά στον βυθό της θάλασσας και δεν ανελκυστεί, πιθανότατα δεν θα δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα στο οικοσύστημα της περιοχής.
Eπιμέλεια: Φίλιππος Καραμέτος