Ρεπορτάζ: Πέτρος Κουσουλός – Παναγιώτης Βλαχουτσάκος

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Χωρίς επαρκή μέτρα πυροπροστασίας λειτουργεί το αεροδρόμιο «Μακεδονία», όπως προκύπτει από την έκθεση που συνέταξε το τμήμα Πυρασφάλειας και αποκαλύπτει σήμερα η zougla.gr.

Μετά από αυτοψία που πραγματοποίησαν οι αξιωματικοί του γραφείου προληπτικής και κατασταλτικής πυροπροστασίας, στις 23 Μαΐου 2012 και στις 28 Μαΐου 2012, διαπιστώθηκε πλήθος κενών στη πυροπροστασία του αεροδρομίου και μεγάλες ελλείψεις σε μέσα πυρόσβεσης.

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι ο Κρατικός Αερολιμένας Θεσσαλονίκης, λειτουργεί 24 ώρες ως επιβατικός και εμπορευματικός σταθμός με 14 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών ενώ το 2008 ήταν το τρίτο σε κίνηση αεροδρόμιο της Ελλάδας. Γεγονός που καθιστά ακόμα πιο επιβεβλημένη την ακριβή τήρηση όλων κανόνων ασφαλείας και των μέτρων πρόληψης και προφύλαξης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα αποτελέσματα του ελέγχου εγείρουν αυτονόητες ανησυχίες και πολλά ερωτηματικά καθώς βρισκόμαστε στην αρχή της τουριστικής περιόδου και ήδη το «Μακεδονία» παρουσιάζει αυξημένη κίνηση.

Το κτήριο του Αερολιμένα Θεσσαλονίκης, αποτελείται από το ισόγειο των 1.140 τ.μ., τον πρώτο όροφο των 10.855 τ.μ., το δεύτερο όροφο των 3.900 τ.μ. (ο οποίος προορίζεται για διάφορες χρήσεις) καθώς και τον πύργο ελέγχου ο οποίος έχει συνολικό εμβαδό 2.898 τ.μ.

Για την πυροπροστασία των κτηριακών εγκαταστάσεων πρέπει να λειτουργεί αυτόματο σύστημα πυρανίχνευσης, χειροκίνητο σύστημα αναγγελίας πυρκαγιάς, μόνιμο υδροδοτικό πυροσβεστικό δίκτυο, συστήματα ολικού κατακλυσμού στους επικίνδυνους χώρους, απλό υδροδοτικό δίκτυο και φορητοί πυροσβεστήρες. Επίσης πρέπει να υπάρχει αίθουσα παρακολούθησης του συστήματος πυρανίχνευσης.

Από τα αποτελέσματα των ελέγχων όμως προέκυψε ότι τα περισσότερα από τα αυτονόητα και επιβεβλημένα μέτρα πυροπροστασίας βρίσκονται στα μόνο στα… χαρτιά, καθώς στην πραγματικότητα το «Μακεδονία» έχει σοβαρά κενά πυρασφάλειας.

Οι ελλείψεις

Είναι ενδεικτικό ότι από τους ελέγχους που πραγματοποίησαν αξιωματικοί της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης προέκυψαν «εγκληματικά» κενά στον τομέα της ασφάλειας τα οποία δυνητικά μπορούν να οδηγήσουν σε τραγωδία και επιπροσθέτως αντίκεινται στην ισχύουσα νομοθεσία.

Σύμφωνα με την έκθεση, το μόνιμο υδροδοτικό πυροσβεστικό δίκτυο δεν καλύπτει όλους τους χώρους. Προέκυψε ότι υπάρχουν αρκετά «ακάλυπτα» τμήματα στην αίθουσα αναχωρήσεων Β, στο τμήμα της περιοχής πυλών προς πίστα και τμήμα αίθουσας αφίξεων εκτός SENGEN, ενώ διαπιστώθηκε ότι σε κάποιους άλλους χώρους η χρήση είναι δυσχερής λόγω εσωτερικών διαχωριστικών.

Από τον έλεγχο προέκυψε όμως ότι δεν υπάρχει σύστημα καταιονισμού σε απροστάτευτη όδευση διαφυγής πάνω από 45 μέτρα, ενώ χαρακτηρίζεται ως «άκρως επικίνδυνο» το γεγονός ότι ήταν απενεργοποιημένη η αυτόματη λειτουργία των συστημάτων ολικού κατακλυσμού. Επιπλέον από τις δοκιμές που έγιναν στο μόνιμο υδροδοτικό πυροσβεστικό δικτύου, διαπιστώθηκε ότι σε λειτουργία βρίσκεται μόνο η πετρελαιοκίνητη αντλία.

Πυροσβεστήρες «φαντάσματα»

Παράλληλα, οι αξιωματικοί της υπηρεσίας, διαπίστωσαν ότι αρκετά εμπορικά καταστήματα εντός του αεροδρομίου, τα οποία θα έπρεπε βάσει Νόμου να διαθέτουν πυροσβεστήρες για να αντιμετωπίσουν μια ενδεχόμενη πυρκαγιά, διαθέτουν πυροσβεστήρες μόνο στα «χαρτιά».

Ενδεικτικό είναι ότι σε εστιατόριο του δεύτερου ορόφου, το σύστημα κατάσβεσης τοπικής εφαρμογής επάνω από τις καυτές επιφάνειες δεν διέθετε το κατάλληλο κατασβεστικό υλικό για μαγειρικά λίπη και έλαια ενώ η δεύτερη έξοδος κινδύνου, που διέρχεται μέσω του δώματος καταλήγει σε κλειδωμένη πόρτα ευρύτερου συγκροτήματος γραφείων αναιρώντας την ιδιότητά της ως εξόδου κινδύνου.

Δηλαδή με απλά λόγια, σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης, τόσο η κατάσβεση φωτιάς όσο και η έξοδος από το εστιατόριο φαντάζει αν όχι αδύνατη, εξαιρετικά πολύπλοκη.

Δεν υπάρχουν μελέτες πυροπροστασίας

«Είδος προς εξαφάνιση» προκύπτει ότι αποτελούν, σύμφωνα με την έκθεση, και οι μελέτες πυροπροστασίας για τους χώρους συνάθροισης κοινού του αερολιμένα (χώροι εξυπηρέτησης και αναμονής επιβατών) και για κάποια εμπορικά καταστήματα.

Σε ό, τι αφορά, δε, τους χώρους των γραφείων, οι οποίοι διαθέτουν κάποια μέσα πυροπροστασίας, διαπιστώθηκε ότι δεν είχαν υποβληθεί κατόψεις ώστε να γίνει υπόδειξη μέτρων πυροπροστασίας.

Δείτε την έκθεση

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης