Τριακόσιοι σαράντα πέντε κατά μέσο όρο διακανονισμοί για την πληρωμή λογαριασμών ρεύματος γίνονται κάθε μήνα επί τόπου στα γραφεία της ΔΕΗ Βόλου. Την ίδια στιγμή ο αριθμός των νοικοκυριών, αλλά και των επαγγελματιών που καθημερινά σπεύδουν για να ρυθμίσουν σε δόσεις τις οφειλές τους στη ΔΕΗ εκτιμάται ότι είναι πολλαπλάσιος, καθώς ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών με χρέη απευθύνεται στην τηλεφωνική γραμμή 11770.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ρυθμιζόμενα ποσά μπορεί να ξεκινούν από 200 ευρώ και να φτάνουν διόλου ευκαταφρόνητα ποσά, αν αναλογιστεί κάποιος την περίπτωση των ελεύθερων επαγγελματιών. Οι διακανονισμοί στη συντριπτική τους πλειονότητα τηρούνται, πλην όμως η οικονομική αδυναμία πληρωμής των λογαριασμών είναι κάτι περισσότερο από δεδομένη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τουλάχιστον 15 πολίτες, νοικοκυριά και επαγγελματίες απευθύνονται καθημερινά επί τόπου στα γραφεία της ΔΕΗ στον Βόλο, προκειμένου να ζητήσουν να κάνουν διακανονισμό για την εξόφληση των λογαριασμών τους. Η οικονομική αδυναμία είναι δεδομένη, αναφέρθηκε χαρακτηριστικά και οι δόσεις των ρυθμίσεων βγαίνουν ανάλογα με τη συνέπειά τους και μεταξύ άλλων τον χρόνο της οφειλής και ξεκινούν από δύο δόσεις και μπορεί να φτάσουν και τις 36.

Κατά περιόδους ο αριθμός των καθημερινών αιτημάτων αυξάνεται και μάλιστα ραγδαία. Πρόκειται για εκείνες τις περιόδους που ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας γνωστοποιεί ότι θα προχωρήσει σε πρόγραμμα διακοπής της ηλεκτροδότησης στους καταναλωτές της ΔΕΗ που έχουν επί μακρόν απλήρωτους λογαριασμούς και δεν προβαίνουν σε κάποια ενέργεια για να τους ρυθμίσουν.

Η τήρηση των διακανονισμών είναι σε γενικές γραμμές πιστή από τη συντριπτική πλειονότητα των οφειλετών. Όπως επισημάνθηκε, πρόκειται για «καταναλωτές που έχουν οικονομική αδυναμία. Με τη ρύθμιση των οφειλών τους με μικρά ποσά καταφέρνουν και είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Οι περιπτώσεις όπου οι ρυθμίσεις δεν τηρούνται είναι μεμονωμένες».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προς αυτήν την κατεύθυνση η ΔΕΗ σε συνεργασία με το Υπουργείο ΠΕΚΑ επεξεργάζεται την εφαρμογή ενός νέου προγράμματος ληξιπρόθεσμων χρεών, όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα.

Το πρόγραμμα προβλέπεται να περιλαμβάνει περισσότερες δόσεις με τις οποίες οι οφειλέτες θα μπορούν να εξοφλούν τα χρέη τους αλλά ακόμη και μείωση ή και πλήρη κατάργηση της προκαταβολής που σήμερα πρέπει να πληρώσει κάποιος που θέλει να κάνει μείωση χρεών.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», εξετάζεται να αναθεωρηθεί το ποσοστό της προκαταβολής που σήμερα ισούται με 10% του συνολικού χρέους του οφειλέτη (από 20% παλαιότερα).

Σχετικά με τις δόσεις, στο σημερινό πρόγραμμα προβλέπεται μέγιστος αριθμός 36 δόσεων. Όμως τα υποκαταστήματα της ΔΕΗ σπάνια εγκρίνουν πάνω από 10 δόσεις για οικιακούς καταναλωτές. Και αυτό θα είναι το πρώτο σημείο αλλαγής του προγράμματος.

Ακόμη δεν υπάρχει πάντως καμία πληροφορία αν θα επανακαθοριστεί το ύψος της μηνιαίας δόσης, που πρέπει να καταβάλλει ο οφειλέτης και που σήμερα δεν μπορεί να υπερβαίνει το 30% της αξίας του μέσου διμηνιαίου του λογαριασμού.

Τρέχουν και δεν φτάνουν

Οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ στον Βόλο καταβάλλουν υπέρογκη προσπάθεια ώστε όλα τα αιτήματα να ικανοποιηθούν και βέβαια να διεκπεραιωθούν και οι πάγιες υποχρεώσεις. Στο τοπικό κατάστημα εργάζονται συνολικά εννέα άτομα προσωπικό, τα οποία είναι υπεύθυνα για την εξυπηρέτηση ολόκληρου του νομού. Η ΔΕΗ μετρά στη Μαγνησία 140.000 καταναλωτές, καθώς εξυπηρετεί και άλλους πάροχους. Στον κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά αντιστοιχούν 15.555 καταναλωτές.

Υπερβολικές χρεώσεις

Οι λογαριασμοί ρεύματος της ΔΕΗ και λοιπών παρόχων, πάντως, φτάνουν υπέρογκοι στην πόρτα του καταναλωτή. Η μεταφορά και διανομή ρεύματος, υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, τέλη όπως αυτό για τη Μείωση Εκπομπών Ρύπων, «φουσκώνουν» τόσο τους λογαριασμούς, ώστε η αξία της κατανάλωσης του ρεύματος να είναι μικρότερη από τις ρυθμιζόμενες και λοιπές χρεώσεις, και οι καταναλωτές να βρίσκονται σε αδυναμία πληρωμής. Η Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας δέχτηκε το 2014-2015 ογδόντα επτά αναφορές – καταγγελίες – ερωτήματα πολιτών.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας, αν η αξία του ρεύματος είναι 48 ευρώ το δίμηνο, το συνολικό ποσό πληρωμής φτάνει να είναι 133 ευρώ, εκ των οποίων το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών των αέριων ρύπων είναι 13 ευρώ, καλύπτει δηλαδή σχεδόν το ένα τέταρτο της αξίας της κατανάλωσης του ρεύματος, ενώ η συνολική οφειλή είναι σχεδόν τριπλάσια από τις ανάγκες σε ρεύμα για τον καταναλωτή.

Διακανονισμοί και για μικρά ποσά

Τα ποσά του διακανονισμού μπορεί να ξεκινούν από 200 ευρώ. Οικογένειες ανέργων ή υποαπασχολούμενων, υπερχρεωμένα νοικοκυριά τεκμηριώνουν με τα οικονομικά τους δεδομένα την αδυναμία να αντεπεξέλθουν και ανάλογα με την κάθε περίπτωση ξεχωριστά εφαρμόζεται ξεχωριστό πρόγραμμα.

Για την πιστή τήρηση των διακανονισμών η ίδια η ΔΕΗ δίνει κίνητρα με το πρόγραμμα επιβράβευσης που εφαρμόζει από τις αρχές του 2016.

Στο εν λόγω πρόγραμμα εντάσσονται οι πελάτες με οικιακό τιμολόγιο ΔΕΗ, οι οποίοι έχουν εξοφλήσει όλους τους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς του έτους 2015, μέχρι και την ημερομηνία λήξης τους ανεξαρτήτως του τρόπου εξόφλησης που έχουν επιλέξει. Οι καταναλωτές αυτοί επιβραβεύονται με επιστροφή του διπλάσιου ποσού του παγίου που θα χρεωθεί στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς του έτους 2016.

Να επισημανθεί ότι όποιος δεν έχει λάβει την επιστροφή του παγίου καλείται να μεταβεί με τα αποδεικτικά εξόφλησης των εκκαθαριστικών λογαριασμών έτους 2015 σε οποιοδήποτε κατάστημα ΔΕΗ, στο Τμήμα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης 11770 στην ιστοσελίδα της ΔΕΗ.

ΠΗΓΗ: εφημερίδα Ταχυδρόμος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης