Ένα ακόμη επεισόδιο μεταξύ ελληνικών και τουρκικών πολεμικών πλοίων έλαβε χώρα τις τελευταίες ώρες στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο, στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή της Κάσου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, όλα ξεκίνησαν όταν ήταν σε εξέλιξη η τουρκική ναυτική άσκηση «MAVI BALINA» που στα ελληνικά σημαίνει «Γαλάζια Φάλαινα».

Κατά πάγια πρακτική, ελληνικό πολεμικό πλοίο παρατηρούσε τη δραστηριότητα στην περιοχή.

Με την ολοκλήρωση της άσκησης, τέσσερα τουρκικά πλοία, ενώ κατευθύνονταν προς τη ναυτική βάση του Ακσάζ, σταμάτησαν στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή νότια της Κάσου.

Άμεση ήταν η κινητοποίηση του Πολεμικού Ναυτικού, με τη δύναμη να ενισχύεται με μία ακόμη ελληνική φρεγάτα. Τελικά, τα τουρκικά πλοία αποχώρησαν.

Στο πλαίσιο της «Γαλάζιας Φάλαινας» εντάσσονται οι παραβιάσεις και παραβάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου από τουρκικά εναέρια μέσα τις τελευταίες ημέρες. Ωστόσο καμία παράβαση ή παραβίαση δεν έχει γίνει από τουρκικά μαχητικά, αλλά από μεταγωγικά αεροσκάφη, αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου, ελικόπτερα και UAV.

Τι είπε ο υποναύαρχος ε.α. Στέλιος Φενέκος  για το περιστατικό

Ο υποναύαρχος ε.α. Στέλιος Φενέκος μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA» για την νέα τουρκική πρόκληση στον θαλάσσιο χώρο της Κάσου.

«Υπήρχε εν εξελίξει μια άσκηση στην περιοχή, η «Γαλάζια Φάλαινα», η οποία γίνεται σχεδόν κάθε  χρόνο και είναι πολυεθνική και συμμετέχουν 10-12 χώρες. Η μόνη δύναμη του ΝΑΤΟ που είναι στην Ανατολική Μεσόγειο στην οποία μετέχει και δικό μας πλοίο, η φρεγάτα «Αιγαίο», συνεπώς το αν έγινε κάποια ένταση θα έγινε λόγω αυτών των παραβιάσεων ή λόγω μεγάλης συγκέντρωσης τουρκικών πλοίων γύρω από την Κάσο μετά το πέρας της άσκησης», είπε αρχικά.

«Αν έγινε παραβίαση ή όχι στα ελληνικά χωρικά ύδατα, θα πρέπει να το δούμε, δεν έχουμε τέτοια πληροφόρηση. Αλλά για  να υπάρχει τέτοια ένταση και να σταλεί και άλλο ελληνικό πλοίο, προφανώς οφείλεται σε αυτές τις παραβιάσεις. Δεν υπήρχε κάποια ερευνητική δραστηριότητα εκείνη την στιγμή. Ήταν μια άσκηση με κυρίως υποβρύχιο ενδιαφέρον. Δεν υπήρχε από  την πλευρά μας κάποιο ιταλικό ερευνητικό που να έχει εκδοθεί NAVTEX», συμπλήρωσε ο κ. Φενέκος.

Γιατί στην Κάσο;

Σύμφωνα με τον κ. Φενέκο, «η Κάσος είναι για τους Τούρκους σημαντική, με την έννοια ότι είναι το σημείο όπου φτάνει το καλώδιο το οποίο έφευγε από την Κύπρο και θα ερχόταν σε Κάσο, Κάρπαθο, Κρήτη, κτλ. Ξεκινώντας από το τουρκολιβυκό μνημόνιο το οποίο λέει ότι η Κάσος δεν έχει υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ θεωρούν ότι οποιαδήποτε έρευνα από εμάς στην περιοχή θα πρέπει να έχει την δική τους άδεια. Πράγμα το οποίο είναι ξεκάθαρη παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου. Δεν έχει τέτοιο δικαίωμα να το κάνει, καθώς το τουρκολιβυκό μνημόνιο είναι παράνομο. Δεν νομίζω ότι θα φτάσει ένα τέτοιο θέμα στο Διεθνές Δικαστήριο».