Πέρα από κάθε έλεγχο φαίνεται πως δρουν τόσο τα «μεγάλα» κεφάλια όσο και οι μηχανισμοί του κράτους, προκειμένου να ευνοήσουν όσους οι ίδιοι επιθυμούν, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει πως ο Έλληνας πολίτης ή το Ευρωπαϊκό Ταμείο πρέπει να πληρώσουν για κάτι που ουσιαστικά δεν υπάρχει ή δεν λειτουργεί…

Η συγκεκριμένη περίπτωση «προβληματικής» παραλαβής είναι μάλιστα τόσο «καραμπινάτη», ώστε η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), η οποία υπάγεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με πόρισμα που εξέδωσε στα μέσα Ιανουαρίου του 2010 ζητά από το ΕΚΑΒ την επιστροφή 1.087.959,75 ευρώ λόγω «δημοσιονομικής ζημίας στον προϋπολογισμό της ΕΚ»!

Η ανάθεση του έργου

Το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) της Ελλάδας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υγείας, έλαβε κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Β’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, στον τομέα «Υγεία – Πρόνοια», για το σχέδιο «Ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος». Το ποσό που έλαβε το ΕΚΑΒ από το Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης ανερχόταν σε 1.087.959,75 ευρώ, δηλαδή στο 75% του εκτιμηθέντος προϋπολογισμού για την εκτέλεση του έργου, το οποίο ανέλαβε η εταιρεία «Intrasoft SA» και έπρεπε να φέρει σε πέρας μέχρι τα τέλη του 2001. Έγιναν λοιπόν οι απαραίτητες μελέτες, βρέθηκαν οι επιστημονικοί σύμβουλοι και συστάθηκε η αρμόδια Επιτροπή Διαχείρισης του έργου.

Η Intrasoft SA αποφάσισε να υλοποιήσει το λογισμικό για τη «Διαχείριση των ατυχημάτων» με συνδυασμό ιδίων πόρων και ανάθεση στην εταιρεία «01 Πληροφορική», η οποία από την πλευρά της έκανε σύμβαση με το Κέντρο Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, και ως υπεύθυνος εκτέλεσης του σχεδίου ορίστηκε ο καθηγητής Γ. Βασιλακόπουλος. Ο υπεργολάβος «Relational Technology» , που μέχρι τότε ασχολείτο με την ανάπτυξη του λογισμικού «Διαχείριση Ατυχημάτων», αποκλείστηκε από το σχέδιο. Φέρεται όμως να έχει συνάψει σύμβαση με το Κέντρο Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς από το οποίο πληρώθηκε, κάτι που στην επίσημη έκθεση των ελεγκτών η εταιρεία αρνείται. Με λίγα λόγια, μπάχαλο.

Οι αλλαγές υπεργολάβων και η σύγκρουση συμφερόντων

Μέχρι εδώ, όλα καλά -ή σχεδόν καλά, αφού μετά από τις παραπάνω αναθέσεις από εταιρεία σε εταιρεία ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Γ. Βασιλακόπουλος, ορίστηκε ως επιστημονικός σύμβουλος της ανάδοχης εταιρείας στο Κέντρο Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, ήταν όμως και Πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης και Παραλαβής του έργου ΟΠΣ ΕΚΑΒ! Δηλαδή, ο ίδιος άνθρωπος που συμβούλευε την ανάδοχη εταιρεία για την κατασκευή και ολοκλήρωση του έργου, καλείτο στη συνέχεια να το αξιολογήσει από την πλευρά του Κράτους και να το εγκρίνει ή να το απορρίψει!

Η Intrasoft SA είχε ζητήσει από το ΕΚΑΒ να αποδεχθεί τις αλλαγές και τις τροποποιήσεις των προδιαγραφών του σχεδίου (την αποχώρηση δηλαδή της εταιρείας «Relational Technology» και την αντικατάστασή της από την εταιρεία «01 Πληροφορική»), πράγμα που συνέβη με την έγκριση της επιτροπής παρακολούθησης, όταν ανέλαβε Πρόεδρος ο Γ. Βασιλακόπουλος. Στα πρακτικά της επιτροπής, όμως, δεν υπάρχει πρόταση αλλαγής του υπεργολάβου «Relational Technology» και αντικατάστασής του από την εταιρεία «01 Πληροφορική», η δε τελευταία δεν συγκαταλεγόταν μεταξύ των υπεργολάβων που προτάθηκαν στην προσφορά της Intrasoft SA -κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση προς τους όρους της σύμβασης που είχε συναφθεί μεταξύ του ΕΚΑΒ και της Intrasoft SA. Μάλιστα, σύμφωνα με τις επίσημες καταθέσεις υπαλλήλων του ΕΚΑΒ , η εταιρεία «01 Πληροφορική» τούς ήταν παντελώς άγνωστη.
 
Η ανάδοχη εταιρεία υπέβαλε το σχέδιο του έργου και η Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής το ενέκρινε, παρά τα λειτουργικά προβλήματα και τις παρατηρήσεις – καταγγελίες που έκανε το ΕΚΑΒ.

Στις 15 Ιουλίου του 2000 ο καθηγητής Γ. Βασιλακόπουλος αντικαταστάθηκε από την κυρία Σ. Θεοδωροπούλου, υπάλληλο του ΕΚΑΒ, στη θέση του Προέδρου της Επιτροπής Παρακολούθησης του έργου, και οι όποιες εναπομείνασες εργασίες συνεχίστηκαν χωρίς το «κώλυμα» της σύγκρουσης συμφερόντων στο πρόσωπο του καθηγητή Γ. Βασιλακόπουλου.

Το σύστημα που δεν λειτούργησε ποτέ

Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα μόνο… ολοκληρωμένο δεν αποδείχθηκε. Παρά τα προβλήματα και τη σοβαρή υπολειτουργία του κατά την δοκιμαστική περίοδο, το σύστημα παρελήφθη από το ΕΚΑΒ στις 11/12/2001, επί προεδρίας του Μιχάλη Τσαγκαράκη, και τα χρήματα παρελήφθησαν από τις ανάδοχες εταιρείες. Τα «παρατράγουδα» δεν άργησαν να έρθουν. Το ΕΚΑΒ είχε πληρώσει ακριβά ένα σύστημα που υπήρχε μόνο στο χαρτιά, καθώς στην πραγματικότητα τίποτα δεν λειτουργούσε όπως θα έπρεπε, με αποτέλεσμα οι οποίες εργασίες να γίνονται από το προσωπικό του ΕΚΑΒ όπως και πριν, δηλαδή… χειρόγραφα! Ο εκσυγχρονισμός της πιο καίριας μονάδας του συστήματος Υγείας είχε γίνει όχι για να καλυφθούν οι σοβαρές ανάγκες που είχαν προκύψει, αλλά για να μπει «ζεστό» χρήμα στις τσέπες κάποιων. Και δυστυχώς δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία περίπτωση, που τα χρήματα του Ευρωπαϊκού Ταμείου δεν αξιοποιούνται αλλά «μοιράζονται» αριστερά-δεξιά.
 
Κάπου εδώ αρχίζουν οι επιστολές μεταξύ ΕΚΑΒ, Intrasoft SA και υφυπουργού Υγείας Ελπίδας Τσουρή. Ο ένας καλεί τον άλλο να εκπονήσει μελέτες και να τον ενημερώσει για το σύστημα, ενώ γίνεται προσπάθεια να ξεκινήσει η αξιολόγηση της δυνατότητας έναρξης και λειτουργίας του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του ΕΚΑΒ! Δηλαδή, το ότι δεν λειτουργεί όλοι το έχουν ως δεδομένο. Το ζήτημά τους είναι να εξετάσουν εάν γίνεται τελικά να λειτουργήσει…

Μάλιστα, η υφυπουργός Υγείας, Ελπίδα Τσουρή, σε επιστολή της με ημερομηνία 7 Μαΐου 2003 προς την εταιρεία Intrasoft SA, προτείνει την εκπόνηση μελέτης από εμπειρογνώμονα ΤΠ συμβούλου του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας, σε συνεργασία με τον ανάδοχο του σχεδίου. Από την πλευρά της, η Intrasoft SA, μετά από αίτημα του ΕΚΑΒ, διενήργησε παρουσιάσεις και συνεδριάσεις, και κατέγραψε την απαραίτητη εργασία και τους πόρους για κάθε εφαρμογή που απαιτείται, ώστε το σύστημα να καταστεί λειτουργικό. Υπέβαλε μάλιστα και σχετική μελέτη στις 31/05/2005.

Σύμφωνα με επιστολή, που ο επόπτης του τμήματος διοίκησης προσωπικού του ΕΚΑΒ έστειλε, στις 4/11/2005, στον επικεφαλής του τμήματος πληροφορικής του ΕΚΑΒ: «Το λογισμικό εφαρμογής για τα γραφεία προσωπικού και μισθοδοσίας, δεν μπορεί να λειτουργήσει σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Υπηρεσίας λόγω προβλημάτων που παρουσιάζει».

Στις 14/11/2005, ο υπεύθυνος άμεσης επέμβασης του ΕΚΑΒ στέλνει επιστολή στον επικεφαλής του τμήματος πληροφορικής του ΕΚΑΒ, στην οποία -μεταξύ άλλων- αναφέρεται: «Όταν μου ανατέθηκαν τα καθήκοντα του υπεύθυνου για το τμήμα άμεσης επέμβασης (Νοέμβριος 2004), το λογισμικό εφαρμογής για τη διαχείριση των ατυχημάτων δεν υπήρχε, ούτε και μέχρι τώρα υπάρχει τέτοια εγκατάσταση στα γραφεία του κέντρου συντονισμού των ατυχημάτων». Με τη σειρά του, ο υπεύθυνος του τμήματος πληροφορικής απέστειλε επιστολή στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΚΑΒ, στις 19/12/2005, όπου δηλώνεται πως: «Το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα δεν είναι πλήρως λειτουργικό από τον εξοπλισμό (W και SS/ W) και από το πληροφοριακό υποσύστημα «Μηχανοργάνωση Γραφείου» (επεξεργασία κειμένου, πρωτόκολλο διαχείρισης, δελτία ηλεκτρονικού υπολογισμού, έκδοση παρουσιάσεων)».

«Φωτιά» οι καταθέσεις των υπευθύνων του ΕΚΑΒ

Σύμφωνα με την επίσημη κατάθεση του υπεύθυνου του Τμήματος Πληροφορικής του ΕΚΑΒ, Γ. Τρακάδα, στην ομάδα ελεγκτών της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), με ημερομηνία 24/06/08: «Το ΟΠΣ παραλήφθηκε οριστικά το 2001, αλλά ουδέποτε τέθηκε σε λειτουργία, εκτός από μικρές αποσπασματικές εφαρμογές που και αυτές στην πορεία τροποποιήθηκαν ή αντικαταστάθηκαν. Μέχρι σήμερα το σύστημα δεν λειτουργεί. Δεδομένου ότι συμμετείχα στις συναντήσεις για την ανάπτυξη των εφαρμογών, είναι σε γνώση μου ότι η εφαρμογή του συστήματος Διαχείριση Περιστατικών δεν ανταποκρίθηκε στις ανάγκες του ΕΚΑΒ, λόγω προβλημάτων στο σύστημα και στον εξοπλισμό».

Η zougla.gr δημοσιεύει ολόκληρη την συνέντευξη-κατάθεση του κυρίου Τρακάδα:

Η δεύτερη «βόμβα» για το προβληματικό σύστημα έρχεται με την συνέντευξη – κατάθεση του υπεύθυνου τμήματος για τη διαχείριση αποθήκης και καυσίμων του ΕΚΑΒ, Ν. Μπούσια, ο οποίος στις 24 Ιουνίου του 2008, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Η διαχείριση καυσίμων, υποπρόγραμμα του ΟΠΣ, δούλεψε μόνο για έναν χρόνο και σταμάτησε λόγω προβλημάτων μεταξύ 2002-2003. Αγοράστηκε από το ΕΚΑΒ άλλη εφαρμογή για τη διαχείριση υλικών από την εταιρεία ALTEC. Η διαχείριση υλικού δεν μπήκε σε εφαρμογή λόγω έλλειψης συμβολαίου συντήρησης από την εταιρεία Intrasoft για όλο το ΟΠΣ».

Ακολουθεί ολόκληρη η κατάθεση του Ν. Μπούσια:

Το τρίτο επίσημο «χτύπημα» του σαραβαλιασμένου συστήματος πληροφορικής έρχεται από την κατάθεση του υπεύθυνου τμήματος Άμεσης Επέμβασης του ΕΚΑΒ, Κ. Ουρανή, ο οποίος στις 24 Ιουνίου του 2008 βεβαιώνει πως: «Η Διαχείριση Περιστατικών γίνεται στο Τμήμα Άμεσης Επέμβασης. Η εφαρμογή «Διαχείριση Περιστατικών» του ΟΠΣ του ΕΚΑΒ, δεν έχει μέχρι σήμερα χρησιμοποιηθεί από το Τμήμα μου και όλες οι εργασίες γίνονται χειρόγραφα».

«Τα λεφτά μας πίσω» λέει η ΕΕ

Το Νοέμβριο του 2006, μια ανώνυμη πηγή, η οποία προφανώς είχε φρίξει με τα όσα συνέβαιναν εντός του ΕΚΑΒ, κατήγγειλε στην OLAF την υπολειτουργία του συστήματος ΟΠΣ του ΕΚΑΒ καθώς και την μη παροχή επαγγελματικής κατάρτισης στο προσωπικό. Η OLAF διεξήγαγε έρευνα ,η οποία ξεκίνησε στα τέλη Αυγούστου του 2007, και το πόρισμα εκδόθηκε στις 22/12/09.

Η έκθεση της OLAF είναι κόλαφος για το σύστημα ΟΠΣ του ΕΚΑΒ. Σύμφωνα με την έκθεση – πόρισμα, το εν λόγω σύστημα ουδέποτε λειτούργησε και κακώς παραλήφθηκε εξ αρχής. Προτείνεται μάλιστα να συνεχιστεί η υπόθεση δικαστικά, καθώς προκύπτουν ενδείξεις για τέλεση αξιόποινων πράξεων.

Φυσικά, ύστερα από όλα αυτά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της OLAF ζητάει: «Να επισπευθούν οι ενέργειες για την ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών. Θα παρακαλούσαμε όπως προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να γίνει η ανάκτηση των σχετικών ποσών και η περαιτέρω επιστροφή τους στον Κοινοτικό Προϋπολογισμό και να μας ενημερώσετε για οποιεσδήποτε εξελίξεις σχετικά με τις ενέργειες που θα αναλάβετε».

Διαβάστε ολόκληρη την έκθεση της OLAF, η οποία υπογράφεται από τον αρμόδιο ελεγκτή Kjell Larsson: