Ο Ολεξάντερ Μπογκντάνοβιτς, μηχανικός στο επάγγελμα, είναι ο ιδιοκτήτης του 100% των μετοχών της εταιρείας Meridian, η οποία διαθέτει (διέθετε, για την ακρίβεια, μέχρι τη μοιραία συντριβή έξω από την Καβάλα) τρία αεροσκάφη. Πρόκειται για τρία ελικοφόρα An-12 (ένα BP και δύο BK). Προσοχή, η Meridian εδρεύει στο Κίεβο και δεν έχει καμία σχέση με την ομώνυμη εταιρεία, η οποία είναι βρετανική. Η ηλεκτρονική διεύθυνση του επίσημου site της ουκρανικής εταιρείας είναι http://mem.aero.
Η ουκρανική εταιρεία ιδρύθηκε το 2003. Το 2020, σε περίοδο πανδημίας, παρουσίασε κέρδη 2 εκατ. δολαρίων, ενώ την επόμενη χρονιά παρουσίασε ζημίες της τάξης του 1 εκατ. δολαρίων.
Επί της ουσίας, ωστόσο, η πραγματική ιδιοκτήτρια εταιρεία των τριών αεροσκαφών «Αντόνοφ» δεν είναι η ουκρανική, αλλά μια offshore στην Κύπρο, η DS Air INC. (Cyprus) Limited. Είναι εγγεγραμμένη στην Κύπρο από την 12η Ιουλίου 2018 ως Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης. Ο αριθμός εγγραφής είναι ΗΕ392028 και μέχρι σήμερα ο Κυπριακός Οργανισμός Καταχώρισης την αναφέρει ως ενεργή, με έδρα την οδό Ποσειδώνος 1, Ledra Business Centre, στην Έγκωμη της Λευκωσίας.
Η ιστοσελίδα Reporter.com.Cy, η οποία επικαλείται την ιστοσελίδα SLpress.gr, που είναι και η αρχική πηγή, αναφέρει πως πίσω από την κυπριακή offshore βρίσκεται και πάλι ο Ολεξάντερ Μπογκντάνοβιτς, του οποίου το προφίλ στο Διαδίκτυο έχει εξαφανιστεί.
Η ουκρανική εταιρεία με βιτρίνα την κυπριακή offshore δηλώνει από την ίδρυσή της πως συνεργάζεται με τον ΟΗΕ για επικίνδυνες αποστολές και με το ΝΑΤΟ για τη μεταφορά φορτίων.
Balkan Express
Τις τελευταίες 48 ώρες πριν τη συντριβή του «Αντόνοφ» λίγο έξω από την Καβάλα, το μοιραίο αεροσκάφος είχε εκτελέσει τα εξής δρομολόγια:
1) Απογειώθηκε το πρωί της 15ης Ιουλίου από Σαράγεβο και μισή ώρα αργότερα προσγειώθηκε στο Βελιγράδι (μικρή στάση).
2) Μετά από δύο ώρες απογειώθηκε από το Βελιγράδι για την Άγκυρα. Παρέμεινε στην πρωτεύουσα της Τουρκίας για περίπου μία ημέρα.
3) Απογειώθηκε από την Άγκυρα το μεσημέρι της 16ης Ιουλίου για να προσγειωθεί στη Νις της Σερβίας στις 16:09.
4) Παρέμεινε εκεί για πάνω από τέσσερις ώρες. Ύστερα απογειώθηκε με προορισμό το Αμμάν της Ιορδανίας.
5) Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές, το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12 απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στη Σερβία με οκταμελές (8) πλήρωμα και εντεκάμισι (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα), με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και τη Σαουδική Αραβία (Ριάντ).
– Στον ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος δεν θα συνεχίσει για τον τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42, πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής, ενημέρωσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4), αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα 4.
– Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
6) Το Μπανγκλαντές επιβεβαίωσε πως θα ήταν ο τελικός παραλήπτης του φορτίου, διά στόματος του εκπροσώπου του Υπουργείου Άμυνας, συνταγματάρχη Fayzur Rahman, ο οποίος ανέφερε ότι το φορτίο ήταν εκπαιδευτικό -βλήματα για όλμους-, το οποίο ο προμηθευτής έπρεπε να μεταφέρει στην Ντάκα. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της κυβέρνησης, η αποστολή ήταν ασφαλισμένη και δεν περιλάμβανε νάρκες ή άλλα υλικά πέραν των εκπαιδευτικών βλημάτων. «Δεν χρησιμοποιούμε νάρκες» (είναι απαγορευμένο πολεμικό υλικό), δήλωσε ο Fayzur Rahman. Πρόσθεσε ότι τα βλήματα όλμων είναι εκπαιδευτικά για τους συνοριακούς φύλακες του Μπανγκλαντές. Ο υπουργός Εξωτερικών, Masud Bin Momen, ανέφερε από την πλευρά του πως η αποστολή ήταν δηλωμένη και ασφαλισμένη και ότι το Μπανγκλαντές συχνά προμηθεύεται προϊόντα από τη Σερβία.
7) O υπουργός Άμυνας της Σερβίας, Νεμπόισα Στεφάνοβιτς, σε δηλώσεις του ανέφερε ότι η εξαγωγή των βλημάτων όλμων ήταν εγκεκριμένη από την κυβέρνησή του και νόμιμη και πως ο προορισμός του αεροσκάφους ήταν το Μπανγκλαντές. Ο Στεφάνοβιτς είπε πως «όλα έγιναν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες και ακολουθήθηκαν τα πρωτόκολλα που ορίζουν την εξαγωγή αμυντικού υλικού». Διέψευσε κατηγορηματικά ότι τα βλήματα όλμων που μετέφερε το «Αντόνοφ» είχαν οποιαδήποτε σχέση με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Αν παρακολουθήσει κανείς το χρονοδιάγραμμα των δρομολογίων του μοιραίου «Αντόνοφ 12» τα τελευταία εικοσιτετράωρα πριν την πτώση του, καταλήγει σε ορισμένα πρώτα συμπεράσματα:
Η πτήση από το Σαράγεβο της Βοσνίας στο Βελιγράδι και η βραχύχρονη παραμονή του εκεί σημαίνει πως παρέλαβε κάποιο όχι ιδιαίτερα μεγάλο φορτίο από τη σερβική πρωτεύουσα. Ωστόσο, θα μπορούσε να μεταφέρει από το Σαράγεβο οποιοδήποτε άλλο φορτίο με τελικό προορισμό την Άγκυρα.
Η Βοσνία διατηρεί προνομιακές σχέσεις με την Τουρκία. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι από την Άγκυρα το «Αντόνοφ» ξαναπέταξε για τη Σερβία, και μάλιστα προς τη Νις, η οποία εξυπηρετεί την καρδιά της σερβικής πολεμικής βιομηχανίας (Κραγκούγιεβατς, Κρούσεβατς κ.λπ.).
Με δεδομένο μέχρι στιγμής ότι το «Αντόνοφ» δεν μετέφερε κάτι το… περίεργο, καταλήγει κανείς σε ένα πρώτο συμπέρασμα, πως δηλαδή το αεροσκάφος αυτό και η ιδιοκτήτρια εταιρεία εκτελούσαν εν καιρώ πολέμου στην Κεντρική Ευρώπη «επικίνδυνες αποστολές» πάνω από τα Βαλκάνια.