Mαχητικό αεροσκάφος F-16 Block-52+ της 337 Μοίρας της 110 Πτέρυγας Μάχης κατέπεσε χθες (20/3) το μεσημέρι στη νήσο Ψαθούρα, ανοιχτά της Χαλκιδικής και της Αλοννήσου. Ο πιλότος, ο οποίος πρόλαβε και εγκατέλειψε το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας αλεξίπτωτο, εντοπίστηκε ευτυχώς σώος και διακομίστηκε στο 251 Γενικό Νοσοκομείο στην Αθήνα.
Το συµβάν, όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, σηµειώθηκε στις 13.29 χθες, µε το F-16 να πέφτει κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες στη θαλάσσια περιοχή Ψαθούρας κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης. Σύμφωνα με πληροφορίες ο πιλότος ανέφερε πρόβλημα στον κινητήρα. Δεν είναι ωστόσο γνωστή η φύση του προβλήματος ή το τι το προκάλεσε αλλά αυτή είναι η πρώτη εικόνα για τους λόγους της πτώσης του αεροσκάφους.
Ο χειριστής του μαχητικού, που είχε απογειωθεί από τη Λάρισα και βρισκόταν σε σχηματισμό μαζί µε άλλα τρία αεροσκάφη, κατάφερε να ενεργοποιήσει εγκαίρως το εκτινασσόμενο κάθισμά του και να πέσει στη θάλασσα, όπου πάλευε για περίπου μιάμιση ώρα µε τα κύματα. Μάλιστα αυτόπτες μάρτυρες υποστήριξαν πως είδαν αλεξίπτωτο κοντά στο σημείο της πτώσης.
Αμέσως απογειώθηκε ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης από τη Λήμνο ενώ στο σημείο της πτώσης έφτασαν και σκάφη του λιμενικού και παραπλέοντα.
Στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης του πιλότου μετείχαν ένα ελικόπτερο τύπου Super Puma από την 130 Σμηναρχία Μάχης, ένα ελικόπτερο τύπου S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, ένα αεροσκάφος τύπου CL415 από την 113 Πτέρυγα Μάχης, ενώ προς την περιοχή της πτώσης έπλευσε η φρεγάτα «Αιγαίο» και σε μέγιστη ετοιμότητα είχε τεθεί και ένα αεροσκάφος τύπου C-130.
Επί μιάμιση ώρα ο πιλότος βρισκόταν στη θάλασσα και πάλευε με τα κύματα καθώς λόγω του δυνατού αέρα ήταν δύσκολο να προσεγγίσει το super puma. Δύο λεπτά μετά τις τρεις οι διασώστες τον εντόπισαν και τον ανέσυραν σώο από τη θάλασσα.
Αρχικά μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο της Λήμνου και από εκεί στο 251 ΓΝΑ στην Αθήνα. Λίγο αργότερα ο πατέρας του πιλότου δήλωσε ότι έχει επικοινωνήσει μαζί του και πως είναι καλά.
Ο 29χρονος υποσμηναγός Παναγιώτης Αποστολάκης υπεβλήθη σε εξετάσεις, οι οποίες ήταν καθαρές, αλλά παρέμεινε στο νοσοκομείο για προληπτικούς λόγους.
Ο πιλότος έχει δίπλα του πρόσωπα της οικογένειάς του, τα οποία έσπευσαν στο πλευρό του με μέριμνα της Πολεμικής Αεροπορίας.
Μάλιστα, ο Παναγιώτης Αποστολάκης μετά το εξιτήριο επιθυμεί να επιστρέψει αμέσως στη μονάδα και στα καθήκοντά του.
Σημειώνεται ότι για την πτώση του F-16 ενημερώθηκε και η εθνική αντιπροσωπεία, καθώς εκείνη την ώρα βρισκόταν σε εξέλιξη η συζήτηση επί του πορίσματος για τα Τέµπη, από τον υπουργό Επικρατείας, Μάκη Βορίδη, ύστερα από αίτημα του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Δημήτρη Μάντζου.
Να διερευνηθούν τα αίτια που οδήγησαν στην πτώση του F-16 ζήτησε ο Ευάγγελος Αποστολάκης. «Είναι ζήτημα μεγάλης σημασίας να δοθούν το συντομότερο δυνατό σαφείς απαντήσεις για το συμβάν, καθώς αυτό θα έχει όφελος τόσο για τις Ένοπλες Δυνάμεις συνολικά όσο και για το ανθρώπινο δυναμικό που τις υπηρετεί και τις τιμά», σημείωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Πώς κατάφερε να εκτιναχθεί ο πιλότος από το μαχητικό αεροσκάφος
Σε βίντεο που παρουσιάζει ο ΣΚΑΪ φαίνεται πώς γίνεται η εκτίναξη του πιλότου από το μαχητικό.
Το κάθισμα του αεροσκάφους εκτινάζεται. Στη συνέχεια μηχανισμός απελευθερώνει αλεξίπτωτο που κρατά τον πιλότο. Αυτοματοποιημένα κόβονται οι ιμάντες και το κάθισμα απομακρύνεται και στη συνέχεια χαμηλώνει σιγά σιγά. Κάτω από τους γλουτούς, υπάρχει το πακέτο των σωστικών όπου υπάρχουν πράγματα που τον κρατούν στη ζωή όταν φτάνει στο νερό. Μεταξύ αυτών βάρκα, σωσίβιο και ένα ολόκληρο κιτ.
Την ώρα της εκτόξευσης ο πιλότος είναι αναίσθητος καθώς υπερβαίνει τα ανθρώπινα όρια αντοχής. Όποτε όλα γίνονται μηχανικά και αυτόματα διότι είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι ο ίδιος. Συνήθως πριν φτάσει στο έδαφος επανέρχονται οι αισθήσεις του πιλότου. Ωστόσο, αυτό δεν είναι δεδομένο.
Οι κατασκευαστές θεωρούν πως ο πιλότος δεν ανακτά τις αισθήσεις του ακόμα και όταν φτάσει στο νερό. Τότε μέσω των αισθητήρων που έχει πάνω το σωσίβιο φουσκώνει, ταυτόχρονα φουσκώνει και το βαρκάκι που είναι δεμένο πάνω στο πόδι του.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες ο πιλότος και ο εξοπλισμός του λειτούργησαν άψογα.
Τι είναι το αεροσκάφος Block 52+
Το αεροσκάφος αποτελεί εξέλιξη του F-16, δηλαδή αναβαθμισμένη έκδοση ως προς τα extra και την ικανότητά του στον αέρα.
Στο αεροσκάφος ενσωματώθηκαν καινούργια συστήματα, επανασχεδιάστηκε το ρύγχος του για να τοποθετηθούν οι επιπρόσθετες δεξαμενές καυσίμου (προσαρμοσμένες στην άτρακτο), αυξάνοντας έτσι κατά πολύ την ακτίνα δράσης του κατά 15%, ενώ το μέγιστο βάρος απογείωσης αυξήθηκε κατά 12000 λίβρες (του F-16 C Block 30).
Επίσης αναβαθμίστηκαν τα ηλεκτρονικά συστήματα, η μεταφορά οπλικού φορτίου (δυνατότητα μεταφοράς οπλικών συστημάτων τελευταίας γενιάς).
Τα σημαντικότερα από αυτά είναι:
- Τροποποιημένο ραντάρ τύπου APG-68 TIER
Αυξήθηκε το μέγιστο βάρος απογείωσης στις 49500 λίβρες - Αναβαθμίστηκαν συστήματα ναυτιλίας, σύστημα ελέγχου πυρός.
- Φέρει επιπρόσθετες δεξαμενές καυσίμου προσαρμοσμένες στην άτρακτο, CFT (Conformal Fuel Tank).
- Ικανότητα μεταφοράς οπλικών συστημάτων καινούργιας γενιάς
- Φέρει το σκοπευτικό σύστημα επί κράνους χαριστή JHMCS (Joint Helmet Mounted Cuieng System)
- Εκσυγχρονίστηκε το κοκπιτ με έγχρωμες οθόνες πολλαπλών λειτουργιών CMFD (Color Multifuction Display) αντί των δυο μονόχρωμων οθονών.
- Ενισχυμένος Βελτιωμένους Επεξεργαστής Οθόνης EUPDG (Enhanced Upgraded Programmable Display Generator)
- Εξελιγμένο HUD
- Τμηματικός Υπολογιστής Αποστολής MMC (Modular Mission Computer)
- Εκσυγχρονισμένος Εξοπλισμός Μεταφοράς Δεδομένων UDTE (Upgraded Data Transfer Equipment).
- Κοινό Σύστημα Διανομής Τακτικών Πληροφοριών JTIDS (Joint Tactical Informtion Distribution System).
- Σύστημα Ψηφιακής Απεικόνισης Ανάγλυφου DTS (Digital Terrain System)
- Σύστημα Απεικόνισης Τακτικής Κατάστασης HSD (Horizontal Situation Display)
- Προηγμένο Σύστημα Αναγνώρισης Ταυτότητας Εχθρού-Φίλου A IFF (Advanced Identification Friend or Foe). Πρόκειται για το σύστημα AN/APX-113.
- Σύστημα ναυτιλίας EGI (Empendded GPS INS)
Σύστημα ραντάρ APG-68 TIER, παρέχει της εξής δυνατότητες:
- Αυξημένη εμβέλεια ερευνάς αέρος ERS (Extended range search), ικανότητας ανίχνευσης τοποθετείται στα 160 m (ελάχιστο) και η μέγιστη στα 393 km.
- Πολλαπλός εγκλωβισμός στόχων ενώ συνεχίζεται η ερευνά, με ταυτόχρονη παρακολούθηση μέχρι και 64 στόχων και στοχοποίηση μέχρι 10.
- Διαμόρφωση ενημέρωσης επί της πραγματικής κατάστασης SAM (Situation Awareness Mode).
- Παρέχει τη δυνατότητα και της διαμόρφωσης παρακολούθησης δυο στόχων ταυτόχρονα και μπορεί να εγκλωβίζει στόχους σε απόσταση 10, 20, 40, 80, και 160 mil.
- Διαμόρφωση ελιγμών μάχης ACM (Air Combat Maneuvering), χρησιμοποιείται σε κατάσταση κλειστής αερομαχίας, με την ενεργοποίησης της διαμόρφωσης αυτής η έρευνα πραγματοποιείται σε τέσσερις άξονες:
- 10 μοίρες στο αζιμούθιο και 60 μοίρες στην ανύψωση
- 30 μοίρες στο αζιμούθιο και 20 μοίρες στην ανύψωση
- 60 μοίρες στο αζιμούθιο και 20 μοίρες στην ανύψωση
Χαρτογράφηση εδάφους (Ground Map) - Διαμόρφωση Όξυνσης Δέσμης Doppler DBS (Doppler Beam Sharpening)
- Μέτρηση Απόστασης Εδάφους AGR (Air to Ground Ranging)
- Διαμόρφωση Ιχνηλάτησης Σταθερού Στόχου FTT (Fixed Target Track)
- Ένδειξη Εντοπισμού-Ιχνηλάτησης Κινούμενου Στόχου
- Εδάφους-Επιφανείας GMTI/T (Ground Moving Target Indication/Track)
- Συμβουλευτική Λειτουργία Αποφυγής Εδάφους GAAF (Ground Avoidance Advisory Fuction).
- Ερευνά Επιφάνειας Μεγάλης Εμβέλειας LRSM (Long Range Sea Mode). Πρόκειται για διαμόρφωση ερευνάς στόχων επιφάνειας με ικανότητα εγκλωβισμού σε απόσταση 296 km.
- Πολλαπλός Εγκλωβισμός Στόχων Επιφανείας MMTWS (Maritime Mutliple Track While Scan). Η διαμόρφωση αυτή παρέχει τον εγκλωβισμό πολλαπλών στόχων (10) επιφάνειας σε απόσταση περίπου 150 km.
- Διαμόρφωση Απεικόνισης Συνθετικού Διαφράγματος
- Μεγάλης Ευκρίνειας VHSAR (very High Resolution SAR)
- Βελτιωμένη Συσκευή Αμφίδρομης Μετάδοσης
- Δεδομένων IDM (Improved Data Modem)