Η πρώτη σύμβαση για την εγκατάσταση του ευρωπαϊκού συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης των πολιτών σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, ειδικών συνθηκών κ.λπ., το περίφημο 112, υπεγράφη το 2010. Πριν από εννέα χρόνια.

Στην Ελλάδα όλα προχωρούν με ρυθμούς χελώνας. Αντίθετα, οι φυσικές καταστροφές εξελίσσονται μέσα σε ελάχιστα λεπτά.

Η κλιματική αλλαγή επιταχύνει την εμφάνιση αυτών των φαινομένων, τα οποία ωστόσο είναι προβλέψιμα σε έναν μεγάλο βαθμό λόγω των σύγχρονων μοντέλων που χρησιμοποιούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Στην αρχή ήταν η Μάνδρα Αττικής, στη συνέχεια το Μάτι και τώρα η Χαλκιδική. Αν λειτουργούσε το Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης μέσω κινητής τηλεφωνίας, ο αριθμός 112 δηλαδή, θα είχαν σωθεί ζωές. Ίσως όχι όλες. Αλλά πολλοί άνθρωποι θα είχαν γλυτώσει τον θάνατο.

 

Τον Ιούλιο του 2018, μόλις μία εβδομάδα μετά την καταστροφική πυρκαγιά στην ανατολική Αττική, η τέως ηγεσία της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας χαρακτήριζε «απαράδεκτες» τις αιτιάσεις της ΝΔ για χρονοτριβή στην αξιοποίηση του Ευρωπαϊκού Αριθμού Εκτάκτων Αναγκών (112). Ανέφερε, μάλιστα, ότι μέχρι τις αρχές του 2019 θα είχε υλοποιηθεί πλήρως η αναβάθμισή του. Έναν χρόνο αργότερα και μετά τη φονική κακοκαιρία στη Χαλκιδική, το 112 εξακολουθεί να υπολειτουργεί. Εάν όλα είχαν προχωρήσει βάσει εκείνου του χρονοδιαγράμματος, ο τηλεφωνικός αριθμός θα μπορούσε σήμερα να συμβάλλει στην έκτακτη ενημέρωση πολιτών και στην έγκαιρη εκκένωση περιοχών.

Δύο είναι οι βασικές εκκρεμότητες στη χρήση του 112: να τεθεί σε λειτουργία το σύστημα αυτόματου γεωεντοπισμού (GPS) και να δοθεί η δυνατότητα αποστολής προειδοποιητικών sms σε κινητά τηλέφωνα πολιτών που βρίσκονται σε κίνδυνο. Σήμερα ο γεωεντοπισμός όσων καλούν σε βοήθεια μπορεί να γίνει μεταξύ τριών έως και 15 λεπτών. Πρέπει αρχικά να βρεθεί το στίγμα από κεραία κινητής τηλεφωνίας και έπειτα ο πάροχος να δώσει τα στοιχεία. Με την αναβάθμιση του 112, δεν θα μεσολαβεί αυτό το χρονικό διάστημα. Μόλις κάποιος καλεί σε βοήθεια, θα φαίνεται πού βρίσκεται.