Αντίστροφα μετρά ο χρόνος, για να μάθουμε αν τελικά ο ΔΕΣΦΑ περνά στα χέρια της Socar, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ ανοίγει σήμερα το πρωί την προσφορά της.
Συγκεκριμένα στις 09.30 το πρωί ξεκινά η συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), παρουσία του ανεξάρτητου αποτιμητή και των συμβούλων του διαγωνισμού.
Σύμφωνα με tanea, αν η προσφορά της Socar είναι πάνω από το ποσό που έχει ορίσει ως εύλογο ο αποτιμητής για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, τότε το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί και να την εγκρίνει αμέσως. Αν υπολείπεται ελαφρώς, προφανώς και το Ταμείο, κατά το μοντέλο που ακολουθεί σε όλους τους διαγωνισμούς, θα καλέσει τους Αζέρους να τη βελτιώσουν. Σε κάθε περίπτωση, προς το μεσημέρι ή έστω νωρίς το απόγευμα, αναμένονται ανακοινώσεις.
Υπενθυμίζουμε ότι η αρχική προ μηνών προσφορά των Αζέρων ήταν της τάξεως των 460 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ωστόσο ότι η δεσμευτική τους προσφορά, αυτή που κατέθεσαν τη Δευτέρα, θα είναι κάπως υψηλότερη. Είναι προφανές ότι, αν κλείσει θετικά το θέμα ΔΕΣΦΑ, βελτιώνεται κάπως και η αρνητική εικόνα που δημιουργήθηκε από το «ναυάγιο» της ΔΕΠΑ.
Χαμηλοί τόνοι
Στην κυβέρνηση, μετά και το «ναυάγιο» της ΔΕΠΑ, κρατούν χαμηλούς τόνους. Δεν κρύβουν ωστόσο την αισιοδοξία τους ότι το άνοιγμα της προσφοράς θα βγάλει… «λευκό καπνό», καθώς ένα δεύτερο «ναυάγιο» μέσα σε τρεις ημέρες θα ήταν δυσβάσταχτο.
Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι καλό θα ήταν η κυβέρνηση να πάψει να συνδέει την απόκτηση του ΔΕΣΦΑ από τη Socar με την επιλογή του αγωγού Τrans Adriatic Pipeline (TAP) από την κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν.
«Μπορεί πράγματι η εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar να παίξει ρόλο στην επιλογή του αγωγού. Μπορεί όμως και όχι. Τα κριτήρια επιλογής του αγωγού (TAP ή Nabucco West) είναι οικονομικά και γεωπολιτικά μαζί» έλεγε χθες γνώστης της ενεργειακής αγοράς.
Η επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το αζερικό αέριο στη Δύση αναμένεται να γίνει προς τα τέλη Ιουνίου και η χάραξη του TAP διέρχεται από την Ελλάδα από όπου συνεχίζει υποθαλάσσια για την Ιταλία, σε αντίθεση με τον Nabucco που παρακάμπτει τη χώρα μας και ακολουθεί διαδρομή μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας μέχρι την Αυστρία.
Επιμέλεια: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος