«Δεν με βαρύνει καμία ευθύνη για το δυστύχημα», υποστηρίζει στη συμπληρωματική του απολογία, ο έμπειρος απογευματινός σταθμάρχης Κώστας Παυλόπουλος, που τη μοιραία νύχτα έφυγε από το Σταθμαρχείο Λάρισας στις 22:20, αφήνοντας μόνο του, τον Βασίλη Σαμαρά.
Πρόκειται για έναν από τους πρώτους κατηγορούμενους της υπόθεσης των Τεμπών, ο οποίος μετά την πρώτη του απολογία αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους.
«Έπρεπε να είχα μείνει μέχρι τις 23:00 που τελείωνε η βάρδια», ισχυρίζεται ο προφυλακισμένος Επιθεωρητής Λάρισας Δημήτρης Νικολάου.
«Η παράδοση-παραλαβή διαρκεί 15 με 20 λεπτά, για αυτό και έφυγα στις 22:20», απάντησε ο Κώστας Παυλόπουλος.
Η «Ζούγκλα» φέρνει στο φως της δημοσιότητας, την νέα απολογία του, όπου αναφέρεται στην απειρία του Σαμαρά, αλλά και τον τρόπο που λειτουργούσαν οι σταθμάρχες.
«Η ακριβής ώρα αποχώρησής μου από το Σταθμαρχείο ήταν, περίπου, 22:20. Έτσι γινόταν και συνεχίζει και γίνεται ακόμη και σήμερα η διαδικασία παράδοσης-παραλαβής , δηλαδή διαρκεί περίπου 15 με 20 λεπτά. Ακόμη και εγώ να αποχωρούσα στις 23:00 έχοντας διευθετήσει τα κλειδιά και να είχα επιβλέψει πάνω σε αυτό τον Σαμαρά, μέχρι τις 23:06 που αποχώρησε η lC62, στα έξι αυτά λεπτά που μεσολάβησαν, θα μπορούσε να έχει προκύψει κάτι στην κυκλοφορία και να χρειαστεί να κάνει αλλαγές, να γυρίσει τα κλειδιά, π.χ. να χρειαζόταν να βγάλει μία μηχανή ή να κάνει έναν άλλο ελιγμό. Βασική προτεραιότητα του Σταθμάρχη είναι η εποπτεία της αμαξοστοιχίας, που αναχωρεί για όσο διάστημα του δίνει δυνατότητα o Τοπικός Πίνακας Χειρισμών με τις φωτεινές ενδείξεις, ώστε να μπορεί να επέμβει μέχρι και την τελευταία στιγμή. Η προσοχή του πρέπει να είναι επικεντρωμένη αυστηρά και μονό στον πίνακα χειρισμών αιχμών, από τον οποίο δεν πρέπει να απομακρύνεται. Αυτή είναι η βασική του προτεραιότητα του Σταθμάρχη. Αυτή ήταν και είναι και η δική μου προτεραιότητα όλα τα χρόνια που υπηρετώ, ως Σταθμάρχης. Έχω υπηρετήσει σε σταθμούς με έντονη κυκλοφορία, με εμπορικά τρένα και ποτέ δεν έχω δημιουργήσει πρόβλημα, ποτέ δεν έχει σπάσει ούτε ένα κλειδί», τόνισε.
«Ο Σαμαράς είχε έλλειψη γνώσεων»
Στη συνέχεια, ο Εφέτης Ανακριτής τον ρώτησε, για την επικοινωνία, που είχε με τον Σταθμάρχη Γιώργο Ζήντρο, ο οποίος εκείνο το βράδυ είχε βάρδια στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου.
Μάλιστα, ο δικαστικός λειτουργός στάθηκε και σε μία επικοινωνία που είχε ο Σαμαράς με τον Ζήντρο, κάτι που μπερδεύει αρκετά τα γεγονότα.
«Μιλήσαμε τις 22:45, το θυμάμαι. Ο κ. Ζήντρος δεν μου έκανε παράπονο ή παρατήρηση γιατί έφυγα, αλλά μου διαμαρτυρήθηκε για τον τρόπο που αντάλλαξαν τηλεγραφήματα με τον Σαμαρά», πρόσθεσε ο κ. Παυλόπουλος.
«Όπως επιδεικνύετε στη συνομιλία 71 από το τηλέφωνο, στο διάλογο που έχει ο Ζήντρος με τον Σαμαρά για την αναχώρηση της lC62 από το Παλαιοφάρσαλο, εντοπίζω ως σφάλμα στα λεγόμενα του Σαμαρά το ακόλουθο χωρίο “22:38 και αμαξοστοιχία 63 αφίκετο με 44 Γιώργο”», εξήγησε ο δικαστικός λειτουργός.
Αυτή η φράση, από την απάντηση του Σαμαρά στον Ζήντρο δεν είναι ορθή, δεν έπρεπε καν να την αναφέρει γιατί δεν τον αφορούσε. Αυτή η φράση δείχνει έλλειψη γνώσεων του Σαμαρά, γιατί μπλέκει στην ίδια φράση την αναχώρηση της 62 με την άφιξη της 63 στο Παλαιοφάρσαλο. Δεν θα έπρεπε να αναφερθεί στην αμαξοστοιχία 63 που έφτασε στον Παλαιοφάρσαλο, γιατί μιλάμε για την αναχώρηση της 62 από τον Παλαιοφάρσαλο. Αυτό πιθανόν κατά την άποψή μου, ενόχλησε τον Ζήντρο και για αυτό μου τηλεφώνησε. Σε καμία περίπτωση δεν μου ζήτησε να παραμείνω ή να επιστρέψω στον Σταθμό. Επαναλαμβάνω και πάλι ότι ο κ. Ζήντρος, παρότι Κεντρικός Σταθμάρχης, δεν είχε αρμοδιότητα ούτε μπορούσε να μου δώσει εντολή να παραμείνω ή να επιστρέψω στον ΣΣ Λάρισας. Ο μόνος που μπορούσε να το κάνει αυτό ήταν ο κ. Νικολάου. Επαναλαμβάνω ότι δεν υπήρχε λόγος να παραμείνω, αφού του είχα παραδώσει και είχα εξηγήσει αναλυτικά την κατάσταση της κυκλοφορίας και από τη στιγμή που ο ίδιος ο Σαμαράς δεν μου ζήτησε κάτι τέτοιο όταν ρωτήθηκε ευθέως από εμένα κατά την παράδοση-παραλαβή», συνέχισε ο κ Παυλόπουλος.
«Αν υπήρχε τηλεδιοικητής δεν θα συνέβαινε η σύγκρουση»
Ο Κώστας Παυλόπουλος, όμως, μετά από ερώτηση του Εφέτη Ανακριτή αναφέρθηκε στην γενικότερη κατάσταση του δικτύου, υποστηρίζοντας ότι «αν υπήρχει τηλεδιοίκηση δεν θα συνέβαινε η τραγωδία».
«Επειδή ήμουν τηλεδιοικητής κατά το συμβάν στη Ζάχαρη, (σ.σ πυρκαγιά) επαναλαμβάνω και πάλι ότι εκείνο το διάστημα έβλεπα τον ΣΣ Λάρισας και όλους τους χειρισμούς της, το κομμάτι της Ζάχαρης , τη Γυρτώνη, τον Ευαγγελισμό και την είσοδο της σήραγγας των Τεμπών. Κατά συνέπεια, αν είχε την ίδια εικόνα την 28-02-2023 το ΚΕΚ Λάρισας, ο τηλεδιοικητής θα έβλεπε την αλλαγή του κλειδιού 118 και τη λάθος πορεία της αμαξοστοιχίας στην γραμμή καθόδου και θα μπορούσε να επέμβει ειδοποιώντας τον Σταθμάρχη και τον μηχανοδηγό της επιβατικής, ώστε να ακινητοποιούσαν το τρένο», είπε.
«Σημειώνω επίσης ότι όσο λειτουργούσε το ΚΕΚ Λάρισας, ο κατά τόπους σταθμάρχης έπρεπε να πάρει έγκριση από τον τηλεδιοικητή, ο οποίος αφού ήλεγχε ότι είναι σωστά χαραγμένη η πορεία, έδινε την εντολή για να αναχωρήσει η αμαξοστοιχία», αποκάλυψε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Διευκρινίστε μας το ζήτημα της μη έκδοσης από τον Σαμαρά υποδείγματος 1001 για την lC62 το βράδυ της 28-02-2023.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: O Σαμαράς έπρεπε να έχει παραδώσει στον μηχανοδηγό της 1C 62 το υπόδειγμα 1001, το οποίο θα είχε το εξής περιεχόμενο: «Περάστε κόκκινο φωτόσημο εξόδου σταθμού Λάρισας. Κυκλοφορείτε στην άνοδο και σε διπλή γραμμή, μέχρι φωτόσημο εισόδου σταθμού Ν. Πόρων». Συνεπώς, ο μηχανοδηγός θα γνώριζε και ότι θα πρέπει να περάσει κόκκινο φωτόσημο και ότι κινείται στη γραμμή ανόδου, δηλαδή κινείται κανονικά. Στο τηλεγράφημα υπ’ αριθμ 65 του ραδιοτηλεφώνου που μου επιδεικνύετε, παραλείπει να αναφέρει την κανονικότητα της γραμμής και την κίνηση σε άνοδο. Ένας λόγος παραπάνω, επειδή η αμαξοστοιχία προερχόταν από μονοδρόμηση μέχρι τη Λάρισα. Θέλω να προσθέσω ότι συνεχίζω μέχρι σήμερα να παρέχω τις υπηρεσίες μου ως Σταθμάρχης κυρίως στον ΣΣ Λάρισας και ΣΣ Παλαιοφαρσάλου. Ταυτόχρονα, έχω την ευθύνη σύνταξης πορισμάτων της Γ Επιθεωρήσεως Λάρισας, δηλαδή του προσώπου που συγκεντρώνει στοιχεία, συντάσσει πορίσματα για κάθε σιδηροδρομικό συμβάν. Ενόψει όσων σας εξέθεσα, θέλω να δηλώσω ότι δεν με βαρύνει ευθύνη για το δυστύχημα της 28-02-2023».