Το Mirage του σμηναγού Γ. Μπαλταδώρου ήταν το «νούμερο 1» του ζεύγους που βρισκόταν σε ετοιμότητα στην 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο και απογειώθηκε λίγο μετά τις 11.00 το πρωί της Πέμπτης, ώστε να αναχαιτίσει δύο τουρκικά F-16 που είχαν παραβιάσει τον εθνικό εναέριο χώρο (ΕΕΧ) στην περιοχή μεταξύ Λέσβου και Χίου.

Όταν το ζεύγος των ελληνικών Mirage έφθασε στην περιοχή, τα τουρκικά F-16 βρίσκονταν ήδη στην πορεία επιστροφής προς την Τουρκία και ο Μπαλταδώρος έδωσε σήμα BVR (Beyond Visual Range), που μεταφράζεται σε απόσταση άνω των 20 μιλίων. Τα δύο τουρκικά έμειναν εντός του ΕΕΧ μεταξύ 11.15 και 11.24, ενώ η αντίστοιχη είσοδος που είχαν κάνει ακόμη δύο τουρκικά F-4 στο νοτιοανατολικό Αιγαίο διήρκεσε επίσης λίγα λεπτά (11.24-11.35), γεγονός που σημαίνει ότι πλέον τα ελληνικά Mirage είχαν την άδεια να επιστρέψουν στη Σκύρο, αφού πέταξαν περίπου μέχρι τη Ρόδο.

Το δεύτερο Mirage σταθεροποιήθηκε μόλις 100 μέτρα πάνω από τη θάλασσα, επισημαίνουν ειδικοί εκπαιδευτές σε αυτόν τον τύπο αεροσκάφους. Παρ’ ολίγον απεφεύχθη δηλαδή και μία δεύτερη τραγωδίαΚατά την επιστροφή τους προς τη Σκύρο και την προσέγγιση στο αεροδρόμιο της 135 Σ.Μ., τα δύο Mirage πετούσαν σε χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα, λόγω της χαμηλής νέφωσης και της αφρικανικής σκόνης που επηρέαζε την ορατότητα. Στις 12.15 ο κυβερνήτης του δεύτερου Mirage ειδοποίησε ότι είδε το αεροσκάφος του Μπαλταδώρου να «βουτάει» απότομα, μόλις εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου. Λόγω της πολύ κοντινής, παράλληλης, πτήσης που πραγματοποιούν τα ζεύγη των μαχητικών σε αυτές τις περιπτώσεις, ο κυβερνήτης του δεύτερου Mirage κατέβαλε τεράστια προσπάθεια προκειμένου να μην παρασυρθεί από τη μοιραία «βουτιά» του πρώτου. Ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους σε ένα ζεύγος ακολουθεί τον «1», που εν προκειμένω ήταν ο Μπαλταδώρος. Ως εκ τούτου, απαιτούνται ταχύτατοι χειρισμοί προκειμένου το δεύτερο αεροσκάφος να επανέλθει σε αυτόνομη πορεία. Το δεύτερο Mirage σταθεροποιήθηκε μόλις 100 μέτρα πάνω από τη θάλασσα, επισημαίνουν ειδικοί εκπαιδευτές σε αυτόν τον τύπο αεροσκάφους. Παρ’ ολίγον απεφεύχθη δηλαδή και μία δεύτερη τραγωδία.

Ειδικότερα, σύμφωνα με εκπαιδευτή πιλότων τέτοιου τύπου αεροσκαφών ο οποίος μίλησε στο zougla.gr, το Mirage 2000-5 είχε εντολή να πετάει πολύ χαμηλά και κάτω από τα νέφη που την Πέμπτη 12 Απριλίου είχαν «αγκαλιάσει» όλο το βόρειο Αιγαίο. Κατά πάσα πιθανότητα, το αεροσκάφος «κάρφωσε» από πολύ χαμηλό ύψος λόγω της αχλύος από τη θερμοκρασιακή αναστροφή εξαιτίας των ειδικών κλιματολογικών συνθηκών που επικρατούσαν. Το φαινόμενο αυτό το γνωρίζουν οι Έλληνες πιλότοι. Η αχλύς σημαίνει θαμπάδα-θολούρα.

Κατά την ίδια πηγή, το αεροσκάφος «κάρφωσε», αφού πρώτα παγιδεύτηκε στη λεγόμενη από τους πιλότους «σούπα» του Αιγαίου. Ο πιλότος του Mirage φέρεται να υπέστη παραισθητικό φαινόμενο-vertigo και ήταν αδύνατο να υπάρξει αντίδραση, διότι το αεροσκάφος βρισκόταν ήδη σε πολύ χαμηλή πτήση. Τα δύο Mirage 2000-5 είχαν πάρει την τελική πορεία τους για προσγείωση στο αεροδρόμιο της Σκύρου. Η κατεύθυνσή τους ήταν από βόρεια-βορειοανατολικά. Η πτήση εκείνη τη στιγμή ήταν σε ύψος 3.000 ποδών. Τα δύο αεροσκάφη πραγματοποίησαν μία στροφή για την τελική προσέγγιση του αεροδρομίου από ανατολικά. Τη στιγμή της στροφής ο δεύτερος πιλότος έχασε από το οπτικό του πεδίο ξαφνικά τον πρώτο. Όλα τα στοιχεία συνάδουν με την εξήγηση που δόθηκε παραπάνω για το φαινόμενο της παραίσθησης – vertigo.

Διαβάστε επίσης: