Σοβαρά ερωτήματα ανακύπτουν για τα αίτια του πρωτοφανούς σιδηροδρομικού ατυχήματος, που λίγο έλειψε να καταλήξει σε τραγωδία.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΣΕ, από τις ενδείξεις προκύπτει ότι το ατύχημα οφείλεται σε σειρά ανθρωπίνων λαθών, χωρίς να διευκρινίζονται ποιά. Επίσης, το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων θα είναι έτοιμο σε 20 ημέρες. 

Η σφοδρή σύγκρουση επιβατικής αμαξοστοιχίας με βαγόνια εμπορικής, τα οποία είχαν αποκολληθεί, κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες, έγινε στις 3.45 τα ξημερώματα, κοντά στη σήραγγα του Μπράλου.

Συγκεχυμένες, ωστόσο, είναι οι πληροφορίες για το πόσα βαγόνια αποτελούσαν την εμπορική αμαξοστοιχία, αν και το σίγουρο είναι σύμφωνα και με τις – μέχρι στιγμής – μαρτυρίες ότι ήταν πολλά περισσότερα από το προβλεπόμενο, που είναι τα 20. Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, η συγκεκριμένη αμαξοστοιχία μετέφερε 34 βαγόνια, 14 περισσότερα δηλαδή από το ανώτατο επιτρεπτό όριο.

Επίσης και το φορτίο της, ήταν υπέρβαρο. Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι ακόμα παραμένει θολό το τοπίο σχετικά με το πόσα βαγόνια αποκολλήθηκαν, καθώς μετά τις αρχικές εκτιμήσεις ότι επρόκειτο για τρία, νεότερες αναφορές κάνουν λόγο για 27!

 

Η αμαξοστοιχία 605 με περισσότερους από 500 επιβάτες, εκτελούσε το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Θεσσαλονίκη – Αθήνα, όταν στη θέση Σκάμνος Φθιώτιδας, ανάμεσα στους σταθμούς Ασωπού και Ελευθεροχωρίου, ο μηχανοδηγός είδε τα βαγόνια να του κλείνουν το δρόμο με τη σύγκρουση να είναι αναπόφευκτη.

Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο ένας από τους δύο μηχανοδηγούς της εμπορικής αμαξοστοιχίας, οι οποίοι συνελήφθησαν, το σημείο ήταν κατηφορικό και παρότι ήταν ενεργό το σύστημα πέδησης, τα βαγόνια αποκολλήθηκαν χωρίς να το αντιληφθούν! Επίσης υποστηρίζουν ότι είχαν επικοινωνήσει δύο φορές με το σταθμάρχη και αποδίδουν το ατύχημα στη μη λειτουργία του συστήματος πίεσης. Οι δύο μηχανοδηγοί αφέθηκαν ελεύθεροι με προφορική εντολή του εισαγγελέα πλημμελειοδικών Λαμίας.

Τεχνικός, ο οποίος εργάζεται στον ΟΣΕ εξέφρασε την απορία του για το ατύχημα. Όταν ένα βαγόνι αποκόπτεται βίαια από το συρμό, σπάζουν και οι σωλήνες πίεσης του αέρα με τον οποίο τροφοδοτείται από τη μηχανή. Η απότομη απώλεια πίεσης έχει ως αποτέλεσμα την αυτόματη ακινητοποίηση της αμαξοστοιχίας. Είναι επομένως απορίας άξιον, πώς δεν λειτούργησε το σύστημα πέδησης στη συγκεκριμένη περίπτωση, που θα είχε ως αποτέλεσμα την αποφυγή του ατυχήματος. Εάν οι υπεύθυνοι της αμαξοστοιχίας δεν είχαν τροφοδοτήσει κάποιο βαγόνι με αέρα – κάτι που απαγορεύεται αυστηρά – τότε μόνο δε θα λειτουργούσε η αυτόματη πέδηση και ο μηχανοδηγός θα αδυνατούσε να το αντιληφθεί. 

Την εκδοχή των δύο μηχανοδηγών της εμπορικής αμαξοστοιχίας για τα αίτια του ατυχήματος μετέφερε στη zougla.gr, το μέλος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Νώντας Θεοδωρόπουλος.

Στο νοσοκομείο Λαμίας διακομίσθηκαν συνολικά 17 άτομα, κάποιοι από τους οποίους θα παραμείνουν για νοσηλεία, ενώ οι υπόλοιποι θα υποβληθούν σε προληπτικό έλεγχο.  

Πιο σοβαρά τραυματισμένος με κατάγματα στα πόδια, είναι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας, για τον απεγκλωβισμό του οποίου χρειάστηκαν περισσότερες από 2 ώρες.

Οι πρώτες εικόνες από την αποβίβαση των επιβατών και τη μεταφορά των τραυματιών στο νοσοκομείο.

Η κυκλοφορία στη γραμμή αποκαταστάθηκε, ωστόσο νωρίτερα τρία τρένα από την Αθήνα έμειναν ακινητοποιημένα για αρκετές ώρες, στο σταθμό της Θήβας.

Τα σφάλματα

Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου των υπαλλήλων κίνησης Γιάννη Λύτρα, στη zougla. gr, η εμπορική αμαξοστοιχία σταμάτησε στο σταθμό του Ασωπού, δίνοντας προτεραιότητα στην επιβατική, η οποία εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο. Για τη διέλευση της επιβατικής όμως χρειαζόταν να δηλωθεί “ακεραιότητα αμαξοστοιχίας” από τον μηχανοδηγό της εμπορικής, αφού δεν υπήρχε “πράσινο” σήμα από την τηλεδιοίκηση του σταθμού, ότι η γραμμή ήταν ελεύθερη.

Ο μηχανοδηγός της εμπορικής, δήλωσε πως δεν είχε ένδειξη για διάσπαση της αμαξοστοιχίας, με συνέπεια η γραμμή να δηλωθεί ως ανοιχτή για τη διέλευση της επιβατικής αμαξοστοιχίας.