Το παράρτημα της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Πελοποννήσου (Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση) σε συνεργασία με την ομάδα: «Ανώνυμοι Σποροφύλακες το αγρόκτημα φυσικής καλλιέργειας Φοίφα, το “RE:THINK PROJECT”, τη στήριξη Δήμων της Μεσσηνίας, Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων και την επιστημονική καθοδήγηση του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού » ΔΗΜΗΤΡΑ» καλεί τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να συμμετέχουν στην περιβαλλοντική δράση: «Σχολεία με κήπο», που θα υλοποιηθεί για δεύτερη χρονιά το 2013-2014.

Σκοπός της ομάδας: «Σχολεία με κήπο» είναι η δημιουργία από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ενός κήπου χαράς και εργασίας, με βάση τις ανάγκες της, προσανατολισμένου στην αειφορία. Ταυτόχρονα προωθείται η ιδέα της καλλιέργειας και διάσωσης των τοπικών ποικιλιών και σπόρων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Με τις μεθόδους της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και μέσα από τη συνεργατική μάθηση, ο κήπος μπορεί να αναδείξει στο μικρό επίπεδο μια προσέγγιση βιώσιμης ανάπτυξης με οικολογική ευαισθησία και ολιστική διαχείριση προϊόντων και ενεργειακών πόρων. Κάθε γωνιά του μπορεί να είναι ένα μικρό εργαστήρι μελέτης και συνειδητοποίησης των ευαίσθητων περιβαλλοντικών ισορροπιών και των επιπτώσεών τους στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου.

Μέσα από δραστηριότητες με πρακτικό-βιωματικό αντίκρισμα, σε ένα περιβάλλον σχολικού κήπου οι μαθητές θα έχουν τη χαρά της δημιουργίας και διαμόρφωσής του σε ένα ανοιχτό στη κοινωνία σχολείο. Γνώσεις και δεξιότητες καλλιέργειας, επαφή με τη φύση, χαρά, υπευθυνότητα, δημιουργικότητα, ομαδική δουλειά, συνεργασία και επικοινωνία είναι μερικά από τα θετικά της δημιουργίας κήπου. Επιπλέον είναι σημαντικό οι μαθητές να μάθουν την περιβαλλοντική, διατροφική και οικονομική αξία καλλιέργειας τοπικών προϊόντων.

Ο κήπος μπορεί να περιλαμβάνει λαχανικά (ντομάτα, πατάτα, κολοκυθιά, αγγουριά, κ.α.), αρωματικά βότανα (λεβάντα, δυόσμο, μελισσοβότανο, κ.α.) και λουλούδια με έμφαση πάντα στη χρήση ενδημικών φυτών και σπόρων από ντόπιες ποικιλίες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μπορεί να αναπτύσσεται στην αυλή του σχολείου ή σε γειτονικό ελεύθερο χώρο που θα παραχωρήσει ο Δήμος. Μπορεί επίσης να αναπτύσσεται σε χώρο (παρτέρια, κρεμαστά παρτέρια, κ. λ. π.), που θα διαμορφωθεί στο σχολείο με ιδιοκατασκευές. Να λειτουργεί παράλληλα ,όπου είναι εφικτό, και κομποστοποιητής.

Οι εκπαιδευτικοί της ομάδας, που θα δημιουργήσουν κήπους θα έχουν τη δυνατότητα:

• να προμηθευτούν σπόρους από ντόπιες ποικιλίες.
• να αναζητήσουν χώρο δημιουργίας του κήπου και εκτός σχολείου σε συνεργασία με το Δήμο.
• να έχουν καθοδήγηση από ειδικούς επιστήμονες – συνεργάτες της ομάδας.
• να παρακολουθήσουν «απλά μαθήματα» δημιουργίας κήπου.
• να έχουν βοήθεια στην καλλιέργεια (σκάψιμο, όργωμα κ.λ.π.).
• να λειτουργήσουν κομποστοποιητή και να παράγουν το δικό τους κομπόστ.
• να συμμετέχουν σε επιμορφωτικές δράσεις, που θα οργανώνονται όλη τη χρονιά στην Καλαμάτα και εκτός.
• να δημιουργήσουν με βοήθεια ιδιοκατασκευές για καλλιέργεια, σε περίπτωση δυσκολίας εύρεσης άλλου χώρου καλλιέργειας.
• να μοιράζονται τις εμπειρίες τους και να ανταλλάσσουν ιδέες με τα άλλα μέλη της ομάδας σε τακτικές συναντήσεις.
• να συνεργαστούν με αντίστοιχες πρωτοβουλίες σχολείων σε άλλα μέρη της Ελλάδας( Κρήτη, Αττική κ.τ.λ.)

Η περιβαλλοντική δράση: «Σχολεία με κήπο» παρουσιάστηκε το 2012-13:

• σε εκπαιδευτικούς στην Αργολίδα σε συνεργασία με το ΚΠΕ Ν. ΚΙΟΥ.
• σε εκπαιδευτικούς στην Αρκαδία σε συνεργασία με το ΚΠΕ Καστρίου.
• σε εκπαιδευτικούς στην Κρήτη σε συνεργασία με το ΚΠΕ Ανωγείων.
• σε ημερίδες του Δήμου και σε συναντήσεις περιβαλλοντικών ομάδων και εθελοντών της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
• σε νέους από την Ευρώπη.
• στην ετήσια συνάντηση της ΠΕΕΚΠΕ (Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση) με τη συμμετοχή των παραρτημάτων από όλη τη χώρα.

Πηγή: .peloponnisiaki.gr
Επιμέλεια: Ανδρέας Ντίνης 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης