Στη Μύκονο, στο νησί που είναι παγκοσμίως γνωστό για τα ξέφρενα πάρτι, τις διασημότητες που το επισκέπτονται, αλλά και τις ομορφιές που έχει, όπως τα κλασικά κυκλαδίτικα νησιά, δεν είναι όλα μόνο χορός και τραγούδι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι παραβλέψεις και οι παρανομίες καλύπτονται επιμελώς. Όταν, όμως, κάποιοι παραβλέπουν σημαντικές ελλείψεις για την ασφάλεια των ταξιδιωτών, τότε η αμέλεια γίνεται εγκληματική.

Στο νησί των ανέμων, κάθε χρόνο, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, συρρέουν χιλιάδες τουρίστες, εγχώριοι και μη. Άλλοι με τα πλοία της γραμμής, άλλοι με τα σκάφη τους κι άλλοι χρησιμοποιούν το αεροπλάνο. Η κίνηση στο αεροδρόμιο της Μυκόνου ανταγωνίζεται το καλοκαίρι, αυτήν της Κρήτης και της Ρόδου. Οι καταγγελίες όμως, για την ασφάλεια του αεροδρομίου είναι πολλές.

«ΣΥΡΘΗΚΕ» ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΡΟΜΟ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΕΚΡΥΨΑΝ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πέρυσι, τέτοια εποχή περίπου, τη Μεγάλη Εβδομάδα, ένα μικρό μονοκινητήριο αεροσκάφος, με δύο άτομα πλήρωμα, έκανε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο της  Μυκόνου. Ο πιλότος αρχικά δεν μπορούσε να το προσγειώσει και αναγκάστηκε να αλλάξει πορεία για Μυτιλήνη. Εκεί, λένε όσοι έλεγξαν την περίπτωση, το πλήρωμα τα «έτσουξε» λίγο κι όταν επέστρεψε στο νησί, ήταν αδύνατο να προσγειώσει το αεροσκάφος με ασφάλεια. Κατά τη διάρκεια των χειρισμών προσγείωσης, για άγνωστους λόγους, το αεροπλάνο «σύρθηκε» με την κοιλιά για αρκετά μέτρα, μέχρι που σταμάτησε. Ο πιλότος και ο συγκυβερνήτης βγήκαν έξω κι άρχισαν να τρέχουν. Μέχρι να καταλάβουν ελεγκτές και υπάλληλοι του αεροδρομίου τι είχε συμβεί, εκείνοι είχαν εξαφανιστεί. Το γεγονός δεν είδε ποτέ το φως της δημοσιότητας. Τι είχε συμβεί;

Ο πύργος ελέγχου είδε ξαφνικά το αεροσκάφος να προσεγγίζει, γιατί εκεί που είναι χτισμένος, δεν έχει καλή ορατότητα. Ο ελεγκτής δεν μπορεί να δει από ένα σημείο και μετά, γιατί του «κόβει τη θέα», ένα σπίτι που είναι χτισμένο δίπλα στο αεροδρόμιο.

Φυσικά, ούτε αναφορά έγινε, ούτε κανείς έμαθε ποιοι ήταν οι δύο επιβάτες του αεροσκάφους. Το αεροδρόμιο είχε κλείσει για αρκετή ώρα, μέχρι ο γερανός να καθαρίσει το διάδρομο.

ΤΟ ΦΩΝΑΖΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ 2003

Αυτό το περιστατικό ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Μια ομάδα εργασίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το 2003, είχε κάνει αυτοψία στο αεροδρόμιο του νησιού και τα αποτελέσματα ήταν αποκαρδιωτικά. Το ερώτημα είναι πώς είναι δυνατόν, από τότε μέχρι σήμερα, να μην έχει γίνει απολύτως τίποτα για την ασφάλεια επιβατών κι εργαζομένων στον αερολιμένα Μυκόνου. Δείτε στα έγγραφα που συνέταξε η Επιτροπή, τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε.

Δε θα μιλήσουμε για τα λειτουργικά προβλήματα του πύργου ελέγχου, που είναι 30 ετών, δεν έχει τουαλέτες, όταν βρέχει μπαίνουν τα νερά στο κτίριο και λόγω των καλωδίων υπάρχει κίνδυνος ηλεκτροπληξίας ή για το πρόβλημα ηχομόνωσής του. Ή ακόμη και για τις «δέστρες» που δεν υπάρχουν εκεί όπου παρκάρουν τα αεροπλάνα και μερικές φορές, τα παρασύρει ο αέρας. Θα μιλήσουμε για επιχειρησιακά προβλήματα και προβλήματα ουσίας. Γράφουν λοιπόν οι επιθεωρητές στην έκθεσή τους. 

* Ο αερολιμένας Μυκόνου παρέχει υπηρεσίες ΠΕΑ και Προσέγγισης. Όμως και οι δύο υπηρεσίες εκτελούνται από τον περιορισμένο χώρο του ΠΕΑ από την ίδια έδρα και την ίδια συχνότητα.

* Τμήμα 200 μέτρων του διαδρόμου 34 και σε απόσταση 600 μέτρων από το κατώφλι δεν είναι ορατό από τον υπάρχοντα ΠΕΑ διότι εκεί υπάρχει κτίσμα που δεν ανήκει στον Αερολιμένα. 

* Λόγω έλλειψης VFR διαδρομών – υψών στην τερματική περιοχή της Μυκόνου και της αυξημένης VFR κυκλοφορίας Ανατολικά και Νοτιανατολικά του νησιού παρατηρείται πρόβλημα ραδιοκάλυψης της συχνότητας ΠΕΑ, προσέγγισης μέχρι το ύψος 2000FT. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την εμπλοκή της VFR κυκλοφορίας με τις διαδικασίες ανόδου-καθόδου της IFR κυκλοφορίας.

Με λίγα λόγια, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας βλέπουν το αεροπλάνο που έρχεται να προσγειωθεί… ξαφνικά, αφού το… κτίσμα που βρίσκεται στο διάδρομο προσγείωσης δεν τους επιτρέπει να δουν μακρύτερα. Αλλά και σε απόσταση 500 μέτρων, δεν μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί τους, καθώς, λόγω του βουνού «Κούνουπας», οι επικοινωνίες είναι αδύνατες. Και μιλάμε για ένα νησί που δεν πήρε τυχαία το όνομα «το νησί των ανέμων». Υπάρχει, άλλωστε, και σχετική διεθνής οδηγία (NOTAM), όταν υπάρχει νοτιάς, να μην προσγειώνονται αεροσκάφη.

Όλα αυτά, το 2003. Έχουν περάσει 6 χρόνια. Ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει. Κατέβηκαν οι πομποί από εκεί που ήταν, μας λέει πηγή στη zougla.gr. Το ερώτημα όμως για το κατά πόσο είναι ασφαλές το αεροδρόμιο της Μυκόνου, παραμένει.

Όπως παραμένει και η έκθεση των επιθεωρητών. Ίσως, αν αντιμετωπίσουν ακόμη ένα περιστατικό, όπως εκείνο του περασμένου Πάσχα, τότε να ξαναβγεί η έκθεση από τα συρτάρια.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης