Την προφυλάκιση του πλοίαρχου και του ύπαρχου του Blue Horizon για το θάνατο του 36χρονου Αντώνη Καρυώτη στο λιμάνι του Πειραιά, αποφάσισαν τα ξημερώματα της Δευτέρας ανακρίτρια και εισαγγελέας μετά από τις πολύωρες απολογίες των συνολικά τεσσάρων συλληφθέντων.
Ανακριτής και εισαγγελέας διαφώνησαν για την προφυλάκιση ή μη του υποπλοιάρχου και του λοστρόμου και αφέθηκαν ελεύθεροι. Έτσι την τελική απόφαση θα λάβει το δικαστικό συμβούλιο.
Ο υποπλοίαρχος νοσηλεύεται με ισχαιμικό επεισόδιο στο νοσοκομείο και μετέβη εκεί η ανακρίτρια προκειμένου να απολογηθεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στον πλοίαρχο που κατηγορείτο για επικίνδυνη παρέμβαση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες ασκήθηκε συμπληρωματική δίωξη για θανατηφόρα έκθεση.
Ο ίδιος στην κατάθεσή του φέρεται να υποστηρίζει ότι έπραξε τα δέοντα σύμφωνα με τους κανονισμούς όταν ενημερώθηκε ότι υπάρχει άνθρωπος στη θάλασσα και ενημέρωσε το λιμενικό.
Από την πλευρά του ο ύπαρχος στην κατάθεσή του, φέρεται να υποστηρίζει, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι αναλαμβάνει την ευθύνη για ότι συνέβη αλλά δεν αποδέχεται το νομικό χαρακτηρισμό της πράξης ανθρωποκτονία από ενδεχόμενο δόλο. “Πάτησε στο νύχι του καταπέλτη. Γλίστρησε κι αυτός κι εγώ. Εκείνος έπεσε. Ήθελα να πέσω να βοηθήσω αλλά είχε ήδη απομακρυνθεί το πλοίο” φέρεται να ισχυρίστηκε ο ίδιος στην απολογία του. Πρόσθεσε ότι όταν “γύρισε προς τα πίσω για να πάρω σωστικό μέσο ο άνθρωπος είχε πνιγεί από την περιδίνηση.”
Το απολογητικό υπόμνημα του καπετάνιου για τη δολοφονία του Αντώνη
Μαραθώνιες ήταν οι απολογίες των τριών μελών του πληρώματος του Blue Horizon στην 3η ανακρίτρια Πειραιά με την ίδια μάλιστα να μεταβαίνει αμέσως μετά στο Θριάσιο Νοσοκομείο προκειμένου να λάβει απολογία από τον υποπλοίαρχο που νοσηλεύεται μετά από ισχαιμικό επεισόδιο. Η «zougla» παρουσιάζει το απολογητικό υπόμνημα του καπετάνιου που επέμενε στην απολογία του ότι όταν ξεκίνησε το πλοίο δεν είχε ιδέα ότι ο ύπαρχος έσπρωξε τον άτυχο Αντώνη:
«Δηλώνω συντετριμμένος κι άμα συγκλονισμένος από τον αδόκητο θάνατο του νεαρού συνανθρώπου μας κι αισθάνομαι την ανάγκη να εκφράσω από τα βάθη της καρδιάς μου τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του εκλιπόντος.
Φέρω το βαθμό του πλοιάρχου και είμαι ο καπετάνιος του Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου με την ονομασία BLUE HORIZON.
Ως έχω καταγράψει αναλυτικά και στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου, το οποίο έχει κατασχεθεί και συνακόλουθα εγχειριστεί νόμιμα στην δικογραφία, εγώ ήδη από τις 20.30 μμ της 5-9-2023 ευρισκόμουν στην γέφυρα του πλοίου από κοινού με λοιπούς συναδέρφους μου αξιωματικούς και μη (μερικοί εκ των οποίων έχουν ήδη καταθέσει στα πλαίσια της αστυνομικής προανάκρισης) και προετοιμάζαμε τον απόπλου του, που είχε καθοριστεί για τις 21.00 μμ. κι ο οποίος καθυστέρησε περί τα 10’ λόγω φόρτωσης οχημάτων. Περί ώρα 21.09 μμ κι ενώ είχε ολοκληρωθεί (κι ανακοινωθεί προσηκόντως) η διαδικασία ασφαλούς φόρτωσης των οχημάτων κι επιβίβασης όλων των επιβατών, ζήτησα μέσω του ch 13 του Piraeus Marine Traffic από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Πλοίων άδεια απόπλου, την οποία έλαβα στις 21.12 μμ με προορισμό το λιμάνι του Ηρακλείου.
Στις 21.13 μμ ενημερώθηκα από τους αξιωματικούς πρύμνης και καταπέλτη ότι το πλοίο είχε αποδεθεί. Έπειτα επικοινώνησα εκ νέου με τον ύπαρχο που ευρίσκετο στον καταπέλτη, ο οποίος αφού με διαβεβαίωσε ότι είμαστε έτοιμοι να φύγουμε κι όλα έχουν καλώς, έδωσα εντολή μέσω vhf να σηκώσουν καταπέλτη, απαντώντας μου χαρακτηριστικά «βίρα καταπέλτης, κάπτεν φεύγουμε».
Περί τις 21.14 μμ άκουσα τον ευρισκόμενο στην πρήμνη Ύπαρχό μου να φωνάζει έντονα μέσω vhf «κάπτεν, κάπτεν», κατάλαβα ότι κάτι ασυνήθιστο συμβαίνει στην πλευρά της πρήμνης του καραβιού, εντελώς ανακλαστικά κοίταξα την οθόνη που απεικονίζει τον καταπέλτη (μόνιτορ 13) και το μόνο πράγμα που ίσα – ίσα, ελάχιστα πρόλαβα να δώ, ήταν ένα άνθρωπο να πέφτει στην θάλασσα. Σας δηλώνω υπεύθυνα ότι εγώ, απασχολούμενος με την διαδικασία απόπλου του πλοίου, η οποία είναι πολυσύνθετη και δαιδαλώδης, αναγκάζομαι να κοιτάω – και μόνο – την πλώρη του πλοίου και να συντονίζω ταυτόχρονα το προσωπικό της γέφυρας, έχοντας εμπιστοσύνη ότι το μεν τα εμπειρότατα στελέχη μου (πρύμνης, καταπέλτη, καταστρώματος) θα πράξουν τα δέοντα, σύμφωνα με τα διεθνώς παραδεδεγμένα στην ναυσιπλοΐα και με βάση την εκπαίδευση και την πείρα τους, το δε η αρμόδια εποπτεύουσα Λιμενική Αρχή θα είχε μεριμνήσει, ως όφειλε, για την διασφάλιση της διακοπής της κυκλοφορίας και της εν γένει προσέγγισης από και προς το πλοίο και μέχρι την απομάκρυνσή του και κατά τούτο ΔΕΝ υπέπεσε στην αντίληψή μου καμία προγενέστερη διαμάχη μεταξύ του προσωπικού καταπέλτη και του θανόντος.
Ακαριαία έδωσα εντολή στον ανθυποπλοίαρχό μου κ. Δημήτριο Μπήτρο να μειώσει ταχύτητα και ισχύ μηχανών στην απειροελάχιστη πηδαλιουχική δύναμη (αναλύω παρακάτω τους λόγους) και να ενημερώσει ΆΜΕΣΑ μέσω vhf ch 13 το Piraeus Marine Traffic και ταυτόχρονα να καλέσει και τηλεφωνικά το Α’ Λιμενικό Τμήμα του Λιμεναρχείου Πειραιά, ως επιτάσσεται από το πρωτόκολλο ενεργειών, πράγμα το οποίο έγινε, ενώ μίλησα και ο ίδιος τηλεφωνικά με το παραπάνω τμήμα. Ειλικρινά, Σας διαβεβαιώ ότι μέχρι εκείνη την στιγμή ΔΕΝ γνώριζα τι ακριβώς είχε συμβεί και μάλιστα φώναζα στο vhf στους ευρισκόμενους στον καταπέλτη αξιωματικούς «Ρε παιδιά τι γίνεται εκεί…;»
Εν συνεχεία κι αφού είχα πράξει lege artis, ήτοι είχα ειδοποιήσει την εποπτεύουσα και προϊσταμένη αρχή μου, ήτοι το Λιμεναρχείο Πειραιά και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Πλοίων, ανέμενα απλώς οδηγίες κι εντολές για την περαιτέρω συμπεριφορά μου, ως άλλωστε επιτάσσει το πρωτόκολλο / μνημόνιο ενεργειών, σύμφωνα με το οποίο τον πρώτο και τελευταίο λόγο εντός του λιμένα τον έχει το κέντρο επιχειρήσεων.
Σημειώνω στο σημείο αυτό (επειδή έχει γίνει πολύς λόγος γιατί δεν έκανα άμεσα κράτη τις μηχανές και γιατί δεν ακινητοποίησα το πλοίο) ότι έδωσα εντολή στους υφισταμένους μου να ορίσουν την ελάχιστη δυνατή πηδαλιουχική ταχύτητα με κατεύθυνση προς την έξοδο του λιμένος, διότι σε διαφορετική περίπτωση το πλοίο θα έμενε ακυβέρνητο ΜΕ ΟΡΑΤΟ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΚΙΝΔΥΝΟ ΖΩΗΣ του πολυπληθούς πληρώματος και των εκατοντάδων επιβατών τόσο του πλοίου που κυβερνούσα εγώ όσο και λοιπών σκαφών ευρισκόμενων στο λιμένα του Πειραιώς, ένεκα του σοβαρού ενδεχομένου πρόσκρουσης είτε στον λιμενοβραχίονα, είτε στα ελλιμενισμένα σκάφη, είτε στον ντόκο, με περαιτέρω βάσιμο κι ορατό κίνδυνο συνθλίψεως του ανθρώπου που για άγνωστο σε μένα – μέχρι την στιγμή εκείνη – λόγο είχε βρεθεί στην θάλασσα. Ειλικρινά, βρέθηκα εντελώς αιφνιδιαστικά σε πρόδηλη κατάσταση ανάγκης και τραγικό ηθικό δίλημμα, καταληφθείς εντωμεταξύ από ταχύτατα αναπτυσσόμενα αισθήματα αγωνίας, άγχους και απογοήτευσης κι έπραξα αυτό που μού υπέδειξε εκείνη την στιγμή το ένστικτο και η εμπειρία μου, προς αποφυγή διακινδυνεύσεως και βλάβης υπέρτερων ποιοτικά και ποσοτικά εννόμων αγαθών.
Περί τις 21.42 μμ, ήτοι περί τα 30’ μετά την αρχική μου επικοινωνία με το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Πλοίων και με το Α’ Λιμενικό Τμήμα, έλαβα εντολή για διακοπή πλού και αναμονή περαιτέρω οδηγιών, πράγμα που έπραξα άμεσα δίδοντας τις αντίστοιχες εντολές στο προσωπικό της γέφυρας και περί τις 22.01 μμ, ήτοι περί τα 45’ μετά την αρχική μου επικοινωνία έλαβα τηλεφωνική εντολή από τον ίδιο τον Κεντρικό Λιμενάρχη Πειραιά για επιστροφή του πλοίου στο λιμάνι του Πειραιά, πράγμα το οποίο έπραξα άμεσα.
Επαναλαμβάνω στο σημείο αυτό την συντριβή και την βαθιά μου οδύνη από τον θάνατο του νέου συνανθρώπου μας, πλην όμως η απόδοση της εις βάρος μου υπερτροφικής δίωξης, ερειδόμενη επί εδάφους υπόθεσης εργασίας της διωκτικής αρχής ως τάχα εμφορούμενος από δόλο i) συγκεκριμένης διακινδύνευσης της ασφάλειας των υδάτινων συγκοινωνιών με περαιτέρω δυνητική διακινδύνευση ανθρώπου (ΠΚ 291), ii) είτε συγκεκριμένης διακινδύνευσης της ζωής του συγκεκριμένου άτυχου νέου (ΠΚ 306), αμφότερες υπό την εκδοχή της παράλειψης οφειλομένων νόμιμων ενεργειών κατ’ άρθρο 15 ΠΚ δεν συνάδει τόσο με το αποδεικτικό υλικό της δικογραφίας και δη από την επισκόπηση του vdr και σίγουρα όχι με τα διδάγματα της κοινής πείρας και πρακτικής.
Κυρία Ανακρίτρια,
Κατανοώ πλήρως τις κοινωνικά επώδυνες συνέπειες του υπόψη βιοτικού συμβάντος και την ανάγκη για συμβολικές αντιδράσεις. Πλην όμως, στην περίπτωσή μου τυγχάνουν εφαρμοστέοι όλοι εκείνοι οι νομολογιακά διαμορφωμένοι αντενδείκτες δόλου και τελικά ενδεχόμενα αποδοχής ασυνείδητης ή / και ενσυνείδητης αμέλειας σε περίπτωση που καταγνωσθεί κάποια ενέργεια ή παράλειψή μου που αντιστρατεύεται το αντικειμενικώς επιβαλλόμενο καθήκον επιμέλειας και δη κάποιον πρωτεύοντα κανόνα επιμελούς διεξαγωγής ενός εγχειρήματος (νομοθετική διάταξη, διεθνώς παραδεδεγμένοι κανόνες της επιστήμης της ναυτιλίας, γενικοί εμπειρικοί κανόνες, συναλλακτικά ήθη) που οριοθετεί το καθήκον σώφρονης συμπεριφοράς επιμελούς προσώπου».
Ανέλαβε την ευθύνη ο ύπαρχος
Από την πλευρά του ο ύπαρχος στην απολογία του φέρεται να υποστηρίζει, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι αναλαμβάνει την ευθύνη για ότι συνέβη αλλά δεν αποδέχεται το νομικό χαρακτηρισμό της πράξης ανθρωποκτονία από ενδεχόμενο δόλο.
«Πάτησε στο “νύχι” του καταπέλτη και έχασε την ισορροπία του. Εκείνος έπεσε. Κι εγώ κινδύνεψα να πέσω δύο φορές. Toν έσπρωξα δύο φορές μια από την δεξιά και μια μετά στο κέντρο όταν ο ίδιος κάνει κυκλωτική κίνηση. Την τρίτη φορά είχα παρατεταμένα τα χέρια μου για να μην περάσει. Την πρώτη φορά φοβήθηκα, την δεύτερη ήθελα να πέσω να βοηθήσω αλλά είχε ήδη απομακρυνθεί το πλοίο. Μόλις έπεσε στο νερό φωνάζω Captain, Άνθρωπος στη θάλασσα. Αυτό προκύπτει από το μαύρο κουτί και το ημερολόγιο του πλοίου. Γύρισα αμέσως προς τα πίσω για να πάρω σωστικό μέσο αλλά ο άνθρωπος είχε πνιγεί από την περιδίνηση».
Το κατηγορητήριο για τον ύπαρχο
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο ο ύπαρχος προέβλεψε και αποδέχτηκε ως ενδεχόμενο, τον πνιγμό από εισρόφηση θαλασσίου ύδατος του 36χρονου τον οποίο οδήγησε στο κενό με σωματική βία ενώ στη συνέχεια έδωσε έγκριση για άμεση αναχώρηση του πλοίου.
«Αφού απομάκρυνες το τελευταίο σκοινί πρόσδεσης του πλοίου από τον κάβο της προβλήτας, προκειμένου το πλοίο να αναχωρήσει και επέστρεψες στη ράμπα επιβίβασης οχημάτων ( καταπέλτης ) ενόσω ακόμη αυτή δεν είχε ανελκυστει αλλά εφαπτόταν στην προβλήτα του λιμένος, όταν αντελήφθης ότι ο Αντώνης Καριώτης ανέβηκε τρέχοντας στην ράμπα επιβίβασης οχημάτων με σκοπό να επιβιβαστεί στο πλοίο και ενώ ο τελευταίος επανερχόταν επανειλημμένως σε μια διαρκή προσπάθεια του να επιβιβαστεί, εσύ επέμεινες συνεχίζοντας τις επανειλημμένες ωθήσεις σου σπρώχνοντας και τραβώντας τον με τα χέρια σου προς την προβλήτα, φωνάζοντας του “έξω ρε”, μολονότι στο μεταξύ είχαν τεθεί σε λειτουργία οι μηχανές του πλοίου και αυτό είχε ήδη αρχίσει να απομακρύνεται από την προβλήτα, με αποτέλεσμα ο Αντώνης Καριωτης, υφιστάμενος την ως άνω σωματική βία από εσένα, να πέσει στο κενό που δημιουργήθηκε εκ της κίνησης του πλοίου μεταξύ της προβλήτας και του καταπέλτη, ο οποίος δεν είχε ακόμη ανελκυσθεί και ασφαλιστεί και να βρεθεί στην θάλασσα, στο σημείο που αναδεύονταν τα ύδατα έμπροσθεν των μηχανών των πλοίων ( στην πρύμνη ). Επιπροσθέτως, αμέσως μετά την πτώση του Αντώνη Καριώτη στη θάλασσα και ενώ τον παρατηρούσες καθώς εκείνος αναδευόταν εντός των υδάτων κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας συνέπεια της κίνησης των μηχανών του πλοίου, ήτοι ευρίσκετο σε κατάσταση που αδυνατούσε να επιπλεύσει κολυμπώντας, έδωσες την έγκριση για άμεση αναχώρηση φωνάζοντας στο φορητό VHF που κρατούσες την φράση «φεύγουμε φεύγουμε», με αποτέλεσμα να μην δρομολογηθούν όλες οι ενδεδειγμένες προβλεπόμενες ενέργειες. ( Παύση μηχανών, ρίψη σωσιβίου, χρήση σωσιβιας λέμβου κλπ ). Συνέπεια της ως άνω συμπεριφοράς σου, ήταν να επέλθει εντός ολίγων λεπτών από την πτώση στην θάλασσα, ο θάνατος του Αντώνη Καριώτη εκ πνιγμού, από εισρόφηση θαλασσίου ύδατος, αποτέλεσμα που προέβλεψες και αποδέχτηκες ως ενδεχόμενο να επέλθει».
Ηχητικό ντοκουμέντο φέρνει στο φως όσα ειπώθηκαν μέσω ενδοεπικοινωνίας δευτερόλεπτα μετά τον πνιγμό του 36χρονου Αντώνη στο λιμάνι του Πειραιά. Το Blue Horizon έχει αποπλεύσει και στους διαλόγους ακούγεται ο πλοίαρχος να ρωτάει τα μέλη του πληρώματος τι έχει συμβεί στον καταπέλτη. Ενημερώνεται ότι υπάρχει άνθρωπος στη θάλασσα και φωνάζει.
Αμέσως μετά, ο πλοίαρχος δίνει εντολή να κατεβάσει ταχύτητα το πλοίο και κάνει ερωτήσεις προκειμένου να μάθει ποιος έπεσε στη θάλασσα. Ρωτάει αν επιπλέει και ζητά από τον ύπαρχο να του δώσει λεπτομέρειες για το συμβάν. Ακούγεται να ενημερώνει το πρώτο λιμενικό τμήμα του ΚΛΠ.