Η γνωστή λαϊκή ρήση «κάλλιο αργά παρά ποτέ» εξηγεί, όπως φαίνεται, τις δικαστικές εξελίξεις που πυροδότησε, ύστερα από 14 ολόκληρα χρόνια, ο φάκελος για την περίφημη ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Χάρη στην επίπονη έρευνα δύο ανακριτών διαφθοράς, ανοίγει για πρώτη φορά η υπόθεση αυτή η οποία αν και είχε παρουσιαστεί τότε λίγο ως πολύ ως…. success story της ελληνικής ναυπηγικής, αποδείχτηκε εξαιρετικά ζημιογόνα για το ελληνικό δημόσιο.

Κι η «πολύφερνη νύφη», όπως είχε χαρακτηριστεί η Γερμανική κοινοπραξία HDW/Ferrstaal κατά τη διάρκεια της επίμαχης σύμβασης το 2002, στο τέλος μάλλον κράτησε για τον εαυτό της την «προίκα» που αφειδώς της προσφέρθηκε από την τότε κυβέρνηση.

Έπειτα λοιπόν από 14 ολόκληρα χρόνια, μπαίνει στο μικροσκόπιο ο φάκελος της πώλησης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Γερμανική κοινοπραξία HDW/Ferrstaal η οποία φέρεται να ζημίωσε το ελληνικό δημόσιο με ποσό που ξεπερνά τα 53 εκατομμύρια ευρώ. Η εν λόγω κοινοπραξία η οποία ερευνάται για μίζες που αφορούν το σκάνδαλο με τα υποβρύχια, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της έρευνα, έλαβε ως «δώρο» τα ναυπηγεία, υπογράφοντας μία «χρυσή» σύμβαση η οποία από την πρώτη στιγμή είχε προκαλέσει σειρά ερωτημάτων.

​Η εν λόγω κοινοπραξία η οποία ερευνάται για μίζες που αφορούν το σκάνδαλο με τα υποβρύχια, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της έρευνα, έλαβε ως «δώρο» τα ναυπηγεία, υπογράφοντας μία «χρυσή» σύμβαση η οποία από την πρώτη στιγμή είχε προκαλέσει σειρά ερωτημάτων.Τα νέα στοιχεία που συγκέντρωσαν η ανακρίτρια κατά της Διαφθοράς Ηλιάννα Ζαμανίκα και ο επίκουρος ανακριτής Γιώργος Ευαγγέλου τα οποία δρομολογούν νέο γύρο έρευνας για την υπόθεση ήδη διαβιβάστηκαν στην Εισαγγελία Διαφθοράς που θα αναζητήσει ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκομένων φορέων στην επίμαχη διαδικασία συμπεριλαμβανομένων και των πολιτικών προσώπων που συμμετείχαν στη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης.

Εκείνη την περίοδο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών ήταν ο Νίκος Χριστοδουλάκης, υπουργός Ανάπτυξης ο Άκης Τσοχατζόπουλος, υφυπουργός Ανάπτυξης ο Αλ. Καλαφάτης και υπουργός Άμυνας, ο Γιάννος Παπαντωνίου.

Τρία είναι τα «γκρίζα» σημεία της διαδικασίας που χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως «σικέ».

Α. Η εταιρία ουδέποτε κατέβαλε το ποσό που είχε δεσμευθεί να καταβάλει ως αύξηση μετοχικού κεφαλαίου στην ΕΝΑΕ.

Β. Την ίδια ημέρα υπογραφής της σύμβασης ιδιωτικοποίησης (31/5/2002) υπεγράφη και η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών υποβρυχίων .

Γ. Αν και προτεραιότητα για την ιδιωτικοποίηση των ναυπηγείων ήταν συνέχιση της λειτουργίας της επιχείρησης και ο εκσυγχρονισμός των Ναυπηγείων, η πραγματικότητα ήταν πως τα Ναυπηγεία απαξιώθηκαν και εκατοντάδες θέσεις εργασίας χάθηκαν.

​Η νέα έρευνα στρέφεται κατά όλων των προσώπων – πολιτικών και μη – που ενεπλάκησαν στην υπόθεση εξαγοράς των Ναυπηγείων από τη HDW για απιστία κακουργηματική σε βάρος του δημοσίουΗ νέα έρευνα στρέφεται κατά όλων των προσώπων – πολιτικών και μη – που ενεπλάκησαν στην υπόθεση εξαγοράς των Ναυπηγείων από τη HDW για απιστία κακουργηματική σε βάρος του δημοσίου. Το ζήτημα είναι τι θα γίνει αν προκύψουν ερευνώμενες ευθύνες πολιτικών προσώπων οι οποίες με βάση το νόμο περί ευθύνης υπουργών είναι καταφανώς παραγεγραμμένες.

Οι δικαστικές αρχές έχουν αυτό τον προβληματισμό αλλά – επικαλούμενες ανάλογες υποθέσεις – θυμίζουν πως σε περίπτωση που διευρυνθεί ο κύκλος των αδικημάτων και εντοπιστεί ροή μαύρου χρήματος, τότε τα αδικήματα αυτά δεν θα είναι παραγεγραμμένα ακόμα και για πολιτικά πρόσωπα. Τέτοια περίπτωση βέβαια είναι του Άκη Τσοχατζόπουλου για την υπόθεση των εξοπλιστικών.

Το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται στις έρευνες για τις συμβάσεις των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Οι ανακριτές Ηλιάννα Ζαμανίκα και Γιώργος Ευαγγέλου μετά από βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών , εντόπισαν έγγραφα και μαρτυρικές καταθέσεις στην υπόθεση των Γερμανικων υποβρυχίων που τους οδήγησαν για πρώτη φορά στην διενέργεια ελέγχου της ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων (ΕΝΑΕ). Το πρώτο συμπέρασμα το οποίο μένει να επιβεβαιωθεί με περαιτέρω στοιχεία ειναι πως η πώληση έγινε με αδιαφανή διαγωνισμό και κατά παραβίαση των οριζομένων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Ιδιωτικοποίηση Εταιρειών που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο.

Ήδη οι δικαστικές αρχές έχουν απαγγείλει κατηγορία για κακουργηματική απιστία σε βάρος ενός υπαλλήλου των ΕΝΑΕ, αλά εκτιμάται ότι ο κύκλος των ερευνωμένων θα ανοίξει. Κι αυτό γιατί φέρεται να έχουν προκύψει τα εξής:

​Ήδη οι δικαστικές αρχές έχουν απαγγείλει κατηγορία για κακουργηματική απιστία σε βάρος ενός υπαλλήλου των ΕΝΑΕ, αλά εκτιμάται ότι ο κύκλος των ερευνωμένων θα ανοίξει

-Οι εμπλεκόμενοι ( Μέλη της ΕΝΑΕ, εργαζόμενοι, ΕΤΒΑ και μέλη της ελληνικής κυβέρνησης) έθεσαν τη γερμανική εταιρεία σε πλεονεκτική θέση έναντι των άλλων διαγωνιζομένων , ώστε να προτιμηθεί έναντι των αντιπάλων της δίνοντας συγκεκριμένα ωφελήματα ( τα οποία δεν προσέφεραν σε άλλες).

-Η γερμανική κοινοπραξία έχοντας πλήρη γνώση και εικόνα για τα οικονομικά δεδομένα της ΕΝΑΕ (εκκρεμείς συμβάσεις ,χρέη και παράνομες κρατικές ενισχύσεις ) αξίωσε και τελικά κατάφερε να πάρει συγκεκριμένα ανταλλάγματα.

-Τα πρόσωπα που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις φέρονται ότι έπεισαν τη γερμανική εταιρεία να αποσύρει αντιρρήσεις που αρχικά είχε προβάλει προκειμένου να γίνει δεκτή η προσφορά της , καθώς σε διαφορετική περίπτωση κινδύνευε με αποκλεισμό . Τα ίδια πρόσωπα ,που μπαίνουν τώρα στο μικροσκόπιο της δικαιοσύνης, της υποσχέθηκαν ότι μετά την υπογραφή της σύμβασης θα ικανοποιούνταν όλες της οι απαιτήσεις .Μεταξύ των πολλών ωφελειών ήταν ότι αγόρασε την ελληνική επιχείρηση (ΕΝΑΕ ) απαλλαγμένη από πρόστιμα, τόκους υπερημερίας και άλλες οφειλές. Επιπλέον, ανέλαβε και το πρόγραμμα επισκευής και εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων.

Οι συνθήκες υπογραφής της σύμβασης ιδιωτικοποίησης αποτέλεσαν αντικείμενο έρευνας και της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ιδιωτικοποίηση ζημίωσε το ελληνικό Δημόσιο χαρακτηρίζοντας μάλιστα παράνομη την επιλογή της προσφοράς των Γερμανών.