Της Άντζελας Πεΐτση
«Ξεχείλισε» η οργή και η αγανάκτηση του επιχειρηματικού κόσμου της βόρειας Ελλάδας, από τις συνεχιζόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των λιμενεργατών, καθώς το οικονομικό κόστος που έχει δημιουργηθεί είναι δυσβάσταχτο.
Αφού εξάντλησαν όλα τα όρια, περιμένοντας να βρεθεί συμβιβαστική λύση μεταξύ των εργαζομένων και της κυβέρνησης, σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα στα γραφεία του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, οι επιχειρηματικοί φορείς της Κεντρικής Μακεδονίας αποφάσισαν ομόφωνα:
– Να καταθέσουν αγωγή προκειμένου να κηρυχθεί η απεργία των λιμενεργατών παράνομη και καταχρηστική
– Να ζητήσουν την παρέμβαση του εισαγγελέα για να διερευνηθούν «τυχόν» ποινικές ευθύνες
– Να προχωρήσουν σε διευκόλυνση των επιχειρήσεων μελών τόσο των Επιμελητηρίων όσο και των παραγωγικών φορέων, για την υποβολή αγωγών που αφορούν σε ζημιές που έχουν υποστεί – Όπως διευκρινίστηκε θα στραφούν και κατά του ΟΛΘ
– Να καταθέσουν αίτημα για άμεση παράσταση στον πρωθυπουργό
Τα παραπάνω ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο κοινής συνέντευξης Τύπου που έδωσαν οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων, μετά την ολοκλήρωση της διευρυμένης σύσκεψης στο ΒΕΘ.
Όπως διευκρίνισε ο πρόεδρος του ΒΕΘ Παναγιώτης Παπαδόπουλος, οι επιχειρηματικοί φορείς της Θεσσαλονίκης απέστειλαν στις 26 Μαΐου επιστολή στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, στην οποία εξέφραζαν την αγωνία των επιχειρήσεων της περιοχής για τις επαναλαμβανόμενες απεργίες στον ΟΛΘ και έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου για πρόκληση ανεπανόρθωτων βλαβών στην ήδη χειμαζόμενη επιχειρηματικότητα. Την Τετάρτη 15 Ιουνίου, πήραν απάντηση από τον αρμόδιο υπουργό κ. Δρίτσα, χωρίς να περιέχει καμία ουσιώδη απάντηση στην επιστολή που είχαν αποστείλει.
Τα οικονομικά στοιχεία
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Μακεδονίας-Θράκης Βασίλης Καμπάκης, από τις 25 Μαΐου 2016 που ξεκίνησε η απεργία μέχρι και σήμερα οι ζημιές έχουν ως εξής:
Α) Κοντέινερ: Για το σύνολο των κοντέινερ, η οικονομική ζημιά του λιμένος είναι περίπου 2,5 εκατ. ευρώ. Αλλά επειδή εκφορτώνονται στον Πειραιά η «επιπλέον» επιβάρυνση για το κάθε κοντέινερ ανέρχεται περίπου στο ποσό των 1000 ευρώ. Στην ουσία επιβαρύνεται η κατανάλωση με ένα ποσό της τάξεως των 19.500 ευρώ. Η μεγαλύτερη ζημιά ωστόσο αφορά στην «αξιοπιστία» προς τα Βαλκάνια, η οποία έχει χαθεί.
Β) Γενικό φορτίο: Η ζημιά του λιμένος ανέρχεται περίπου στο ποσό του 1,2 εκατ. ευρώ. Όμως το μέγιστο πρόβλημα είναι ότι το φορτίο επιβαρύνεται με σταλίες των πλοίων που κατά μέσο όρο ανέρχεται στο ποσό των περίπου πέντε εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, επεσήμανε τα σημαντικότερα σημεία του προβλήματος:
– Οι αγοραπωλησίες των φορτίων γίνονται με προπληρωμές και η κατάσταση αυτή μπλοκάρει τεράστια ποσά σύμφωνα με την αξία των φορτίων που δεν παραδίδονται.
– Τα εργοστάσια (ελληνικά-βαλκανικά) δεν παραλαμβάνουν πρώτες ύλες με αποτέλεσμα να μην δουλεύουν, με ορατό τον κίνδυνο των απολύσεων
– Οι πολυεθνικές ήδη αδειοδοτούν «υποχρεωτικά» τους υπαλλήλους τους
– Το λιμάνι μειώνεται συνεχώς και σε τέτοιο βαθμό που στο τέλος δε θα υπάρχει φορτίο για να δικαιολογήσει την ύπαρξή του. Όπως η «αξιοπιστία» του χάθηκε και δεν μπορεί να κοστολογηθεί.
Οι εκπρόσωποι των επιμελητηρίων, συνδέσμων, συλλόγων, ενώσεων, εκτελωνιστών και ναυτικών πρακτόρων, βιομηχάνων, βιοτεχνών και φορέων απαιτούν άμεσα λύση της απεργίας των λιμενεργατών.
Ωστόσο, ακόμα κι αν λυθεί η απεργία, θα προχωρήσουν σε αγωγές ζητώντας αποζημιώσεις για την μεγάλη οικονομική καταστροφή που έχουν υποστεί.