Ο πανικός δεν ήταν ποτέ ο καλύτερος σύμβουλος σε διαχείριση κρίσεων. Η κρατική μηχανή, αισθανόμενη την πίεση που ασκεί η κοινωνία για την υπόθεση της οικολογικής καταστροφής, επιχειρεί κυρίως να διαφυλάξει τα νώτα της και να εξασφαλίσει το απυρόβλητο παρά να μεθοδεύσει λύσεις με άμεσες επεμβάσεις.

Τα παραπάνω αφορούν την τελευταία εξέλιξη μετά την διακοπή της απάντλησης πετρελαιοειδών από το ναυαγισμένο σκαρί «Αγία Ζώνη 2», την κατάσχεση του «Lassea» μετά την ανακάλυψη φορτίου καυσίμων χωρίς παραστατικά και την σύλληψη του Καπετάνιου και του Α. Μηχανικού. Το δεξαμενόπλοιο «Lassea», χωρίς πια πιστοποιητικά και ασφαλιστήρια, βρίσκεται αγκυροβολημένο έξω από τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στο κέντρο του κόλπου της Ελευσίνας με φορτίο καυσίμων, εκείνων που απάντλησε και εκείνων που ήδη είχε αποθηκευμένο παρανόμως.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η κατάσταση του σκαριού του, σύμφωνα με έμπειρους ναυτικούς παράγοντες στον Πειραιά και την Ελευσίνα, είναι σε άθλια κατάσταση. Πρόκειται για ένα παμπάλαιο σκάφος που στην πολυετή «καριέρα» του άλλαξε πολλά ονόματα. Κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Ο ίδιος ο καπετάνιος του, προκειμένου να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, ανέφερε την Τετάρτη στις ανακριτικές αρχές πως τα στεγανά του είναι διάτρητα και πως μέσα από τις σάπιες λαμαρίνες κυκλοφορούν τα πετρελαιοειδή. Απαράδεκτη δικαιολογία, αλλά ενδεικτική ενδεχομένως για την κατάσταση του σκάφους.

Ο καιρός αλλάζει, έρχονται μπουρίνια και το «Σαπάκι» είναι μία βόμβα έτοιμη να προκαλέσει οικολογική καταστροφή, κατά πολύ μεγαλύτερη από εκείνην που προκάλεσε το «Αγία Ζώνη 2»

Το «Lassea» της Mare Hellas Shipping βρίσκεται λοιπόν αγκυροβολημένο έξω από τα ΕΛΠΕ, διότι καμία αρχή δεν είναι σε θέση να αναλάβει την ευθύνη, ώστε το σκάφος να δέσει σε κάποιες εγκαταστάσεις, στα ΕΛΠΕ ή αλλού, προκειμένου να εκφορτώσει τα καύσιμα. Ειδικές εγκαταστάσεις υφίστανται και υπάρχουν περισσότερες επιλογές σε μικρή απόσταση από το αγκυροβόλιο του. Ο λόγος είναι απλός. Ο καιρός αλλάζει, έρχονται μπουρίνια και το «Σαπάκι» είναι μία βόμβα έτοιμη να προκαλέσει οικολογική καταστροφή, κατά πολύ μεγαλύτερη από εκείνην που προκάλεσε το «Αγία Ζώνη 2».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι φοβισμένοι και πανικόβλητοι γραφειοκράτες

Η υπόθεση του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη 2» έφερε στην επιφάνεια όλα τα στοιχεία που καθορίζουν την πραγματική διάσταση της διαπλοκής συμφερόντων, της συλλογικής διαφθοράς και της συλλογικής ευθύνης που μοιράζονται οι ιδιώτες λαθρέμποροι και πειρατές, το Υπουργείο Ναυτιλίας, το Λιμενικό, τα Τελωνεία και άρα το Υπουργείο Οικονομικών και παράγοντες της Δικαιοσύνης. Το κύκλωμα, που αναδύθηκε από τον βούρκο της λάσπης από μαζούτ, είναι θηριώδες και διαχρονικό. Είναι φυσικό, λοιπόν, οι επί μέρους γραφειοκρατίες, οι υψηλά ιστάμενοι από τον Υπουργό έως τους ανώτερους Λιμενικούς, τους Διευθυντές Τελωνείων, αλλά και τους εμπλεκόμενους δικαστικούς λειτουργούς, να έχουν κυριευθεί από πανικό και στην συνέχεια από το ένστικτο επιβίωσης τους. Επιχειρούν να καλύψουν τα ίχνη τους είτε με μία εμμονική συμπεριφορά νομιμοφάνειας (By the Book), είτε με μία υπερβάλλουσα εφαρμογή του νόμου, αν και γνωρίζουν και αντιλαμβάνονται την επικινδυνότητα της κατάστασης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αντί λοιπόν να διατάξουν τον άμεσο κατάπλου του «Lassea» σε κάποια ειδική εγκατάσταση εκφόρτωσης των πετρελαιοειδών που έχει στις δεξαμενές του, παρήγγειλαν να αγκυροβολήσει έξω από τα ΕΛΠΕ. Προφανώς για να αποφευχθούν εμπλοκές. Πρόκειται για ανοησία που οδηγεί σε ενδεχόμενο έγκλημα. Αν το σαπάκι αυτό πάρει κλίση, η κατάσταση θα είναι ανεξέλεγκτη και με μπουρίνια η οικολογική καταστροφή θα φτάσει στη Σύρο. Μετά οι ίδιοι οι θεσμοί θα τρέχουν και δεν θα προλαβαίνουν και θα σερβίρουν κάθε δυνατή δικαιολογία για να διασκεδάσουν την οργή των πολιτών.

Μόνον στη χώρα, που θεσμικά ανέχεται την πειρατεία και την θεωρεί διαχρονικά ως εθνικό σπορ, μπορούν να διαπλέουν τέτοια σκάφη στις θάλασσες. Είπαμε.Το πάρτι πρέπει να λήξει, αλλά δεν χρειάζεται και νέα οικολογική καταστροφή για να «θυροκολληθεί» και η τελική πράξη του δράματος

Μέχρι την στιγμή που γράφονται αυτές οι αράδες, το «Lassea» με τις δεξαμενές γεμάτες μαζούτ, ανακατεμένο με θαλάσσιο νερό και από μη εξακριβωμένο όγκο παράνομου φορτίου άλλων καυσίμων, είναι αφημένο στην τύχη του. Τα σκάφη σε τέτοια κατάσταση θα έπρεπε να βρίσκονται μόνον στα διαλυτήρια πλοίων για σκραπ. Μόνον στη χώρα, που θεσμικά ανέχεται την πειρατεία και την θεωρεί διαχρονικά ως εθνικό σπορ, μπορούν να διαπλέουν τέτοια σκάφη στις θάλασσες. Είπαμε.Το πάρτι πρέπει να λήξει, αλλά δεν χρειάζεται και νέα οικολογική καταστροφή για να «θυροκολληθεί» και η τελική πράξη του δράματος.

Ο Παναγιώτης Κουρουμπλής, σε μία άνευ προηγουμένη αποποίηση ευθύνης, ανέφερε σε τηλεοπτικό σταθμό το πρωί της Τετάρτης πως «υπεύθυνο είναι το Λιμενικό». Αν ο ανεύθυνος υπουργός θεωρεί το Λιμενικό ως σάκο του μποξ, τότε ας διατάξει τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος, αντιναύαρχο Ράπτη, να ενεργήσει άμεσα, ώστε το «Lassea» να καταπλεύσει άμεσα για εκφόρτωση και μετά ας το κάνουν ό,τι θέλουν. Ολίγον ενδιαφέρει η τύχη του.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης