Ένα τεράστιο κύκλωμα «πειραγμένων» αντλιών βενζίνης σε πρατήρια όλης της χώρας, μέσω μια νόμιμης εταιρίας πώλησης αντλιών και καυσίμων έφερε στο «φως» η έρευνα του ελληνικού FBI, μετά τις συλλήψεις της πολυμελούς εγκληματικής οργάνωσης.
Στη δικογραφία εμπεριέχονται πάνω από 60 άτομα, χωρίς να είναι αυτός ο τελικός αριθμός, όσων εμπλέκονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο κύκλωμα.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το ίδιο το διαβιβαστικό της ΕΛ.ΑΣ. για τη συγκεκριμένη υπόθεση, το κύκλωμα τροποποιούσε μέσω ψηφιακού λογισμικού αντλίες βενζίνης οι οποίες έκλεβαν το 10% με 12% των καυσίμων που έβαζαν σε κάθε όχημα – δηλαδή στα 10 λίτρα βενζίνης που έδειχνε η αντλία ότι έρεε σε κάθε όχημα, αυτή τοποθετούσε στη πραγματικότητα 8 λίτρα κερδίζοντας σε κάθε γέμισμα των 10 λίτρων 2 με 3 λίτρα καυσίμου, με τα ποσά που αποκόμιζε η εν λόγω εγκληματική οργάνωση από τη παράνομη παρακράτηση καυσίμων να αγγίζουν αστρονομικά νούμερα.
Σύμφωνα με το διαβιβαστικό των αρχών, γνωστή εταιρία εμπορίας αντλιών, εγκατάστασης αυτών, εγκατάστασης συστήματος παρακολούθησης εισροών-εκροών καυσίμων, προϊόντα τα οποία πουλούσε νόμιμα, είχε τροποποιήσει και το λειτουργικό σύστημα το οποίο μετέβαλλε τα δεδομένα εισροών-εκροών μεταξύ των δεξαμενών αποθήκευσής τους σε βενζινάδικα και των αντλιών τους, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ελλειμματικές παραδόσεις, εις βάρος των ανυποψίαστων καταναλωτών.
Η συγκεκριμένη εταιρία, ιδιοκτήτης της οποίας ήταν και ο αρχηγός του κυκλώματος, συνεργάζεται με μεγάλο αριθμό πρατηρίων καυσίμων σε όλη την Ελλάδα, τα οποία μέσω των «πειραγμένων» αντλιών αποκόμιζαν πολλά έσοδα από την απόκρυψη των πραγματικών λίτρων που πουλούσαν. Το κύκλωμα στην ουσία πουλούσε κι εγκαθιστούσε το λογισμικό-«κλέφτη» στα πρατήρια βενζίνης που παρανομούσαν.
Η έρευνα της αστυνομίας έγινε βασισμένη στις τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, στην επεξεργασία τραπεζικών λογαριασμών και στη φυσική παρακολούθηση των εμπλεκομένων. Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι τα αρχηγικά της μέλη είχαν στην κατοχή τους και υπερπολυτελή οχήματα, τα οποία ανήκαν σε διάφορες υποεταιρίες που είχαν συστήσει, φοροδιαφεύγοντας και με αυτή τη μέθοδο.
Πως έκαναν τις παραποιήσεις
Η εταιρία εγκαθιστούσε παράλληλα με το νόμιμο σύστημα εισροών-εκροών και το παράνομο «έξυπνο» πρόγραμμα το οποίο έφερε τις καλυμμένες ονομασίες « Google Chrome» ή «Mozilla» (οι δύο πιο δημοφιλείς μηχανές αναζήτησης στο ιντερνέτ ).
Ο πρατηριούχος, αγόραζε το παράνομο πρόγραμμα το οποίο τοποθετούσε ακόμη και στον ίδιο υπολογιστή με το νόμιμο εγκατεστημένο σύστημα παρακολούθησης εισροών-εκροών καυσίμων των πρατηρίων.
Σημειωτέο δε ότι δημιουργός του παράνομου λογισμικού ήταν υπάλληλος της εταιρίας, ενώ σχεδόν όλοι οι εργαζόμενοι σε αυτή, εν γνώση τους ήταν και μέλη του κυκλώματος.
Το συγκεκριμένο λογισμικό ήταν δημιουργημένο με τέτοιο τρόπο που δεν χρειαζόταν καν ανθρώπινη παρέμβαση κατά περίπτωση, και μπορούσε να λειτουργεί αυτόματα όταν ετίθετο σε λειτουργία – δηλαδή χωρίς επέμβαση από τον πρατηριούχο – παρακρατώντας τον σωστό αριθμό αποδείξεων, ώστε να αντισταθμίζουν τα λίτρα που παρακρατήθηκαν, τα οποία βρίσκονταν ως πλεόνασμα στην εκάστοτε δεξαμενή κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Σε περίπτωση δε, ελέγχου, υπήρχε κουμπί μέσω του πληκτρολογίου του υπολογιστή που εξαφάνιζε το συγκεκριμένο λειτουργικό ενώ ταυτόχρονα επανέφερε το σύστημα εισροών-εκροών σε νόμιμη λειτουργία.
Η συνολική απάτη ήταν στημένη μέσω αντλιών, δεξαμενών και υπολογιστών των πρατηρίων με τέτοιο τρόπο που ένας απλός έλεγχος δεν μπορούσε να την αποκαλύψει, καθώς χρειαζόταν ένας έμπειρος προγραμματιστής που θα μπορούσε να καταλάβει ότι κάτι δεν πάει και πολύ καλά με τα νούμερα μεταξύ λίτρων, αποδείξεων λιανικής και πραγματικής ποσότητας καυσίμων στις δεξαμενές.
Νόμιμη και παράνομη τεχνική υποστήριξη
Ο ίδιος ο ιδιοκτήτης της εταιρίας και αρχηγός του κυκλώματος, ήταν άριστος γνώστης του λειτουργικού το οποίο έφερε ακόμη και το όνομά του ως «πρόγραμμα του Π.» (σ.σ. το επίθετό του), εκτός του ότι αποκόμιζε κέρδη από την πώλησή του και ποσοστά από το λαθρεμπόριο καυσίμων που παρακρατούνταν μέσω του λειτουργικού προγράμματος. Παρείχε επίσης και κάθε τεχνική υποστήριξη σε αυτό, όπως γίνεται δηλαδή με κάθε νόμιμο λειτουργικό πρόγραμμα υπολογιστών και εταιριών υποστήριξης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μεγαλύτερος όγκος πελατών του (πρατήρια) βρίσκεται στην Αττική, ενώ οι υπάλληλοί του ήταν κάτω από τις απόλυτες εντολές του. Η όλη εταιρία είχε στηθεί με τέτοιο τρόπο οργανωτικά που θα τη ζήλευαν αρκετές νόμιμες εταιρίες.
Μέτρα προφύλαξης και κατανάλωση με μετρητά
Ο αρχηγός του κυκλώματος ήταν πολύ προσεκτικός επίσης στις τηλεφωνικές του συνομιλίες σε σημείο να διέκοπτε πολλές φορές τους συνομιλητές του όταν αυτοί «ξέφευγαν» στα λόγια τους και τους προέτρεπε να μην μιλάνε μέσω τηλεφώνου, αλλά μέσω διαδικτυακών εφαρμογών. Είχε πάντως και μια… αδυναμία στον τζόγο, καθώς επισκεπτόταν συχνά το καζίνο στην Θεσσαλονίκη μαζί με τη σύζυγό του, χρησιμοποιώντας πάντα μετρητά.
Οι επαφές του επίσης έφταναν σε τέτοιο σημείο, ώστε είχε άμεση πληροφόρηση όταν υπήρχε πιθανότητα διενέργειας ελέγχων σε κάθε πρατήριο- τόσο στα δικά του όσο και στων πελατών του.
Τα νούμερα που «ζαλίζουν»
Από την όλη έρευνα των αρχών, υπολογίζεται μέχρι τώρα ότι η οικονομική ζημία που υπέστησαν οι καταναλωτές από τη δράση του κυκλώματος και τα εμπλεκόμενα γνωστά ως τώρα πρατήρια καυσίμων, ξεπερνά τα 21 εκατομμύρια ευρώ από το 2021 μέχρι σήμερα, υπολογίζοντας το ποσοστό παρακράτησης λίτρων στο 10%, το οποίο συνεπάγεται ότι, για κάθε 100 λίτρα καυσίμων ο καταναλωτής ζημιωνόταν 10 λίτρα (για παράδειγμα αν η αντλία έδειχνε ότι έβαλε σε ένα ρεζερβουάρ οχήματος 20 λίτρα, η πραγματική ποσότητα ήταν 18 λίτρα). Στη συνέχεια, οι παρακρατημένες ποσότητες καυσίμων, πωλούνταν χωρίς την έκδοση κάποιας απόδειξης, με αποτέλεσμα να υπάρχει φοροδιαφυγή η οποία ξεπερνά τα 21 εκατομμύρια ευρώ.