Ένα από τα χειρότερα συστήματα υγείας στην Ευρώπη έχει η Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα του οργανισμού «Health Consumer Powerhouse», που προορίζεται για τον ευρωπαϊκό δείκτη καταναλωτή.

Σύμφωνα με την έρευνα, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 23η θέση μεταξύ 33 χωρών.

Καλύτερες υγειονομικές υπηρεσίες από την Ελλάδα παρέχουν, μεταξύ άλλων, η Κροατία, η Ισπανία, η Εσθονία, η Τσεχία, η Σλοβενία και η Κύπρος, ενώ χειρότερες η ΠΓΔΜ, η Πορτογαλία, η Αλβανία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία.

Για το 2009, η Ολλανδία παίρνει τα πρωτεία με το καλύτερο σύστημα υγειονομικής περίθαλψης σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ακολουθούν η Δανία και η Σουηδία.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει κατέβει στον πίνακα αξιολόγησης κατά 4 θέσεις τον τελευταίο μόνο χρόνο.

Πρώτοι σε γιατρούς και δαπάνες… σχεδόν τελευταίοι σε υγειονομική περίθαλψη

Εντύπωση προκαλεί ότι η Ελλάδα έχει ένα από τα «λιγότερο φιλικά» συστήματα υγείας, σύμφωνα με τον οργανισμό, αν και κατέχει την πρώτη θέση στον αριθμό ιατρών αναλογικά με τον πληθυσμό της, με πάνω από 5.000 γιατρούς ανά 100.000 κατοίκους.

Επίσης, η Ελλάδα παρουσιάζει ένα ακόμη παράδοξο: κατατάσσεται σε κακή θέση στον τομέα της παροχής υπηρεσιών υγείας, αλλά σε υψηλή θέση στον τομέα των δαπανών για την υγεία. Όπως επισημαίνει στην τελευταία έκθεσή του για την Ελλάδα ο ΟΟΣΑ, με βάση τα στοιχεία του 2008, οι συνολικές δαπάνες για την υγεία άγγιξαν το 10% του ΑΕΠ, πάνω δηλαδή από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ωστόσο, η έρευνα επισημαίνει και κάποια θετικά στοιχεία, όπως η χαμηλή βρεφική θνησιμότητα, ο παιδικός εμβολιασμός και η καλή ρύθμιση του σακχάρου αίματος στους διαβητικούς.

«Από την αρχή των συγκριτικών αναλύσεών μας πριν από πέντε χρόνια, η Ελλάδα παραμένει αμετακίνητη, ενώ άλλα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης σημείωσαν βελτιώσεις», δηλώνει ο δρ. Arne Björnberg, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Πίνακα Κατάταξης Καταναλωτών Υπηρεσιών Υγείας.

«Πρόκειται για μία χώρα με πραγματικά μεγάλη ανάγκη υγειονομικής μεταρρύθμισης. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ηλεκτρονικών υπηρεσιών για την υγεία για τη βελτίωση της απόδοσης. Η ενημέρωση των ασθενών είναι μηδαμινή», συνεχίζει.

Ο οργανισμός «Health Consumer Powerhouse» λειτουργεί με την αρωγή της σουηδικής προεδρίας της ΕΕ, συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έχει έδρα τις Βρυξέλλες, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του.

Κάθε χρόνο αξιολογεί 33 εθνικά συστήματα υγείας, βασιζόμενος σε 38 δείκτες, οι οποίοι καλύπτουν έξι βασικούς τομείς: δικαιώματα και πληροφόρηση των ασθενών, χρόνο αναμονής για θεραπεία, ηλεκτρονικές υπηρεσίες υγείας, αποτελέσματα θεραπευτικών αγωγών, εύρος και περιορισμούς των υπηρεσιών που παρέχονται και πρόσβαση σε φάρμακα.

Ο πίνακας, σύμφωνα με τον «Health Consumer Powerhouse», συντάσσεται με βάση επίσημα στατιστικά στοιχεία, δημοσκοπήσεις ασθενών και ανεξάρτητη έρευνα που διεξάγεται από τον οργανισμό.