Κορυφώνεται το κοινωνικό κίνημα μη καταβολής διοδίων με τις κινητοποιήσεις στις Εθνικές Οδούς όλης της χώρας, σήμερα με δεκάδες χιλιάδες οδηγούς να σηκώνουν χωρίς ενδοιασμούς τις μπάρες και περνούν χωρίς να πληρώσουν τα τέλη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ρεπορτάζ: Σωτήρης Σκουλούδης

Χωρίς να πληρώνουν διόδια διέρχονται οι οδηγοί, από τη μια το μεσημέρι, από τον σταθμό των Μαλγάρων, εξ αιτίας των κινητοποιήσεων της συντονιστικής επιτροπής κατά των διοδίων στη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα.

Η κινητοποίηση στα διόδια των Μαλγάρων – στην οποία παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης και ο Σάββας Κωφίδης – διήρκησε ως τις πέντε το απόγευμα.

Στη Θεσσαλία, από τις δώδεκα μέχρι τις τρεις άνοιξαν οι μπάρες στα διόδια Μοσχοχωρίου, ενώ από τις τρεις ως τις πέντε άνοιξαν τα διόδια Μακρυχωρίου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στις τρεις το μεσημέρι άνοιξαν τα διόδια στη Λεπτοκαρυά και παρέμειναν ανοιχτά έως τις πέντε το απόγευμα. Από τις τέσσερις το απόγευμα, ως τις έξι θα ανοίξουν τα νέα διόδια στον Πολύμυλο Κοζάνης.

Ελεύθερα περνούν, χωρίς να πληρώνουν οι διερχόμενοι οδηγοί, από τους σταθμούς διοδίων του αυτοκινητοδρόμου ανατολικής Πελοποννήσου.

Από τις 3:10 πολίτες και κλιμάκια της συντονιστικής επιτροπής Πελοποννήσου κατά των διοδίων έχουν σηκώσει τις μπάρες στους σταθμούς γέφυρα Μάναρη (ΑΣΕΑΣ), Νεστάνης και Σπαθοβουνίου.

Ο αντιπρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Αρκαδίας Σαράντος Αλεξανδρής δήλωσε ότι θα παραμείνουν στις θέσεις τους μέχρι να νυχτώσει.

Δείτε βίντεο από την κινητοποίηση στα διόδια της Λεπτοκαρυάς

Σε πανικό οι εταιρείες

Τα οικονομικά επιτελεία των εταιρειών που εκμεταλλεύονται το εθνικό οδικό δίκτυο διακατέχονται από πανικό, βλέποντας τα έσοδά τους να μειώνονται δραματικά, ιδιαίτερα μετά τη γνωμοδότηση του προέδρου της Αρχής για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων, που δεν επιτρέπει να χρησιμοποιούνται φωτογραφίες με τους αριθμούς των οχημάτων των οποίων οι οδηγοί δεν πληρώνουν διόδια.

Βέβαια η ίδια Αρχή με έγγραφό της δίνει άδεια στο υπουργείο να διαβιβάζει τα στοιχεία των οδηγών που δεν πληρώνουν διόδια, χωρίς, όμως, σε αυτά να περιλαμβάνει τη χρήση φωτογραφίας, η οποία είναι απαραίτητη για την τεκμηρίωση της παρανομίας και την επιβολής προστίμου.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το μεγαλύτερο ποσοστό άρνησης καταγράφεται στην εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης: από Μαλιακό έως Κλειδί φθάνοντας το 15% των οχημάτων, και από Μεταμόρφωση έως Σκάρφεια στο 6-7%. Πολύ μικρά -περίπου 1%- είναι τα αντίστοιχα ποσοστά στους δύο άξονες της Πελοποννήσου Ελευσίνας – Πατρών και Κορίνθου – Μεγαλόπολης.

Ωστόσο, στελέχη του κινήματος «Stop στα διόδια» δίνουν διαφορετικά στοιχεία μιλώντας για ποσοστά οδηγών που ξεπερνούν το 20% και τονίζουν ότι η οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (1992/62) είναι σαφής: τα διόδια επιβάλλονται μόνο σε όσους αυτοκινητόδρομους πληρούν τις προϋποθέσεις ασφαλείας και φωτισμού.

Ως αυτοκινητόδρομος, δε, ορίζεται αυτός που διαθέτει για τις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας διακεκριμένα οδοστρώματα, που χωρίζονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστική νησίδα είτε κατ’ εξαίρεση με άλλα μέσα. Επίσης, αυτός που δεν διασταυρώνεται στο ίδιο επίπεδο με άλλη οδό, με σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή ή με λωρίδα για πεζούς, όπως αναφέρεται και στην ιστοσελίδα του κινήματος www.oxidiodia.gr

«Αυτά τα χαρακτηριστικά δεν τα έχουν οι περισσότερες εθνικές οδοί, αφού συχνά μοιάζουν με εργοτάξια γιατί οι εργασίες κατασκευής δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί», αναφέρει ο Β. Παπαδόπουλος μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού Ενάντια στα Διόδια, ο οποίος τονίζει ότι οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν ακόμη και αν ασκηθούν διώξεις γιατί οι συμβάσεις των εταιρειών είναι νομικά έωλες και παράνομες και διευκρινίζει ότι η γνωμοδότηση του προέδρου της Αρχής για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων δεν επιτρέπει να χρησιμοποιούνται φωτογραφίες των οδηγών που διέρχονται χωρίς να πληρώσουν διόδια.

Εν τω μεταξύ, νέες και ιδιαίτερα τσουχτερές αυξήσεις, που αγγίζουν ακόμη και το 33%, έρχονται έως τα μέσα Φεβρουαρίου στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός-Κλειδί, εκτός από την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του 7% που θα καταβάλουν οι οδηγοί από τα ξημερώματα της Δευτέρας.

Ο Ηλ. Τσολακίδης , μέλος της Εθελοντικής Ομάδας Πιερίας, μιλώντας στην zougla.gr εκφράζει αγανάκτηση για τις αυξήσεις και δηλώνει ότι ο αγώνας θα συνεχιστεί μέχρι την τελική δικαίωση.

Ο πρόεδρος του Συντονιστικού Χ. Παναγόπουλος μιλώντας στη zougla.gr χαρακτηρίζει τα διόδια ως «χαράτσι».

ρεπορτάζ: Θανάσης Βλαντός

Σε αμηχανία η κυβέρνηση

Ο υφυπουργός Υποδομών, Γιάννης Μαγκριώτης, σε παρέμβασή του έχει χαρακτηρίσει ως λάθος την κίνηση των πολιτών να μην πληρώνουν διόδια. «Ζημιώνουν όχι μόνο το κράτος που εισπράττει τον Φ.Π.Α. από το κάθε αντίτιμο του διοδίου, αλλά και οι κατασκευάστριες κοινοπραξίες που υφίστανται ζημιά θα στραφούν εναντίον του Δημοσίου για διαφυγόντα κέρδη».

Ωστόσο, ο κ. Μαγκριώτης παραδέχθηκε ότι αυτές οι κινήσεις πολιτών αναδεικνύουν ένα υπαρκτό πρόβλημα, που είναι τα ακριβά διόδια.

«Πρέπει να γίνουν τροποποιήσεις και των πέντε συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, αφού προχωρήσουμε σε διαπραγματεύσεις, με βάση τα νέα δεδομένα, για να σώσουμε τα έργα και οι συμβάσεις αυτές θα έρθουν σύντομα στη Βουλή», είπε ο υφυπουργός, δεδομένης και της άρνησης των τραπεζών να συνεχίσουν την χρηματοδότηση των κατασκευαστικών εταιρειών, λόγω έλλειψης ρευστότητας.

Αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις

Απαντώντας, το Πανελλαδικό Συντονιστικό Κατά των Διοδίων και με αφορμή την πανελλαδική κινητοποίηση της Κυριακής ανακοίνωσε ότι:

«… διαδίδουν ότι ετοιμάζουν μια άδικη και παράνομη ρύθμιση ώστε να αντιμετωπίσουν το πανελλαδικά διογκούμενο κίνημα των πολιτών που αρνούνται να πληρώνουν το χαράτσι των διοδίων στους ιδιώτες και εν πολλοίς αεριτζήδες μεγαλοεργολάβους.

Ο χαρακτηρισμός των διοδίων ως “δημοσίων εσόδων” ώστε η μη καταβολή τους να εξισώνεται με χρέος προς το Δημόσιο, είναι παράλογος, άδικος και παράνομος διότι τα διόδια εισπράττονται από ιδιωτικές εταιρίες στις οποίες παραχωρήθηκαν με χαριστικές και αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις οι αυτοκινητόδρομοι που φτιάχτηκαν (και φτιάχνονται) βασικά με κρατικές και ευρωπαϊκές επιδοτήσεις.

Εξίσου παράλογη, αήθης και αυθαίρετη είναι η απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα να παραχωρούνται στις ιδιωτικές εταιρίες τα στοιχεία των κατόχων των οχημάτων, οι οδηγοί των οποίων αρνούνται να πληρώσουν το χαράτσι για τις καρμανιόλες που η “ιδιωτική πρωτοβουλία” βαφτίζει αυτοκινητόδρομους», αναφέρει το Συντονιστικό. 

Οι κατασκευαστικές εταιρείες απέφυγαν μέχρι στιγμής να στραφούν με αγωγές ενάντια στους οδηγούς που αποφεύγουν να πληρώσουν διόδια, προκειμένου να μην «ρίξουν λάδι στη φωτιά». Μόνο η Ολυμπία Οδός μήνυσε 25 οδηγούς, που είχαν μεγάλο αριθμό «δωρεάν» διελεύσεων.

Από την άλλη πλευρά, ο Δικηγορικός Σύλλογος Πατρών και το ΠΕΣΟΧΙ έχει καταθέσει αγωγή κατά της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ στο Πρωτοδικείο Πατρών προκειμένου να αναγνωρίσει ότι δεν υποχρεούνται οι χρήστες της οδού να πληρώνουν διόδια μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης